معرفی ۳ ابزار پرکاربرد برای مدیریت کانال تلگرام

برخلاف پیش بینی ها، تلگرام بعد از فیلترینگ پرمخاطب تر از قبل به حیات خود ادامه می دهد و نه تنها دچار ریزش مخاطب نشد بلکه شاهد افزایش بازدید و افزایش انتشار پست هم هستیم. بسیاری از کسب و کارها همچنان در بازاریابی تلگرامی (تلگرام مارکتینگ) فعال هستند و با وجود تمام محدودیت ها چرخشان می چرخد.

اهالی چاپ آنلاین هم کم و بیش به فعالیت خود ادامه می دهند اما به نظر می رسد از تمام ظرفیت های این پیام رسان محبوب آنطور که باید استفاده نمی کنند. ابزاری که با رعایت کردن اصولی ابتدایی می شود بازخورد خوبی از آن گرفت. در این نوشته به این می پردازیم که یک کانال تلگرامی چگونه می تواند به رونق سفارشات چاپی کمک کند.

با تلگرام مارکتینگ چه اهدافی را دنبال می کنیم؟

برای کشتی که ساحل هدف ندارد هیچ بادی موافق نیست! مثل هر کار دیگری، قبل از شروع تلگرام مارکتینگ باید اهداف خود را شفاف و واضح مشخص کنیم. معمولاً کسب و کارهای چاپی، یکی از اهداف زیر را در تلگرام دنبال میکنند:

  • برند آگاهی: بعضی از چاپخانه ها به دلیل استانداردهای کیفی بالا در میان گرافیست ها و تبلیغات چی ها برند شده اند و با وجود قیمت های نسبتاً بالا همیشه سفارش دارند و بازارشان سکه است. کسب جایگاه و حفظ آن کار ساده ای نیست و نتیجه سالها تلاش و صرف هزینه است.
  • افزایش فروش: تلگرام اساساً جای خرید و فروش نیست اما پیشنهادهای به موقع و وسوسه انگیز جا و مکان نمی شناسد. اگر هدفتان از راه اندازی کانال تلگرام فروش است، بهتر است بدانید که فروش مرحله آخر فرایند مارکتینگ است و مراحل اول آن راه هم باید به درستی پیاده کنید.
  • افزایش ترافیک سایت: ترافیک به خودی خود ارزشمند است حتی اگر منجر به خرید نشود. بخصوص شرکت هایی که درآمد آنها از راه تبلیغات است، می توانند از کانال تلگرام به عنوان منبع جذب ترافیک استفاده کنند.
  • افزایش سرنخ (لید): سرنخ ها همان مشتریان بالقوه ای هستند که نسبت به محصولات ما علاقه نشان داده اند و اطلاعاتشان را در اختیار ما گذاشته اند. کافیست در کانال تلگرام با انتشار محتوایی جذاب، مخاطبان را تشنه کنید و از آنها بخواهید برای دریافت بیشتر اطلاعات به لندینگ پیج مراجعه کنند و بقیه داستان را هم که احتمالاً خودتان می دانید.
  • افزایش وفاداری مشتریان: کسب و کارهای موفق به خوبی میدانند که مشتری را بعد از خرید نباید رها کرد. در واقع خرید کردن مشتری از نظر آنها شروع داستان است نه پایان آن.

چه افرادی ما را در تلگرام دنبال می کنند؟

خیلی مهم است بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و اصطلاحاً پرسونای آنها چیست. اگر تارگت خود را گرافیست های حرفه ای انتخاب کرده اید، قطعا محتوای شما با حالتی که مخاطب شما مدیران روابط عمومی شرکت هاست تفاوت میکند. شاید نیاز باشد برای هر دسته از مخاطبان کانال تلگرامی متفاوت با محتوایی متفاوت راه اندازی کنید. سعی کنید در مورد مخاطب خود به سوالات زیر پاسخ دهید: سن، سطح تحصیلات، زمینه فعالیت، محل زندگی.

چند قانون کلیدی در تلگرام مارکتینگ:

  • مردم حوصله محتوای طولانی را ندارند
  • انتشار زیاد پست در طول روز، ممبرهای شما را می پراند
  • هیچکس محتوای تکراری را دوست ندارد
  • ویدئو، تصویر و صوت از متن جذاب تر است

رقبای خود را رصد کنید!

