معرفی روش‌ های چاپ روی پارچه

امروز چاپ انواع مختلفی داشته و بر روی متریال ‌های متفاوتی چون پارچه، پلاستیک، کاغذ و غیره صورت می‌پذیرد که در این مقاله قصد داریم با چاپ روی پارچه یا همان textile printer و انواع و ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم پس با ما همراه باشید.
معرفی روش‌ های چاپ روی پارچه
دستگاه چاپ روی پارچه

گروه بازرگانی فبتاک،کامل‌ ترین مجموعه از دستگاه‌های چاپ و تمامی ملزومات چاپ را داشته و با قیمتی منصفانه و تضمین اصالت کالا آماده خدمت‌رسانی به مشتریان می‌باشد.

چاپ به‌ معنای انتقال مطالبی همچون اعداد، تصاویر، نوشته و علائمی از روی یک فرم به سطح دیگر و تکثیر آن به تعداد زیاد است. واژه چاپ از کلمه قدیمی چهاپ برداشته شده و آن را از مفعول چاو گرفته‌اند که به‌ معنای فشردن یک سطح بر روی سطح دیگر است. در زبان ترکی کلمه چاپ به‌ معنای کوبیدن و کوبش است و در متون مختلف چاپ به‌ معنای نقش‌ و نگار و مهر تعریف‌ شده است.

امروز چاپ انواع مختلفی داشته و بر روی متریال ‌های متفاوتی چون پارچه، پلاستیک، کاغذ و غیره صورت می‌پذیرد که در این مقاله قصد داریم با چاپ روی پارچه یا همان textile printer و انواع و ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم پس با ما همراه باشید.

روش های چاپ روی پارچه

چاپ بر روی پارچه روش‌ های متفاوتی دارد و به‌منظور انتقال طرح و الگوی انتخابی بر سطح پارچه انجام می‌شود. دقت در انتخاب رنگ و طرح انتخابی و همچنین دقت و ظرافت در حین چاپ، در کیفیت طرح منتقل‌ شده به پارچه مورد نظر بسیار تأثیرگذار است. از انواع چاپ روی پارچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چاپ مقاوم، چاپ مستقیم، چاپ تخلیه، چاپ اسکرین، چاپ غلتکی، چاپ سابلیمیشن، چاپ مستقیم راکتیو، چاپ مستقیم پیگمنت، چاپ باسمه، چاپ حرارتی، چاپ شابلون ، چاپ دیجیتال مستقیم روی پوشاک DTG، چاپ اسپری

چاپ مقاوم‌

در روش قسمت‌ هایی از پارچه توسط خمیر پوشانده شده و در هنگام رنگ پارچه، قسمت‌ های خمیری رنگ نمیشود. چاپ رنگرزی گره‌ای از این نوع روش چاپ می‌باشد. استنسیل

چاپ مستقیم

چاپ مستقیم بر روی پارچه همراه با رنگ صورت می‌گیرد و دستگاه چاپ پارچه در این روش بسیار گران است. ولی به دلیل ظرافت و دقت در این نوع چاپ،می‌توانیم از هزینه بالای آن صرف‌نظر کنیم.

چاپ تخلیه

در این روش قسمت‌ هایی از رنگ خود پارچه توسط مواد شیمیایی از سطح پارچه پاک می‌شوند تا طرح موردنظر نمایان شود.

چاپ سیلک اسکرین

روش چاپ به این صورت است که از صفحه‌ های مجزا برای چاپ هر رنگ استفاده می‌شود. برای مثال اگر طرحی دارای پنج رنگ بوده از پنج صفحه برای انتقال رنگ در چاپ استفاده می‌کنند.

چاپ غلطکی

در این روش پارچه توسط غلتک پرز گیری و چروک گیری می‌شود و پس‌ از انتقال آن به بلانکت، شابلون های روتاری که حاوی طرح موردنظر بوده و به شکل استوانه‌ای هستند، چاپ را انجام می‌دهند. خمیر چاپ هم به‌ صورت خودکار به داخل غلطک های حاوی طرح رفته و بر روی پارچه منتقل می‌شوند.

