عوامل تاثیرگذار روی قیمت چاپ کتاب

صفحه اصلی » عوامل تاثیرگذار روی قیمت چاپ کتاب

برای علاقمندان به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی، چاپ یک کتاب تالیف شده به عنوان یک انتیاز تلقی می شود. علاقمندان به تحصیل در مقطع دکترا، با چاپ کتاب می توانند پذیرش تحصیلی یک دانشگاه معتبر را دریافت کنند. اما قیمت چاپ کتاب در مواردی، بسیار زیاد تمام می شود و این موضوع دغدغه ای را ایجاد کرده است.

هزینه انتشار یک کتاب فیزیکی تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. در واقع چند عامل دست به دست می دهند تا قیمت چاپ کاهش یا افزایش داشته باشد. نوسان قیمت ها به دلیل انتخاب های افراد در نحوه چاپ کتاب است. برخی از این موارد در ادامه بررسی می شود.

قیمت چاپ کتاب بر اساس تعداد تیراژ

تیراژ کتاب، مهم ترین عامل در براورد هزینه نهایی است. تیراژ نشان دهنده، میزان مواد مصرفی در چاپ کتاب است. هر چه تعداد نسخه های چاپ شده بیشتر باشد، امکان افزایش هزینه ها نیز وجود دارد. اما با برخی تغییرات حتی در تیراز بالاتر هم راهی برای کاهش هزینه های انتشار کتاب وجود دارد.

تعداد صفحات کتاب

همه کتاب های چاپ شده دارای صفحات برابر نیستند. میزان مصرف کاغذ و زینک بر اساس تعداد صفخات کتاب، تغییراتی دارد. کتاب هایی با صفحات کمتر با هزینه بسیار کمتری از کتاب های قطور، به چاپ می رسند. افزایش قیمت کاغذ در بازار نیز یکی از عوامل تغییرات نرخ چاپ کتاب است که به طور مستقیم روی قیمت ها تاثیر دارد.

قیمت چاپ کتاب بر اساس جنس صفحات

کاغذهای مورد استفاده در چاپ از نظر بافت و گرماژ ، تفاوت دارند. کاغذهای مرغوب دارای وزن بیشتری هستند و در موارد خاص به کار می روند. انواع کاغذ کرافت و گلاسه قیمت متفاوتی از کاغذ کاهی و … غیره دارند. همینطور کاغذهای گرم بالا به دلیل ضخامت و وزن بیشتر، هزینه ها را افزایش می دهند

هزینه چاپ کتاب دانشجویی
اندازه قطع کتاب

اندازه قطع همان طول و عرض یا سایز کتاب است. به منظور استفاده آسان تر از کتاب، چاپ در سایز مختلف رایج است. در سال های نخست، تنها کتاب هایی با سایز نسخه های خطی، چاپ می شدند اما امروزه انواع قطع وزیری، رقعی، رحلی و جیبی برای کاربردهای متفاوت در صنعت چاپ مورد استفاده بیشتری دارد.

قطع وزیری: برای کتاب های علمی و دانشگاهی استفاده می شود و اندازه استاندارد آن ۱۷ در ۲۴ سانتیمتر است.

قطع رقعی: برای چاپ کتاب داستان و موارد عمومی بهترین انتخاب است. انداره استاندارد آن ۱۴.۸ در ۲۱ سانتیمتر است.

قطع رحلی:. مناسب چاپ مجلات و کتاب‌های نفیس است و در سه سایز رحلی کوچک ۲۱ در ۲۹.۷ سانتیمتر ، رحلی متوسط با سایز ۳۰ در ۵۰ سانتیمتر و رحلی بزرگ ۳۰ در ۶۰ سانتیمتر چاپ می شود. سایز رحلی به مدیران نیز معروف شده است

قیمت چاپ کتاب افست و دیجیتال

هزینه چاپ کتاب بستگی به تکنولوژی های به کار گرفته شده دارد. دو نوع چاپ افست و چاپ دیجیتال، با سبک و سیاق متفاوت در چاپخانه ها استفاده می شود. به دلیل حذف زینک و چاپ مستقیم روی کاغذ، هزینه های چاپ دیجیتال ارزان تر از افست است.

نوع صحافی کتاب

بر اساس تعداد صفحات کتاب از انواع صحافی جلد گلاسه با چسب گرم و حلد سخت با چسب سرد استفاده می شود. در هر کدام از این موارد هزینه ها متفاوت است.