اگر تصمیم گرفته اید در تلگرام بازاریابی کنید، حتما به طور منظم رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و آنها را تحلیل کنید. چک لیست زیر به شما کمک میکند که تحلیل دقیقتری داشته باشید:

  • منابع تولید محتوا
  • نوع و تعداد پست های روزانه
  • با چه کانال هایی تبادل می کنند؟
  • در چه کانال هایی تبلیغ می کنند؟
  • تعداد بازدید پست ها

چگونه برای تلگرام مارکتینگ محتوا تولید کنیم؟

انتخاب موضوع

موضوعات تلگرام را می توان طبق فهرست زیر طبقه بندی کرد. بعضی از آنها طرفدار بیشتری دارند و بعضی مخاطب محدودتری دارند. ترکیب آنها در کنار هم می توانید استراتژی موفقی برای تولید محتوا باشد.

محتوای آموزشی: برای مثال آموزش یک ترفند خاص برای گرافیست ها برای تولید یک کار چاپی خاص

نقد و بررسی: مثلاً نقد یک کار چاپی و بررسی آن از زوایای مختلف

آمار و ارقام در صنعت: ارائه آمارهایی ارزشمند در مورد چاپ ابزارهای تبلیغاتی مختلف

معرفی وبسایت، ابزار و غیره: این مورد همیشه با استقبال مواجه می شود و افراد پیشرو همیشه دنبال آن هستند

رخداد جدید در صنعت: مثلا ظهور فناوری خاص برای چاپ روی لباس

سخن بزرگان حوزه کاری: ضرب المثل ها و سخن بزرگان معمولا با دیگران به اشتراک گذاشته می شود و به افزایش ممبرهای شما منجر خواهد شد.

انتقال تجربه شخصی: شاید ارزشمندترین نوع محتوا همین باشد، سعی کنید در قالب داستان اما کوتاه تجربیات ناب خود را تعریف کنید.

اخبار صنعت: بسته به نوع مخاطب این مورد هم میتواند جذاب باشد، اما حواستان باشد که کانال شما خبری نیست.

داستان موفقیت: مردم همیشه از شنیدن داستان ها استقبال میکنند. سعی کنید داستان مشتریان خود و یا نمونه های موفق جهانی را در کانال خود منتشر کنید.

چک لیست بهترین ها: چک لیست ها از آن دسته محتواهایی هستند که اگر خوب نوشته شوند مردم آنها را برای خود ذخیره میکنند.

نکات مهم در گردآوری محتوا

  • ترجیحاً از دیگر کانال ها کپی نکنید
  • محتوا را از سایت های معتبر تهیه کنید
  • نام منبع را حتما ذکر کنید
  • از صحت محتوا مطمئن شوید
  • از مخاطبان کانال در مورد موضوعات نظرسنجی کنید
  • محتوا بر اساس تجربه خود تولید کنید
  • محتوای سریالی تولید کنید، محتوای سریالی باعث وفاداری ممبرها به کانال شما می شود
  • سوالهای متداول را پاسخ دهید: برخی از سوالات در صنعت چاپ به تکرار پرسیده می شود، سعی کنید آن سوالها را کشف کنید و به صورت موردی توضیح دهید
  • در تولید محتوا از تصاویر مرتبط استفاده کنید
  • ویدئوها را با حجم کم منتشر کنید
  • کپشن ها را جدی بگیرید و برای آنها وقت بگذارید.

انتخاب نام کانال

سعی کنید نام کانال را طوری انتخاب کنید که از روی آن زمینه فعالیت و نام برند شما شناخته شود. از کلمات اختصاری و لغات اضافی استفاده نکنید. تا حد امکان سعی کنید نام برند خود را هم به فارسی و هم به انگلیسی در عنوان کانال خود به کار ببرید.

