سال ۲۰۲۲ امید و ناامیدی!

سال ۲۰۲۱ رو به پایان است و سال ۲۰۲۲ در راه و همه ما به این فکر می کنیم که سال جدید چه چیزی برای صنعت چاپ و بسته بندی در نظر گرفته است.
آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، آنچه کووید ۱۹ به ما آموخت این است که این روزها پیش بینی یک علم غیرممکن است. در همین حال در سال ۲۰۲۱ صنعت ما یاد گرفت که چگونه با بحران کرونا مقابله کند. چاپخانه ها از اتوماسیون استقبال کردند و تامین کنندگان و تولیدکنندگان برای ارائه خدمات و اطلاعات به مشتریان خود به شدت به برون سپاری و فناوری آنلاین متکی بودند. با این حال، شرکت‌ها با چالش‌های زیادی نیز مواجه بودند که اختلال در زنجیره تامین چاپ و بسته‌بندی در میان آن‌ها بیشترین نمود را داشت.

در سال ۲۰۲۱ تقریباً تمام تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات و مواد مصرفی مجبور به افزایش قیمت شدند. کمبود مواد خام و افزایش شدید هزینه های لجستیک و حمل و نقل بر هزینه کلی ماشین آلات و مواد تأثیر گذاشت. خبر خوب این است که صنعت گرافیک در برابر ناملایمات به طرز چشمگیری انعطاف پذیر است و در DNA ما وجود دارد.

در طول سال ۲۰۲۱ برخی از برگزارکنندگان نمایشگاه با احتیاط رویدادهای حضوری برگزار کردند که موفقیت آمیز بود. پس از دو سال فاصله، با بازگشت موفقیت‌آمیز نمایشگاه چاپ جهانی FESPA و نمایشگاه اروپایی ساین اکسپو ۲۰۲۱ (۱۲ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱) شروع به احیای کسب‌وکار در جوامع چاپ تخصصی و ساین کرد. این اولین رویداد زنده FESPA در اروپا از بهار ۲۰۱۹ بود که مخاطبان بسیاری تحت توجه رهبران تجاری را جذب کرد. در منطقه ما، مرکز پیشرفته نمایشگاه دبی (DEC) درهای خود را با یک مراسم افتتاحیه مجلل و پر ستاره باز کرد تا اکسپو ۲۰۲۰، رویداد بزرگ بین المللی را آغاز کند. این رویداد فرصت های زیادی را برای بخش چاپ و بسته بندی در امارات متحده عربی و فراتر از آن ایجاد کرد. تا جایی که سرمایه گذاری می شود، تولید کنندگان تجهیزات چاپ دیجیتال مانند زیراکس؛ در بخش چاپ افست، هایدلبرگ همچنین موفق به نصب و راه اندازی تعدادی ماشین از جمله Speedmaster CX 102 در Flex Print مصر و Speedmaster XL 106 دیگر در شاطر الابتکار در عربستان سعودی شد.

و ۲۰۲۲؟

تقریباً همه صاحب نظران موافق هستند که در سال ۲۰۲۲ صنعت چاپ بیشتر رشد خواهد کرد، اما چالش ها همچنان باقی است. به نظر می رسد هنوز در دام ویروسی هستیم که تا حدودی یاد گرفته ایم با آن زندگی کنیم. در سال ۲۰۲۲ همه ما دوباره با افزایش قیمت روبرو هستیم زیرا مشکلات مربوط به لجستیک و کمبود مواد اولیه برطرف نخواهد شد. راه حل کارایی تولید، اتوماسیون، کاهش ضایعات و ساده کردن کل عملیات است.
انتظار می‌رود که چاپخانه ها بیشتر بر روی سیستم‌های MIS و سیستم‌های گردش کار سرمایه‌گذاری کنند. کمبود نیروی کار ماهر همچنان در طول سال ۲۰۲۲ یک گلوگاه خواهد بود. از سوی دیگر، پایداری صحنه مرکزی را اشغال خواهد کرد و شرکت ها بیشتر بر روی شیوه های پایدار تمرکز خواهند کرد. بخش خرده‌فروشی که در دو سال گذشته به شدت آسیب دیده است، تلاش می‌کند تا دوباره به بازار بازگردد و برای استفاده از فرصت‌های پس از کووید، به شدت به برندها برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بازاریابی و تبلیغات متکی است. با این حال، مسیر جهانی کرونا هنوز کاملاً ناشناخته است. در همین حال، خرید آنلاین رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد، نه تنها به دلیل بیماری همه گیر، بلکه به این دلیل که همه ما اکنون خرید آنلاین را ترجیح می دهیم.

بسته‌بندی و لیبل همچنان قوی‌ترین بخش صنعت چاپ هستند و چاپخانه ها بیشتری تشویق می‌شوند تا از این بازار پرسود بهره ببرند و در سایر زمینه‌های چاپ از جمله چاپگرهای دیجیتالی با فرمت بزرگ تنوع ایجاد کنند. برای انجام این کار، چاپخانه ها باید مهارت های جدیدی را بیاموزند و از منطقه راحت و امن خود خارج شوند. تولید مواد سازگار با محیط‌زیست مانند فیلم‌های بسته‌بندی مواد مونومر تسریع می‌شود و مبدل‌ها تشویق می‌شوند تا از آنها نه تنها به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی بلکه به دلیل تقاضای زیاد برندها استفاده کنند.

روزهای عجیبی را سپری می کنیم. بدون شک سال ۲۰۲۲ مجموعه ای از چالش ها را به همراه خواهد داشت، اما از زمانی که گوتنبرگ انواع متحرک را حدود ۶۰۰ سال پیش تا کنون معرفی کرد، دست اندرکاران صنعت مرکب و کاغذ یاد گرفتند که با چالش ها زندگی کنند و آنها را درنوردند.
متن: اسکندر جهانبانی