مخبر: ناشران می‌توانند سهامدار کارخانجات تولید کاغذ شوند

به گزارش ایرنا، محمد مخبر ضمن بازدید از برخی سالن‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشستی با ناشران با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد، گفت: ترویج روحیه تلاش، مجاهدت و فعالیت اقتصادی در بین نسل جوان نیاز به فرهنگ‌سازی و تلاش قشر فرهنگی و ناشران دارد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب، نشر و انتشارات یکی از پایه‌های اصلی و پیشران پیشرفت کشور است به استقبال خوب ناشران و مردم از این دوره نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته رشد کتاب‌های الکترونیک و مجازی در سطح کشور افزایش زیادی داشته اما مطالعه کتاب به صورت سنتی و حضور مردم در نمایشگاه‌های اینچنینی همواره جایگاه خود را بین علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی حفظ کرده است.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت به تلاش‌های دولت برای حل مشکل کاغذ ناشران کتاب و مطبوعات اشاره و تاکید کرد: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مصمم به حل مشکلات کاغذ در کشور بودیم که با بازسازی و ارائه تسهیلات به کارخانه‌های تولید کاغذ و همچنین اتخاذ تصمیمات برای ساخت کارخانه‌های جدید تلاش شد تا مشکل کاغذ در کشور به‌تدریج کاهش یافته و در برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده حل شود.

کارخانه جدید تولید کاغذ با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در حال احداث است

مخبر با اشاره به ساخت یک کارخانه جدید کاغذ با ظرفیت ۲۵۰هزار تن در دولت سیزدهم افزود: با خریداری تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، ساخت این کارخانه پیشرفت ۴۰ درصدی داشت که در صورت راه‌اندازی می‌تواند کاغذهای بازیافتی را نیز با تکنولوژی روز دنیا به کاغذ مناسب برای صنعت نشر تبدیل کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین مطرح کرد: در کنار ساخت کارخانه‌های جدید به دنبال اختصاص زمین برای کشت درختان مخصوص تولید کاغذ نیز هستیم تا برای تولید محصولات کاغذی نیاز به قطع درختان موجود نباشد.

ظرف سه سال آینده به فراوانی کاغذ خواهیم رسید

دولت آمادگی کامل دارد تا به فعالان صنعت نشر برای ایجاد یک اتحادیه یا تشکیلات قانونی نشر کمک کند و همچنین بسیاری از ناشران کشور می توانند سهامدار برخی کارخانجات تولید کاغذ کنونی یا در دست ساخت در کشور شوندوی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت ظرف سه سال آینده به مرحله‌ای از فراوانی و کاهش بهای تمام شده کاغذ خواهیم رسید که دغدغه‌ای در این زمینه در کشور وجود نداشته باشد اما تا زمان رسیدن به این هدف باید واردات کاغذ با قیمت مناسب انجام شده و دست دلالان و سوداگران از این بازار قطع شود.

مخبر بر ضرورت ایجاد یک تشکیلات حقوقی و قانونی مختص ناشران کشور تاکید کرد و گفت: دولت آمادگی کامل دارد تا به فعالان صنعت نشر برای ایجاد یک اتحادیه یا تشکیلات قانونی نشر کمک کند و همچنین بسیاری از ناشران کشور می توانند سهامدار برخی کارخانجات تولید کاغذ کنونی یا در دست ساخت در کشور شوند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نهضت ترجمه در کشور اضافه کرد: در حال حاضر کشور به لحاظ ترجمه آسیب‌پذیر است و در ترجمه کتب تخصصی یا عمومی دچار مشکل هستیم که این نهضت می‌تواند علاوه بر ترویج فرهنگی آثار ایرانی، در زمینه ترجمه کتب مفید خارجی پایه‌گذار نهضتی جدید در عرصه علمی و فرهنگی کشور شود.

در این نشست برخی از ناشران و فعالان صنعت نشر درخواست‌ها، مشکلات و نظرات خود را در زمینه‌های مالیاتی، حمایت از حقوق مالکیت فکری، ایجاد یک تشکیلات فرهنگی برای ناشران، کمک به جامعه زنان ناشر و تاکید بر خودکفایی کاغذ بیان کرده و از اراده جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تقدیر کردند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.