مشق کودکان ایرانی روی کاغذ مازندران| از ورشکستگی تا صادرات

ساری- گام برداشتن صنایع چوب و کاغذ در مازندران به حوزه تولید کتاب های درسی درحالی است که سالیان سال به دلیل وجود مافیا و دست های پشت پرده، این صنعت به ورشکستگی کشیده شده بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانه‌ای با ۱۷۵ هزار تن ظرفیت اسمی که طی دهه‌های اخیر بارها و بارها نامش در فهرست شرکت‌های ورشکسته و زیان قرار گرفت و دوره‌ای هم قرار بود با قیمت ناچیز به حراج گذاشته شود.

کارخانه‌ای که طی سال‌های قبل دغدغه‌ای برای مردم و مسئولان شده بود امروز به برکت حمایت‌ها و ورد جهادی دولت سیزدهم و دستگاه‌هایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، برای شکستن بازار انحصاری کاغذ وارداتی خیز برداشته است.

دانش آموزان ایرانی از پاییز امسال روی دفترهایی با برند تولید داخل و مازندران مشق می نویسند و ورود مازندران به تولید کاغذ کتب‌های درسی، روزنه‌ای جدید برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را رقم زده است.

بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان به کمک چاشنی تولید آمد و طبق هدف گذاری صورت گرفته، کارخانه چوب و کاغذ که طی سال‌های قبل با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصدی کار می‌کرد، به تولید کامل در سال جاری می‌اندیشد. امید نیک نژاد مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به التهاب موجود در بازار کاغذ اظهار داشت: به رغم همه کمبودها حاضر به حمایت از دولت برای ساماندهی بازار کاغذ هستیم.

بازار کاغذ تنظیم می شود
وی در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت کاغذ را در بازار آزاد بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان بیان کرد و گفت: ما حاضر به عرضه ماهانه هزار تن کاغذ با قیمت پنج تا شش هزار تومان زیر قیمت بازار هستیم.

وی با اظهار اینکه حاضر به شکستن انحصار واردات کاغذ هستیم، اظهار داشت: همچنین برای تامین ۳۰ هزار تن کاغذ کتب درسی دانش آموزان متعهد شده‌ایم.

مشق کودکان ایرانی روی کاغذ مازندران| از ورشکستگی تا صادرات

نیک نژاد با بیان اینکه امسال تولید ۱۲۴ هزار تن کاغذ را در دستور کار قرار دادیم، گفت: این میزان و تولید ۳۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود.

وی با اظهار اینکه میزان تولید طی سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است، بر لزوم حمایت از صنایع داخلی تاکید کرد و گفت: در حوزه صادرات نیز قرارداد ۲۵ هزار تنی با عراق منعقد کردیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران، مهمترین دغدغه را تامین مواد اولیه و چوب و بیان کرد و خواستار حمایت دولت از صنایع داخلی و ایرانی شد.

درحالی صنایع چوب و کاغذ با مشکل تامین مواد اولیه روبرو است که درختان شکسته و افتاده زیادی در جنگل وجود دارد و از سوی دیگر واردات مواد اولیه و چوب از کشورهای دیگر دارای محدودیت‌هایی است. قیمت چوب در بازار نیز هر روز و ماه در نوسان است و زراعت چوب آن گونه که باید به بار ننشسته است و بازار آن در دست دلالان و واسطه‌ها است.

غفلت از بازار نوپای چوب
حسن متاجی از جمله باغداران مازندرانی است که بخشی از مزرعه و باغش را به زراعت چوب تخصیص داده است، گفت: دلالان از غفلت مسئولان استفاده کردند و با ایجاد بازار چوب، به بهانه‌های مختلف در تلاش هستند تا این سرمایه را از دست باغدار خارج کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه دلالان به بهانه برش چوب را از دست باغدار و چوبکار خارج می‌کنند، افزود: هر قطعه بازار چوب از سرمایه چندین ساله کشاورزان تشکیل شده که به دلیل دلال بازی و واسطه گری، عوایدی نصیب آنها نمی‌شود و جیب‌های دلالان را پرس که می‌کند.

این باغدار با اظهار اینکه در سال‌های آینده بازار چوب، رونق بیشتری می‌گیرد، خواستار تشکیل تعاونی و تشکل‌های مربوط برای خرید و جمع آوری چوب‌ها و خروج این بازار پرسود از دست دلالان شد.

سود کلان در جیب مافیای چوب و کاغذ
مافیا و دلالی در حوزه چوب و کاغذ سبب شده تا فعالان صنعت چاپ و نشر برای تامین مواد اولیه با چالش‌های زیادی روبرو شوند و مقابله با چرخه درهم تنیده مافیاگری و دلالی به رونق تولید داخل کمک شایانی خواهد کرد. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه مافیا از واردات چوب سود کلانی به جیب می‌زنند، برنامه دولت را حمایت از تولید داخل ذکر کرد و گفت: در این راستا ۳۰ هزار تن کاغذ کتب درسی در صنایع چوب و کاغذ استان تامین می‌شود.

مشق کودکان ایرانی روی کاغذ مازندران| از ورشکستگی تا صادرات

وی با عنوان اینکه سود مافیا در واردات است، در گفتگو با خبرنگار بازار خودکفایی و تامین محصولات مورد نیاز در کشور را از برنامه‌های مهم دولت است و ۷۰ درصد کاغذ کتب درسی در استان تولید می‌شود.

وی تولید ۳۰ هزار تن کاغذ را از اقدامی بزرگ در استان ذکر کرد و گفت: مازندران باید به مرکز تامین کاغذ کشور تبدیل شود و صنایع چوب و کاغذ استان باید به تجهیزات مدرن و روز مجهز شود.

استاندار مازندران بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان و مدرن را در ارتقای وضعیت تولید مهم برشمرد و گفت: در این راه باید از دانش فنی متخصصان و جوانان استان بهره گیری کنیم.

کارخانه‌ای که در سال‌های قبل خبر واگذاری و حراجش کابوسی برای کارگران و مردم استان شده بود اکنون با حمایت دولت وارد فاز جدیدی از فعالیت شد و دیگر خبری از غارت و حراج اموال و دارایی‌هایش نیست.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که از مردادماه سال ۱۳۷۶ در ساری با ظرفیت اسمی ۱۷۵ هزار تن افتتاح و آغاز به کار کرد، دیری نپایید که به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده انواع کاغذ در کشور تبدیل شد و به نماد و هویت صنعت مرکز مازندران مبدل شد.

کمبود نقدینگی، مشکل تامین مواد اولیه سبب شده تا این شرت در سال‌های قبل روزگار ناخوشی داشته باشد و بارها در لیست شرکت‌های ورشکسته و زیان ده قرار گرفت و برخی‌ها تلاش کردند با این حربه، مناقصه‌ای چراغ خاموش برای حراج دارایی‌های مردم مازندران به راه اندازند.

بیش از هزار کارگر و خانوارهای مازندرانی نگران آینده شرکت صنایع چوب و کاغذ هستند و ورود این صنعت به تولیدات کاغذ درسی و صادرات، تا حدودی کابوس‌های مردم مازندران را کمرنگ می‌کند.