مالتی مدیا چیست؟

مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای می باشد و در مفهوم رایانه ای و تبلیغات به استفاده از عناصر صوت و تصویر با قابلیت های انیمشن و متحرک سازی، برای انتقال پیام یا مفهومی در جهت یک هدف خاص، بیا انجام دادن کاری توسط آن، گفته می شود.

مالتی مدیا یک عبارت نو و تازه است و تا قبل از ظهور و گسترش ویندوز در عرصه رایانه، این واژه اساسا کاربردی و هویتی نداشت. پس از ظهور سیستم عامل ویندوز ۹۵ ، مالتی مدیا ها به یک تکنولوژی بدل گشتند و نرم افزارهایی با ویژگی مالتی مدیا بودن به بازار رایانه عرضه گشتند. نرم افزارهای مالتی مدیا که دارای صوت و تصاویر متحرک بودند (چیزی که امروزه رایج است و بودنش در هر نرم افزاری ، چندان عجیب نمی باشد) در ابتدا بسیار تعجب انگیز بودند و برای کاربران هیجان آور بود که نرم افزاری که در حال استفاده هستند دارای موزیک یا گفتار و یا تصاویر متحرک است.

امروزه نرم افزارهای چند رسانه ای تعاملی یا interactive در عرصه تولید نرم افزار به بازار می آید که امکان تعامل با کاربر را فراهم کرده و کاربر قادر به انتخاب می باشد و یا با انجام کلیکی تغییراتی در تصویر و یا انیمیشن آن رخ خواهد داد.

مالتی مدیا ها در نرم افزارهایی که خاصیت صدا و یا انیمیشن جزو قسمت های تشکیل دهنده آنهاست استفاده می گردد. بیشترین کاربرد مالتی مدیا ها در بازیهای رایانه ای می باشد که امروزه بازار این نرم افزارها به دلیل گسترش و توسعه مالتی مدیا و استفاده از آنها رونق یافته و کیفیت ارائه آنها را نیز بالا برده است.

از تعاریف بالا این طور نتیجه گیری خواهیم کرد که مالتی مدیاها به مجموعه ای از افکت های صدا و تصویر گفته می شود که در دنیای دیجیتال به کدهایی تبدیل گشته و در مصارف رایانه ای مانند تبلیغات، بازیهای رایانه ای و نرم افزارهای آموزشی و … استفاده می گردد.