سررسیدهایی که در ایران دیده نمی‌‌شوند

در کشورهای توسعه یافته انواع مختلف سررسید برای کاربردها و اقشار مختلف تهیه می‌شود؛ در این نوشته، انواع متفاوت سالنامه که می‌‌تواند برای شما جذاب باشد آمده است به درستی مشخص نیست که استفاده از سررسید در ایران از چه زمانی رواج یافته؛ اما امروزه کم تر کسی است که با فرارسیدن نوروز از داشتن سالنامه بی بهره بماند. این موضوع تقریبا در بیشتر دنیا نیز صدق می کند منتها با این تفاوت که در ایران سررسیدها تقریبا یک شکل هستند و کاربرد یکسانی دارند اما در کشورهای پیشرفته انواع مختلف سررسید برای کاربردها و اقشار مختلف تهیه می‌شود؛ در زیر مدل‌ های متفاوت سالنامه که می‌ تواند برای شما جذاب باشد آمده است. شاید دور نباشد که در آینده نه چندان دور، استفاده از این سالنامه ها نیز در ایران رایج شود.

سالنامه ازدواج

اگر ازدواج کرده باشید، حتماً می‎‌ دانید برنامه‌ ریزی کارهای انبوه ازدواج کار بسیار دشواری است. برای این کار در طول ماه ها باید برای برنامه های مختلف برنامه ریزی و زمان بندی کنید. در برخی کشورها برای این کار، سررسید ویژه‌ای طراحی شده است. در این سررسیدها می توانید از صفر تا صد برنامه‌ های ازدواج مانند زمان بندی، هزینه‌ها و بودجه بندی را انجام دهید. سال های بعد از ازدواج این سررسید می تواند، حکم دفترچه خاطرات روزهای اول زندگی مشترک را پیدا کند.

سالنامه دانش آموزی

یکی از چیزهایی که کودکان باید در دوران تحصیل بیاموزند توانایی مدیریت زمان است. برای همین موضوع سررسیدهایی طراحی شده است که در آن علاوه بر تقویم سالیانه صفحاتی وجود دارد که دانش آموز بتواند آن ها را بنابر نیازهای درسی اش طراحی کند. این گونه سررسیدها معمولا صفحاتی هم برای تمرین درس ها دارند. این ویژگی ها می تواند این گونه سررسیدها را به بخشی از وسایل دائمی موجود در کیف دانش آموزان تبدیل کند.

سالنامه تعطیلات

سررسید مناسب اهل سفر است. کاربران با کمک این سالنامه می‌ توانند زمان سفر خودشان را تعیین کنند و متعاقب آن کارهای مهمی که در زمان‌ های مختلف باید انجام پذیرد را در آن یادداشت نمایند. شاید این مدل سالنامه برای بیشتر ما ایرانی‌ ها که برای سفر آنی و لحظه ای تصمیم می گیریم و برنامه بلند مدت مشخصی برای سفرهای‌مان نداریم، کارائی نداشته باشد!

سالنامه های از جنس طبیعت (بازیافتی)

“help preserve our earth ” این شعار اصلی تولید کنندگان و فروشندگانی است که سالنامه هائی با کاغذهای بازیافتی ارائه می‌کنند. طرفداران این مدل سررسید، حامیان محیط زیست هستند. شاید باورش دشوار باشد که در کشورهای توسعه یافته، میزان تقاضای این گونه سالنامه ها در حال فزونی گرفتن از سالنامه‌ های معمولی است. امیدواریم که در آینده نه چندان دور، این مدل سررسیدها نیز در ایران شایع شود.

دو یا چند سال نامه (Multi-year planner)

سالنامه هائی هستند که ۲ یا چند سال آتی را در قالب یک سررسید پوشش داده اند. بیشتر مختص کسانی است که فعالیت‌هایشان به صورت پروژه‌های چند ساله انجام می‌شود.

سالنامه‌های خالی

در این مدل سالنامه، طراحی صفحات به گونه‌ای است که هیچ گونه تاریخی در صفحات درج نمی‌شود. ثبت زمان‌ ها به عهده کاربر گذاشته شده. این مدل سالنامه بیشتر مناسب کسانی که است که استفاده‌ شان از سررسید اندک است. این گونه سالنامه را حتی می توان بیش از یک سال استفاده کرد.