سونی پتنتی از یک اسکنر سه‌بعدی برای وارد کردن اشیای دنیای واقعی به واقعیت مجازی را ثبت می‌کند

نویسنده: مهدی جوان بخت
سونی پیش از این علاقه خود به ارائه‌ی قابلیت اسکن اشیاء فیزیکی به گیمر‌ها را نشان داده بود، اما پتنتی جدید از عزم جدی این شرکت در این زمینه خبر می‌دهد.
ایرانی کارت بنر

درست پس از نمایش پلی استیشن VR2 در CES ۲۰۲۲ و ارائه‌ی جزئیات فنی آن، سونی یک پتنت مربوط به تکنولوژی واقعیت مجازی را به‌روزرسانی کرد. تکنولوژی مورد بحث به گیمر‌ها این قابلیت را می‌دهد که اشیای دنیای واقعی را اسکن کرده و وارد واقعیت مجازی کنند.

در‌ واقع این یک پتنت جدید نیست و سونی آن را در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۱ ثبت کرده است ولی اداره‌ی ثبت اختراعات آمریکا، ایراداتی به برخی موارد ثبت‌شده در آن وارد کرده بود که غول تکنولوژی را به اصلاح جزئیات و ثبت مجدد آن موظف می‌کرد. به نظر می‌رسد دیروز پس از بازنگری‌ها و به‌روزرسانی‌های انجام‌شده، سونی و اداره‌ی ثبت اختراعات در مسیر ثبت پتنت به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

پتنت سونی برای اسکن اشیا

در‌ حال حاضر کاربرد دقیق این پتنت مشخص نیست، ولی می‌توان استفاده از آن را در زمینه‌ی بازی‌های ویدئویی تصوّر کرد. در‌ حالی‌که هنوز نادانسته‌های زیادی درباره‌ی PSVR 2 و بازی‌هایی که برای آن عرضه می‌شوند وجود دارد، نمی‌توان با قطعیت از استفاده‌ی این تکنولوژی در بازی‌های واقعیت مجازی صحبت کرد. ممکن است این تکنولوژی صرفاً در تجربه‌ی غیر واقعیت مجازی از بازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

نباید فراموش کرد که سونی هنوز موفق به ثبت این پتنت نشده و هنوز در مسیر ثبت آن قرار دارد، بنابراین طرفداران نباید انتظار حضور آن در بازی‌ها را در آینده‌ی نزدیک داشته باشند. به نظر می‌رسد این پتنت از ایده‌های مشابهی با پتنت پیشین شرکت مبنی‌بر استفاده از هر چیزی، حتی یک موز به جای کنترلر، که شرکت در ماه مارس ثبت کرده بود استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که این بار آزادی عمل بیشتری در کاربرد خواهد داشت.

کنترلر موزی سونی

بنابر طرح‌های موجود در پتنت، کاربر می‌تواند اشیایی مانند آباژور با ابعادی بزرگتر از اندازه‌ی دست که در پتنت موز آمده بود را اسکن کند. تنها نقطه ضعف این روش احتمالاً نیاز کاربر به برخورداری از دید ۳۶۰ درجه از شیء مورد نظر است.
مقاله‌ی مرتبط:

مشخصات و زمان تقریبی عرضه هدست جدید پلی استیشن VR فاش شد
چه زمانی متاورس جایگزین گوشی‌های هوشمند می‌شود؟

با اینکه این تکنولوژی می‌تواند تحقق رؤیای طرفداران سرسخت VR باشد، هنوز موانعی در راه استفاده از آن برای بازسازی یک‌به‌یک دنیای واقعی در بازی‌ها وجود دارند. با محبوبیت رو به رشد متاورس میان کاربران، این تکنولوژی می‌تواند برای مجازی‌سازی فضا‌های موجود در دنیای واقعی به کار گرفته شود. سونی هنوز درباره‌ی اینکه هدست واقعیت مجازی جدیدش در چنین فضا‌هایی قابل استفاده خواهد بود یا این شرکت اصلاً به چنین کاربردی علاقه دارد یا نه، اظهار نظر نکرده است.