چاپ سابلیمیشن

سابلیمیشن به‌ معنای روش چاپ به صورت تصعید و تبدیل جامد به گاز است. این نوع از چاپ علاوه‌بر استفاده بر روی پارچه برای سایر موارد مانند لیوان، بشقاب و غیره هم استفاده می‌شود. در این روش طرح انتخابی بر روی یک کاغذ چاپ‌ شده و کاغذ را روی پارچه قرار داده و مرکب مصرفی در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد از حالت جامد به گاز تبدیل و بر روی پارچه نشسته و طرح انتخابی بر روی پارچه چاپ می‌شود. محدودیتی در این نوع از روش چاپ وجود نداشته و می‌توان هم به‌ صورت تکی و هم تیراژ بالا چاپ را انجام داد.کاغذ مصرفی در این روش ارزان ولی مرکب آن گران می‌باشد. از دستگاه چاپ پارچه مورد استفاده در این روش می‌توان به ماشین ‌آلات چاپ فبتاک اشاره کرد.

چاپ مستقیم راکتیو

چاپ دیجیتالی یا چاپ مستقیم راکتیو به چاپ پارچه با پرینترهای رایانه‌ای و دیجیتالی گفته شده که برای پارچه‌های گوناگون توسط رنگ‌های اسید،پیگمنت،دیسپرس و راکتیو استفاده میشود.نوع انتخاب رنگ در چاپ پارچه بر روی نوع رنگ چاپ تاثیر گذار بوده و چاپ راکتیو سبب ایجاد رنگ‌های درخشان بر روی پارچه می‌شود.

چاپ باسمه

در این روش از طرح‌ های سنتی استفاده می‌کنند و طرح انتخابی را روی قالب ‌های چوبی و مسی کنده‌کاری کرده و رنگ ‌های مورد نظر را روی قالب ریخته و با فشردن قالب بر روی پارچه طرح را منتقل می‌کنند

چاپ حرارتی

این روش جزء دسته چاپ به روش غیرمستقیم است و طرح انتخابی بر روی کاغذ سابریمیشن چاپ و کاغذ طرح‌دار بر روی پارچه قرار گرفته و با گذر از زیر دستگاه پرس حرارتی، طرح از کاغذ به سطح پارچه منتقل می‌شود.در این نوع روش، چاپ دوام بیشتری نسبت‌ به سایر چاپ‌ها داشته و شرکت ماشین‌آلات فبتاک دارای دستگاه‌های چاپ روش حرارتی می‌باشد.

چاپ شابلون استنسیل

در این روش چاپ بر روی پارچه بسیار آسان بوده و احتیاج به‌ مهارت خاصی ندارد.در این مدل از چاپ، شابلون را بر روی پارچه توسط چسب و سوزن ثابت نگه ‌داشته و رنگ‌های انتخابی را با غلطک بر روی آن‌ها چاپ می‌نماییم.

چاپ دیجیتال مستقیم (DTG)

در این روش از یک پرینتر جوهر افشان استفاده‌ شده که طرح را به‌طور مستقیم بر روی لباس چاپ کرده و لباس چاپ‌ شده پس‌ از حرارت رنگش ثابت می‌شود.در برخی از انواع چاپ یک‌رنگ سفید بر روی پارچه چاپ‌ میشود تا رنگ پارچه بر طرح،تاثیرگذار نباشد.

چاپ اسپری

برای چاپ در این روش از تفنگ‌ های پخش رنگ و شابلون استفاده می‌شود و اسپری توسط دست کنترل‌شده و احتیاج به ظرافت و دقت بالایی دارد.این نوع از چاپ شبیه به روش استنسیل بوده ولی تفاوت آن در این است که چاپ با اسپری کاری هنری و منحصربه‌فرد است.

ماشین آلات چاپ فبتاک ارائه ‌دهنده انواع دستگاه چاپ پارچه، کاغذ سابلیمیشن (sublimation paper)، مرکب سابلیمیشن و انواع دستگاه‌ های حرارتی و کلندر است.

گروه بازرگانی فبتاک،کامل‌ ترین مجموعه از دستگاه‌های چاپ و تمامی ملزومات چاپ را داشته و با قیمتی منصفانه و تضمین اصالت کالا آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است.