لیبل های بدون زیره طرفدار پیدا می کنند

لیبل های بدون زیره یا بدون لاینر(Lineless) از انواع لیبل های پشت چسبدار هستند که در تولید آنها زیره یا همان Release Liner به کار نرفته است. فرایند تولید این لیبل ها بدین گونه است لیبل ها دور رولی که یک کوتینگ روی آن نشانده شده جمع می شود. این کار باعث می شود تا چسبی که پشت لیبل نشانده شده به لیبل زیر آن در رول چسبیده نشود. از لحاظ زیست محیطی این نوع لیبل مزایای فراوانی دارند زیرا در این نوع لیبل از لاینر (زیره) استفاده نشده است به همین خاطر ضایعات کاهش فراوانی پیدا می کنند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، خیلی ها تصور می کنند برای چاپ این نوع لیبل ها به دستگاه های چاپ ویژه ای نیاز است در صورتیکه اینگونه نیست. این لیبل را می توان با انواع دستگاه ها و فرایندهای چاپ موجود چاپ کرد ولی برای چسباندن آن روی کالا به تجهیزات اضافی نیاز است. با این حال این لیبل ها کاستی هایی هم دارد و به همین خاطر نتوانسته هنوز جای پای محکمی در صنعت لیبل برای خود پیدا کند. لیبل های پشت چسب دار معمولی به صورت رول چاپ شده و سپس در اندازه و اشکال دلخواه بریده می شود؛ ولی لیبل های لاینرلس تنها به صورت مربع یا مستطیل تولید می شوند و نمی توان آن را در اشکال و ابعاد مختلف چاپ و برش زد.

به تازگی شرکت Iconex یک لیبل لاینرلس جدید به نام Sticky Media G2 به بازار عرضه کرده است که بسیار کم وزن و چسبندگی آن بسیار بالا است. این لیبل از کاغذ ۵۵ گرمی ساخته شده است. کری گریسون مدیر تولید شرکت Iconex می گوید:” ما این تولید ها را برای کالاهایی که در قفسه های فروشگاه ها به نمایش در می آیند تولید کرده ایم، به ویژه کالاهایی که در معرض دید مستقیم خریداران قرار دارند. میزان چسبندگی بالای آن برای استفاده روی مواد بسته بندی جدید ایده آل است.از جمله مزایای این لیبل جدید قابلیت چسبانده شدن روی بسته بندی به صورت کاملا صاف و یکدست است و هیچگونه موجی بر نمی دارد./همتا