شابلون چیست و چه نکاتی را در نگهداری آن باید در نظر گرفت؟

صنعت چاپ امروزه پیشرفت بسیار زیادی نسبت به گذشته کرده است. به طوری که اکنون از ابزارهای بسیار زیادی برای چاپ استفاده می‌شود. یکی از مهمترین ابزارها شابلون است که در اکثر مجامع چاپ از آن برای چاپ روی سطوح مختلف استفاده می‌شود.

شابلون چیست؟

شابلون یک ورق از جنس پلاستیک و یا فلز است که امروزه از آن برای الگو زدن و چاپ در مجامع چاپ استفاده می‌شود. این ابزار در انواع متفاوتی تولید می‌شود که هر کدام از آنها در روش چاپ خاصی کاربرد دارند. شابلون چاپ سیلک ، شابلون مورد استفاده برای رنگ کاری دیوار، نوع تزئینی و نوع هویه کاری از مهمترین ابزارهایی هستند که در حال حاضر استفاده می‌شوند.

برای ساخت شابلون سیلک از نوع خاصی از پارچه استفاده می‌شود. همچنین باید بدانید که برای انتقال طرح مورد نظر روی این نوع محصول از مواد خاصی استفاده می‌شود. در ادامه به شما درباره نوع رنگ کاری این ابزار و انواع آن می‌گوییم.

شابلون رنگ کاری

از نوع رنگ کاری نیز برای رنگ کردن دیوار، تزئین کاپوچینو در کافی شاپ ها و تزئین شله زرد نذری استفاده می‌شود. همچنین باید بدانید که از این نوع ابزار می‌توان برای ایجاد طرح های هنری توسط مداد استفاده کرد. این محصول با توجه به متریال استفاده شده در ساخت آن به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

چوبی: در ساخت این محصول از ورق ام دی اف ۳ میل استفاده می‌شود. این شابلون ها طول عمر کمی دارند و به همین خاطر برای کارهای کوتاه مدت می‌توانند بهترین انتخاب باشند.
پلاستیکی: این محصول از ورق پلاستیکی هایمپک ساخته می‌شود و نسبت به نوع ام دی اف از طول عمر بیشتری برخوردار است. همچنین باید بدانید که این محصول از مقاومت بیشتری نیز در برابر ضربه برخوردار است.
فلزی: با توجه به شرایط نگهداری و نوع استفاده شما، این نوع از ابزار می‌تواند طول عمر بسیار بیشتری نسبت به دو نوع قبلی داشته باشد. شما بعد از هر بار استفاده از این محصول باید آن را به خوبی تمیز کنید تا برای استفاده های بعدی مشکلی وجود نداشته باشد. این محصول ضخامت کمتری دارد و از آنجایی که به صورت تخت روی سطح قرار می‌گیرد، کیفیت چاپ در آن بسیار بالاست.

شرایط نگهداری شابلون

این محصول نیز مانند تمامی محصولات دیگر نیاز به نگهداری دارد. شما می‌توانید با رعایت برخی از نکات، طول عمر آن را افزایش دهید. مهمترین نکات در نگهداری از این محصول به شرح زیر می‌باشند:

شما پس از هر بار استفاده از این محصول باید آن را به صورت کامل بشویید. به این صورت رنگی بر روی آن باقی نمی‌ماند و در استفاده های بعدی به مشکل نمی‌خورید.
شست و شوی بیش از حد شابلون های چوبی، باعث خراب شدن آن (تاب برداشتن آن) می‌شود. به همین خاطر نیاز است تا در شست و شوی این نوع دقت زیادی به خرج بدهید.
برخی از رنگها مانند رنگ اکریلیک، پلاستیک و گواش به راحتی با آب پاک می‌شوند و نیازی نیست که برای پاک کردن آنها از تینر و یا بنزین استفاده کنید.
نکته آخری که باید به آن دقت کنید این است که حلال رنگ پس از چند بار استفاده باعث آسیب رسیدن به چوب می‌شود.

روش های شست و شوی شابلون چیست؟

برای شست و شوی شابلون شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول می‌توانید آن را بر روی زمین قرار دهید و آن را به وسیله حلال رنگ و دستمال به راحتی تمیز کنید. فشار بیش از حد می‌تواند باعث آسیب رسیدن به حروف و طرح شما شود. پس پیشنهاد می‌شود که این کار را به آرامی انجام دهید.

در روش دوم شما می‌توانید آن را در یک ظرف مسطح که لبه های کوتاهی دارد قرار دهید. سپس حلال رنگ را روی آن بریزید و آن را با استفاده از قلم مو به آرامی تمیز کنید. باید بدانید که روش دوم بهترین روش برای شست و شوی این ابزار است و در این روش هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود.
چند نکته مهم

برای جلوگیری از تاب برداشتن این ابزار، بعد از استفاده آن را روی یک سطح صاف قرار دهید.
هرگز پس از استفاده شابلون را به دیوار تکیه ندهید. زیرا این کار در بلند مدت باعث خشک شدن رنگ روی آن می‌شود که این موضوع می‌تواند طول عمر مفید محصول شما را کاهش دهد.
این محصولات قابل انعطاف نیستند. به همین خاطر هرگز از آنها روی سطوح مدور استفاده نکنید.
از وارد شدن ضربه به آن خودداری کنید. همچنین هرگز آن را از ارتفاع رها نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات را درباره شابلون به زبان ساده به شما بگوییم. اگر قصد استفاده از این محصول در بلند مدت را دارید، بهتر است به نکات گفته شده در این مقاله دقت کنید.