قدم‌های محکمی برای صنعت خودکفایی کاغذ برداشته شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت در تحقق صنعت خودکفایی کاغذ گفت: از سال آینده ۴۵ هزار تُن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی از تولید داخلی تأمین خواهد شد.

به گزارش بازار، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم افتتاح هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برپایی هشتمین دوره نمایشگاه «ایران نوشت»، گفت: برپایی چندین دوره نمایشگاه «ایران نوشت» به خوبی نشان داد اگر زنجیره تولید تا انتشار محصولات فرهنگی کامل شود چه نتایج ارزشمندی به همراه خواهد داشت از سوی دیگر خلق شخصیت‌های بومی در حوزه صنایع فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا هنوز شخصیت‌های محبوب مخاطبان، غیر بومی است.

وی از وزارت فرهنگ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت به عنوان سه رکن اصلی تغییر وضعیت موجود صنایع خلاق فرهنگی به سوی وضعیت مطلوب یاد کرد و افزود: همکاری و همراهی گسترده این سه وزارتخانه از ثمرات دولت است که باید از سطح بالای این همکاری به بهترین شکل ممکن برای اصلاح وضعیت موجود «صنایع خلاق فرهنگی» بهره برد.

وزیر فرهنگ تکمیل زنجیره «ایده تا دیده» در صنایع خلاق فرهنگی را از مهمترین برنامه‌های وزارت فرهنگ در دوره جدید برشمرد و گفت: تمام بخش‌های وزارت فرهنگ از جمله سازمان سینمایی و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ماموریت دارند، تا در تکمیل زنجیره «ایده تا دیده» در صنایع خلاق فرهنگی برنامه ریزی و اقدام کنند.

وی همچنین به موضوع خودکفایی کاغذ در کشور پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت دولت اعلام کردیم که به سوی خودکفایی در تولید کاغذ حرکت خواهیم کرد و همچنان بر این رویکرد اصلی تاکید داریم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: امسال با حمایت دولت، مجموعه کارخانه‌های کاغذسازی فعال شده اند و تولید داخلی باید با اقدامات فرهنگی و هنری پیوند بخورد تا بتواند نتیجه‌بخش باشد، دولت نیز از تولید ملی تمام قد حمایت خواهد کرد.

وی به حمایت دولت از صنعت خودکفایی کاغذ اشاره کرد و گفت: در این زمینه وزارت آموزش و پرورش قدم اول را برداشت و از سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی از تولید داخلی تأمین خواهد شد و تلاش خواهد شد که تمام نیازمان در حوزه کتاب مدارس، مطبوعات و نشریات با کاغذ داخلی تأمین شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به ورود فرهنگ انحطاط و حقارت در ۲۰۰ سال گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: در دوره قاجار با ورود و گسترش فرهنگ انحطاط مواجه بودیم که در آن، جریان به ظاهر تحصیل کرده، نظریه پردازان که لزوم وابستگی ایرانی به بیگانه را تبیین می‌کردند و پیشرفت را در تقلید محض خلاصه می‌کردند.

وی همچنین افزود: امروز باید برخی متون دوره قاجار و پهلوی را به عنوان عبرت در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس کنیم تا روشن شود که اندیشمندان وابسته آن دوره چگونه از پیشرفت غرب و نیازمندی ما به این فرهنگ سخن می‌گفتند، در این متون از پیشرفت غرب یاد می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نداریم جز این‌که مسیر آن‌ها را طی کنیم، البته متاسفانه هنوز این تفکر و این افراد تریبون‌های تاثیرگذار را در اختیار دارند. نزاع تاریخی ۲۰۰ ساله ایران ما، جدال بین این‌که می‌توانیم و فرهنگ ما قدرت آفرینش و پیشرفت دارد با گروهی که برعدم توانایی و ابتکار اصرار دارند، همچنان ادامه دارد.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: امام خمینی (ره) این زنجیر عقب ماندگی را از دست و پای ملت ایران باز کرد. ایشان فعل توانستن را برای ما صرف کرد تا “ما می‌توانیم” به شعار راهبردی جمهوری اسلامی بدل شود. این رویکرد، امروز کتاب قطور افتخار ایران و ایرانی را سال‌های پس از انقلاب شکل داده است.

وی با تاکید بر این که ترویج فرهنگ انقلاب بر مبنای حوزه الهام بخشی جمهوری اسلامی تعیین می‌شود، افزود: هدف گذاری اولیه ما صدور محصولات خلاق فرهنگی به کشورهای منطقه است و به یاری خداوند با همت شخص رئیس جمهور و سایر اعضای دولت، آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی دست یافتنی است و این مسیر تا رسیدن به جامعه مهدوی ادامه خواهد داشت.