سال آبی جاری پر‌بارش‌ترین سال نیم قرن اخیر کشور

تهران- ایرنا- بارندگی‌های ۲۹۰ میلیمتری سال آبی جاری (ابتدای‌ مهرماه تا ۲۰ فروردین‌) موجب شده است تا میزان نزولات جوی امسال در کنار سال آبی ۷۱-۷۲ به عنوان پربارش‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر کشور ثبت شود.

به ‌گزارش روز شنبه ایرنا ازپایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو (پاون)، سال گذشته در چنین روزهایی بود که کشور ما با بارندگی ۱۰۷ میلیمتری خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کرد و همین امر موجب کاهش محسوس ذخایر سدها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی، کاهش توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی و در پی آن تابستانی سخت برای تامین آب و برق پایدار در اقصی نقاط کشور شده بود.
مسائل پیش آمده در تابستان سال ۹۷ همه توان وزارت نیرو را صرف افزایش توان تولید برق کشور و کاهش شهرهای دارای تنش آبی برای تابستان سال جاری کرده بود که به یکباره کشوری که طی ۱۱ سال اخیر گرفتار خشکسالی مستمر شده بود بارندگی‌های بی‌سابقه را تجربه‌ کند که نظایر آن را تنها در سال ۷۱ به عنوان پربارش ترین سال آبی نیم‌قرن اخیر کشور می‌توان مشاهده کرد.
بر اساس ارزیابی صورت گرفته بارندگی‌های سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸۱ درصد، در مقایسه با میانگین یازده سال اخیر ۷۱ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۴۶ درصد افزایش داشته است.
سال گذشته در چنین روزی همه حوضه‌های آبریز اصلی کشور به جز دریاچه ارومیه بارندگی‌های کمتری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته و متوسط بلندمدت ثبت کرده بودند، اما بارش‌های مناسب امسال موجب شده است تا همه استان‌های کشور روند افزایشی نزولات جوی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و به جز استان سیستان و بلوچستان همه مناطق کشور حتی فراتر از مدت متوسط بلندمدت ۵۰ ساله بارندگی داشته باشد.
طبق این گزارش، تا امروز (شنبه- ۲۴ فروردین ماه)، استان لرستان با یک‌هزار و ۷۶ میلمتر بارندگی‌ پربارش‌ترین استان کشور و سیستان و بلوچستان با ۷۱ میلمتر بارندگی کم‌ بارش‌ترین استان کشور است.
از میان ۶ حوضه آبریز اصلی کشور نیز (دریای خزر، خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که قسمت‌های وسیعی از غرب، ‌جنوب غربی و جنوب کشور را شامل می‌شود با ۴۹۹ میلیمتر بارندگی پربارش‌ترین حوضه آبریز اصلی کشور است و حوضه آبریز مرزی شرق با افزایش ۲۸۲ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته بیشترین رشد نزولات جوی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است.
همچنین در این بین حوضه‌های آبریز فلات مرکزی ۲۸۲ درصد، قره‌قوم ۱۶۰ درصد، دریای خزر ۶۹ درصد و دریاچه ارومیه نیز ۵۲ درصد افزایش بارش داشته‌اند.
پربارش‌ترین سال آبی کشور موجب شده است تا جان تازه‌ای به پهنه‌های آبی کشور نیز وارد شود و بیش از ۴۰ تالاب بزرگ کشور که برخی از آنها سالیان متمادی رنگ آب به خود ندیده بودند آبگیری شده و حتی سرریز شوند.
دریاچه ارومیه نیز این روزها حال خوبی دارد و تراز سطح آب آن نسبت به سال آبی گذشته ۵۵ سانتی‌متر، وسعت دریاچه ۵۱۷ کیلومترمربع و حجم آب موجود در دریاچه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است