سایه فرسودگی بر صنعت چاپ زنجان

زنجان – ایرنا – فرسودگی و مستهلک بودن ماشین‌آلات از مشکلات چاپخانه‌های زنجان بوده که در کنار دیگر عوامل و چالش‌ها، صرفه اقتصادی این صنعت را در استان مختل کرده است.

به گزارش ایرنا، صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار در حوزه اقتصادی و فرهنگی است و زندگی روزمره ما از کتاب و نشریاتی که می خوانیم تا لباس و پارچه‌ای که استفاده می کنیم وابسته به صنعت چاپ است و همین گستردگی باعث شده تا این صنعت از نظر گردش مالی بالای آن جزو صنایع پیشرو معرفی شود.

هر چند پس از سپری شدن شرایط حاد ناشی از شیوع کرونا و پایان تعطیلی‌های پی در پی برای پیشگیری از گسترش ویروس، صنعت چاپ نفس دوباره کشید ولی واحدهای فعال در حوزه چاپ استان زنجان همچنان با مسائلی از جمله فرسودگی ماشین‌ آلات، تغییر قوانین بیمه ای و مالیاتی و کمبود نقدینگی برای نوسازی کارگاه های خود دست و پنجه نرم می کنند.

خبرنگار ایرنا برای آگاهی از آخرین وضعیت چاپخانه های استان زنجان به سراغ مسوولان و فعالان این حوزه رفته و با آنها گفت و گو کرده است.

سایه فرسودگی بر صنعت چاپ زنجان

گرانی ماشین آلات و چالش های واردات آنها مانعی بر سر راه نوسازی چاپخانه ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، صنعت چاپ را از مولفه های مهم و تاثیرگذار و در ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ بر شمرد و گفت: حمایت از صنعت چاپ در واقع یکی از عرصه های حمایت از توسعه فرهنگی است چون این صنعت با زندگی روزمره مردم عجین شده و نمی توان آن را حذف کرد.

امرالله حسنی به جایگاه صنعت چاپ در دنیا به عنوان یک حوزه مولد اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت چاپ در کشور و به ویژه در استان ما نیاز به حمایت های جدی دارد و ضرورت این حمایت امروز بیش از هر زمانی احساس می شود.

وی با بیان اینکه یک وجه صنعت چاپ فرهنگی و یک وجه دیگر آن صنعتی است، گفت: کمک هایی که از محل فرهنگی برای چاپخانه داران در نظر گرفته شده است رقم قابل توجهی نیست و کار ما در حمایت از صنعت چاپ بیشتر متمرکز بر تسهیلگری ها است.

حسنی با بیان اینکه اخیرا رایزنی هایی برای تقویت چاپخانه ها با اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان صورت گرفت، گفت: یک موضوع در نوسازی و تامین ماشین آلات برای چاپخانه ها، گران بودن دستگاه ها و موضوع دیگر چالش های واردات این دستگاه ها است.
یک موضوع در نوسازی و تامین ماشین آلات برای چاپخانه ها، گران بودن دستگاه ها و موضوع دیگر چالش های بر سر راه واردات این دستگاه ها است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ در استان زنجان نسبت به برخی استانها شرایط بهتری دارد، ادامه داد: توسعه صنایع بسته بندی و هنر آن در استان به عنوان موضوعی موثر در بازار می تواند در رونق چاپخانه های استان تاثیر خوبی داشته باشد که ما در این خصوص اقداماتی را در دستور کار داریم.

فعالیت ۲۵۰ واحد فعال در صنعت چاپ استان زنجان

رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر این اتحادیه ۲۵۰ عضو فعال دارد، گفت: این اعضا شامل فعالان حوزه چاپ افست، دیجیتال، بنر، دفاتر فنی خدمات چاپی، لیتوگرافی، صحافی، جعبه سازی، فروشندگان کارت دعوت، مهرسازی و چاپ سیلک هستند.

حسین ندرلو، جلوگیری از خروج سفارش های چاپ از استان را از لوازم تقویت چاپخانه ها عنوان کرد و افزود: پرداخت تسهیلات کم بهره نیز می تواند چاپخانه داران را تا اندازه‌ای از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، رها کند.