انتخاب تصویر کانال

تصویر کانال از آن چیزی که تصور میشود اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید موارد زیر را در انتخاب تصویر کانال رعایت کنید:

  • از تصاویر دانلودی و اینترنتی استفاده نکنید
  • یک تصویر اختصاصی طراحی کنید
  • نام برند را تصویر استفاده کنید
  • ترجیحاً از حاشیه ای دایره ای استفاده کنید

توضیحات کانال تلگرام

خیلی ها ازجمله شاید خود شما، بعد از اینکه به محتوای کانال علاقه مند شدید، احتمالا سری هم به توضیحات کانال میزنید تا راجع عوامل کانال و حوزه فعالیت آن اطلاعاتی کسب کنید. یک توضیحات حساب شده، مطمئناً تاثیر زیادی در افزایش ممبرهای شما خواهد داشت. در نوشتن توضیحات به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • توضیح خلاصه ای از فعالیت کانال
  • استفاده از هشتگ
  • درج لینک وبسایت
  • استفاده از ID کانال های مرتبط: اگر همزمان چند کانال مرتبط را اداره میکنید، با این ترفند به هم افزایی آن کانال ها کمک خواهید کرد.
  • درج نام و ID ادمین
  • درج لینک مهم از کانال: این هم ترفند جالبی است، می توانید لینک اولین پست یا یک پست مهم را بگذارید. مزیت این کار افزایش تعداد ویوهای آن پست و پست های بعدی است، چون کاربر ممکن است به پست های قبل و بعد از آن هم نگاهی بیاندازد.

اهمیت امضا در  مارکتینگ کانال تلگرم

شاید مهمترین ورودی کانال شما، همین امضای پای پست هایتان باشد. غافل شدن از موضوع به این مهمی از گناهان کبیره در تلگرام است! مهمترین مزایای امضا اینها هستند:

  • یکپارچگی پست ها
  • جذب ممبر بعد از فوروارد
  • برندینگ کانال

کاربرد هشتگ در تلگرام

ممکن است بگویید هشتگ در تلگرام چه میکند، جایش در توئیتر و اینستاگرام است نه یک پیامرسانی مثل تلگرام. هم می شود با شما موافق بود و هم مخالف. تلگرام با اینکه یک پیام رسان است اما رفتاری سوشال مدیا گونه هم از خودش نشان میدهد. هشتگ هم از آن رفتارهای سوشال مدیایی است که ارزش های زیر را به تلگرام اضافه کرده است:

  • پیدا کردن پست های مرتبط در کانال
  • مشخص کردن پست های سریالی
  • بولد کردن کلیدواژه های تاکیدی

مزیت استفاده از هشتگ

  • افزیش ویو پست ها
  • دسته بندی موضوعات
  • تسریع در جستجوی پست
  • دسترسی آسان پست برای ممبرهای جدید

کپشن نویسی در بازاریابی تلگرامی

کپشن نویسی جذاب، مزیت رقابتی کانالهای پربازدید است. یک تصویر و یا یک ویدئو با دو کپشن متفاوت، می تواند با استقبالی کاملا متفاوت در تلگرام مارکتینگ مواجه شود. بنابراین هرچقدر  برای نوشتن کپشن ها وقت بگذارید نتیجه اش را مشاهده خواهید کرد. توجه به نکات زیر میتواند به تاثیر کپشن های شما را بیشتر کند:

  • ۴ یا ۵ کلمه اول بسیار مهم است
  • مرتب نویسی را فراموش نکنید
  • انتخاب لحن متناسب با پرسونا باشد
  • رنگ و لعاب به کپشن ها (استفاده از ایموجی)
  • کپشن + CTA (دعوت به اقدام) بنویسید
  • مختصر ولی مفید بنویسید

اشتباهات در کپش نویسی

  • کپشن های دروغین
  • ارسال فایل بدون کپشن
  • بی نظمی در کپشن پست
  • کپشن ناقص برای ویدئو

تبلیغات و تبادل در دیگر کانال های تلگرامی مرتبط

هرچقدر هم محتوای جذاب و حرفه ای منتشر کنید باز هم سرعت رشد ممبرهای شما یک حدی خواهد داشت. تبلیغات و تبادل روش هایی سالم در بازاریابی تلگرامی هستند که با استفاده از آنها سرعت رشد شما خیلی بیشتر می شود و زحماتتان زودتر به بار می نشیند. قبل از شروع تبلیغات و تبادل حواستان به موارد زیر باشد.

