شمارش معکوس برای فروش سکه کاغذی

سیاست جدید بانک مرکزی برای مهار بازار سکه از فردا آغاز خواهد شد.

به گزارش صبح تازه، بر اساس اعلام بانک مرکزی مقرر است دولت از فردا نسبت به فروش اوراق سکه در بورس کالا اقدام کند.

بر این اساس دولت قصد دارد با این اقدام نسبت به هزار قیمت سکه در بازار اقدام کند. بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. حباب سکه بهار آزادی نیز در این میان دو میلیون و ۱۳۲ هزار تومان است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با سیاست جدید خود قصد دارد حباب بیش از دو میلیون تومانی سکه را از میان ببرد. در شرایط کنونی هر خریدار سکه برای خرید یک قطعه سکه تمام بهار آزادی دو میلیون و صد و سی دو هزار تومان بیشتر پرداخت می‌کند. این حباب در دوره‌هایی شکل می‌گیرد که تقاضا بیش از عرضه است از این رو فروش اوراق سکه با این هدف در دستور کار قرار گرفته است.

بانک مرکزی این بار قصد دارد برای مهار بازار سکه سنبت به فروش کاغذی سکه اقدام کند. پیش از این سکه فیزیکی نیز در قالب ثبت نام به خریداران واگذار شده است. این سیاست البته منتقدانی جدی داشت.منتقدان البته هم از میان خریداران بودند و هم از میان ناظران چرا که خریداران به وضع مالیات بر خرید سکه اعتراض داشتند و معتقد بودند که در زمان ثبت‌نام دریافت چنین مالیاتی به آنها اعلام نشده بود. منتقدان نیز فروش سکه فیزیکی را نوعی حراج منابع کشور می‌دانستند.

شرایط فروش اوراق سکه چیست؟

به موجب اعلام بانک مرکزی اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات است و کلیه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود.

بنابر اعلام بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد.

قیمت سکه مهار می‌شود؟

مهمترین سئوالی که برای افکار عمومی مطرح است بر این نکته دلالت دارد که آیا فروش اوراق سکه می‌تواند منجر به کاهش تقاضای واقعی در بازار شود؟ برخی معتقدند اولین روز عرضه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. دولت همزمان طرح‌هایی برای مهار بازار ارز را نیز در دستور کار دارد. باید دید این طرح‌ها می‌تواند در فروکش تب تند خرید سکه موثر واقع شود؟