تعریف محدوده های اختصاصی در شهرک های صنعتی یا محیط های کارگاهی و ارائه آنها به شرط تعهد برای احداث چاپخانه ها می تواند بخشی از مشکلات این صنف را حل کند.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران زنجان اختصاص زمین هایی با کاربرهای فرهنگی برای تاسیس چاپخانه را امری ضروری ذکر کرد و ادامه داد: تعریف چنین محدوده هایی در شهرک های صنعتی یا محیط های کارگاهی و ارائه آنها به شرط تعهد برای احداث چاپخانه ها می تواند بخشی از مشکلات را حل کند، چون هم اکنون برخی از چاپخانه ها اجاره ای هستند و هر بار جابه جایی آنها به محل و مکان دیگر، مستلزم صرف هزینه زیاد برای انتتقال، نصب و راه اندازی دستگاه‌ها است.

مشکلات بیمه ای و مالیاتی پیش روی کارگاه‌های چاپ در زنجان

رئیس اتحادیه چاپخانه داران زنجان با بیان اینکه سخن گفتن از مشکلات حوزه صنعت چاپ در استان تکرار مکررات است و ما در جلسات مختلف در حضور مدیران این مسائل را بارها گفته ایم، اظهار داشت: در حال حاضر عمده مشکلات واحدها علاوه بر مسائل سخت افزاری، موضوع مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است که با وجود ابلاغی که مبنی بر معافیت مالیاتی چاپخانه ها از ارزش افزوده صورت گرفته، اداره کل مالیاتی زیر بار آن نمی رود و کارشناسان آن تفسیری به نفع مالیات از این ابلاغیه ارائه می دهند.

ندرلو ادامه داد: یک مشکل دیگر که به تازگی به مشکلات قبلی اضافه شده این است که سازمان تامین اجتماعی، معافیت بیمه تا پنج نفر نیروی کار را به کارگاه های تازه تاسیس اختصاص نمی دهد و سرمایه گذاران جدید از این معافیت محروم هستند.

این مسوول گفت: این موضوع، خود یک مانع بر سر فعالان جدید صنعت چاپ است در حالی که معمولا برای جذب سرمایه گذار، مشوق هایی در نظر می گیرند نه اینکه از معافیت های قبل هم محروم کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از واحدهای زیرنظر اتحادیه چاپخانه‌داران اجاره‌نشین هستند، افزود: طبق قانون تامین اجتماعی موقعی که یک جا به جایی محل انجام می شود، کد کارگاهی جدید برای محل جدید صادر می شود و همین امر باعث شده که واحدهای با چندین سال سابقه فعالیت در لیست کارگاه های تازه تاسیس لحاظ شوند که خوشبختانه این مساله با پیگیری ها رفع شد.

سایه فرسودگی بر صنعت چاپ زنجان

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه کارشناسان، مدیران و کارگران چاپخانه‌های زنجان

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۶ چاپخانه در سطح این استان در حال فعالیت هستند، گفت: از این تعداد ۴۲ واحد چاپ افست، ۵۱ واحد چاپ دیجیتال، ۱۱ واحد چاپ سیلک، هفت واحد لیتوگرافی و پنج واحد صحافی است.

کمبود زیرساخت‌های چاپخانه، فرسوده و مستهلک بودن ماشین‌آلات، نداشتن توان مالی برای خرید ماشین آلات نو و جایگزین کردن آنها با ماشین‌آلات جدید بخشی دیگر از مشکلات عمده حوزه صنعت در استان چاپ است.
ایرانه حیدری اظهار داشت: کمبود زیرساخت‌های چاپخانه، فرسوده و مستهلک بودن ماشین‌آلات، نداشتن توان مالی برای خرید ماشین آلات نو و جایگزین کردن آنها با ماشین‌ آلات جدید بخشی دیگر از مشکلات عمده حوزه صنعت چاپ در استان است.

وی اظهار داشت: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای وظایف حمایتی خود در قبال چاپخانه‌های استان برای معرفی متقاضیان جهت اخذ وام از محل جز یک تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اقدام می کند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه کارشناسان، مدیران و کارگران چاپخانه‌ها برای آشنایی بیشتر با دستگاه‌ها و قوانین نیز از دیگر اقدامات حمایتی اداره کل است که به صورت مستمر اجرایی می شود.

برآیند:

صنعت چاپ در استان زنجان به رغم اهمیت و اثرگذاری خود با مشکلات و چالش های جدی از جمله فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات مواجه است و باید اقدامات حمایتی لازم از سوی دستگاه های متولی از جمله اداره ارشاد و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.