  • قبل از تبادل تولید محتوا کنید: مخاطبان قبل از اینکه در کانال شما عضو شوند چند پست آخر شما را با دقت بررسی می کنند. پس برای اینکه پول تبلیغات و فرصت تبادلتان سوخت نشود، قبل آن چند محتوای جذاب تولید و در کانال منتشر کنید.
  • مخاطب من کجاست؟ ناشیانه ترین کار این است که در یک کانال نامربوط تبلیغات کنید.
  • تحلیل کانال تبلیغ گیرنده
  • محتوای تبلیغاتی جذاب و گیرنده آماده کنید
  • هر کانال تبلیغاتی یک پست مجزا: با این روش متوجه می شوید که کدام پست ورودی بیشتری برای شما آورده است، البته به شرط اینکه همزمان در کانال های مختلف تبلیغات نکرده باشید.
  • در هنگام تبلیغ آخرین پست کانال خودمان مهم است
  • محتوای مشابه در کانال وجود داشته باشد
  • تبادل با ۲ یا چند روز فاصله صورت گیرد
  • شباهت محتوا و پرسونای ۲ کانال
  • بعد از تبادل پست حذف شود
  • تبادل، مدت زمان زیادی پست آخر نباشد
  • تبادل حداقل ماهانه باشد

چه عواملی باعث ریزش ممبرهای کانال تلگرام شما می شود؟

نگه داشتن ممبر همانقدر سخت است که جذب کردن آن. حتی ممکن است نگه داشتن آن از جذب کردنش سخت تر باشد. عوامل زیر می تواند باعث ریزش ممبرهای کانال شما شود:

  • زیاد بودن پست های فورواردی
  • زیاد بودن تعداد پست ها بسته به مخاطبان
  • پست های نامرتبط با موضوع کانال
  • تبلیغات زیاد در ماه
  • تبلیغات نامرتبط با موضوع کانال
  • انتشار چند پست درست پشت سر هم
  • ویدئو و تصویر با حجم بالا
  • صرفاً لینک دادن به وبلاگ
  • پین و پست جدید همزمان
  • متن های طولانی و خسته کننده
  • تبادل بیش از حد

سه ترفند جالب در مدیریت کانال تلگرام

در ادامه چند ترفند و چند ابزار محبوب در تلگرام را معرفی می کنیم:

 

روش لینک کردن یک متن در تلگرام

کافیست لینک مورد نظر خود را کپی کرده و در تلگرام نسخه دسکتاپ، دکمه Ctrl+K را فشار دهید. همانطور که در تصویر مشخص است میتوانید متن دلخواه خود را نوشته و به آدرس مورد نظر لینک کنید.

اگر با نسخه موبایل تلگرام کار میکنید، در حالت ویرایش، متن مورد نظر را انتخاب کرده و از منوی باز شده روی علامت سه نقطه کلیک کنید تا گزینه های بیشتر را به شما نمایش دهد. گزینه CREAT LINK به شما امکان میدهد که متن مورد نظر را به آدرس دلخواه لینک کنید.

ترفند آسان کردن Share بیشتر  یک پست

اگر لینک پست مورد نظر خود را به صورت زیر منتشر کنید، امکان فوروارد کردن آن برای دیگران آسان تر میشود:

tg://msg?text=لینک مورد نظر

ترفند ایجاد امکان کامنت با ربات discussbot

با استفاده از این ربات، میتوانید در پایین هر کدام از پست های کانال خود امکان اسال کامنت نیز اضافه کنید. این ربات به این صورت کار میکند که ابتدا باید آن را به عنوان ادمین به کانال خود اضافه کنید و با ارسال هر کامنت توسط کاربران، برای شما نوتیفیکیشن خواهد فرستاد.

 

ایده کاو (موتور جستجوی تلگرام)

با ایده کاو می توانید هر چیزی را در گروه ها و کانال های عمومی جستجو کنید. بنابراین اگر در گروه های عمومی کلمات کلیدی مربوط به برند خودتان را منتشر کنید، در نتایج این موتور جستجو راحت تر پیدا می شوید. همچنین میتوانید برای پیدا کردن کانالهای مشابه خودتان از آن استفاده کنید.

نوین هاب (مدیریت کانال تلگرام)

نوین هاب هم ابزار خوبی برای مدیریت شبکه های اجتماعی و به طور خاص تلگرام است. با استفاده از آن میتوانید هر نوع پستی را با زمابندی مشخص منتشر کنید. در نهایت گزارشی هم از عملکرد کانال به شما می دهد که در ادامه مسیر به شما کمک خواهد کرد.