مُدل رنگ CMYK چیست ؟

مدل رنگ CMYK که به آن “چهار رنگ” نیز گفته می شود نوعی از ترکیب رنگ است که از آن در چاپ افست استفاده می شود.در این مدل کلیه رنگها از ترکیب چهار رنگفیروزه ای یا سایان (Cyan) ارغوانی یا مجنتا (Magenta) رنگ زرد یا یلو (Yellow) و رنگ سیاه (BlackOrKey) که به اختصار به آنها CMYK گفته می شودبوجود می آید(شکل ۱).

هر کدام از این رنگها می تواند دارای غلظت ۱ تا ۱۰۰ باشد.

از ترکیب این چهار رنگ سایر رنگها ساخته می شوند (صد میلیون رنگ ۱۰۰*۱۰۰*۱۰۰*۱۰۰) .

ترکیب این رنگها بر روی کاغذ انجام میشود . یعنی رنگ اول بر روی کاغذ چاپ می شود و سپس رنگ دوم بر روی رنگ اول چاپ می شود و الی آخر و چون این رنگها شفاف هستند آنچه در نهایت دیده می شود ترکیب چها رنگی است که بر روی هم و با غلظت های مختلف چاپ شده اند.

توجه داشته باشید که در این مدل ، رنگ سفید وجود ندارد و در واقع رنگ سفید همان رنگ کاغذ است . یعنی جایی که هیچ رنگی وجود نداشته باشد رنگ سفید دیده می شود البته به شرطی که کاغذ شما سفید باشد.

همانطور که می دانید بنا بر اصول فیزیک رنگهای اصلی ۳ رنگ هستند اما چرا در این مدل چهار رنگ وجود دارد ؟ به صورت تئوریک اگر سه رنگ اصلی با غلظت کامل با هم ترکیب شوند باید رنگ مشکی بوجود آید اما در عمل چنین نیست و از ترکیب سه رنگ اصلی (C,M,Y) رنگ کبود یا بادمجانی بوجود می آید (شکل ۳) برای اینکه این مشکل بر طرف شود رنگ چهارم که همان مشکی است به سه رنگ اصلی اضافه می شود.

توجه داشته باشید که مدل رنگی که مانیتور از آن استفاده می کند RGB است (قرمز ، سبز ، آبی) . که در آن هر رنگ می تواند از ۱ تا ۲۵۵ غلظت داشته باشد (حدوداً ۱۶ میلیون رنگ ۲۵۵*۲۵۵*۲۵۵) . اگر این عدد را با صد میلیون رنگ در مدل CMYK مقایسه کنیم به نظر می رسد که مدل رنگ CMYk دارای تعداد رنگ بیشتری است اما در عمل چنین نیست و بسیاری از رنگهایی که در مدل RGB وجود دارد و در مانیتور دیده میشود در مدل CMYK وجود ندارد ! علت این امر تکراری بودن بسیاری از رنگها در ۱۰۰ میلیون رنگِ مدل CMYK است. بنا بر این در اکثر مواقع اگر عکسی با مدل رنگ RGB را به مدل رنگ CMYK تبدیک کنیم متوجه می شویم که از شفافیت و زیبایی عکس کاسته می شود. همیشه فراچشم داشته باشید که حتی اگر فایل را در مدل رنگ CMYK طراحی کرده باشید باز هم رنگ چاپی کار شما با آنچه در مانیتور میبینید متفاوت خواهد بود چون اساساً سیستم مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیقCMYKرا ندارد. (همانطور که سیستم چاپ افست هم توان چاپ رنگهای RGB را ندارد).

در این شکل میتوانید عکسی را که رنگهای اصلی آن از هم تفکیک شده اند ببینید.

در مدل رنگCMYK رنگهایی نظیر طلایی ، نقره ای ، سفید (چاپ شده بر روی کاغذ یا مقوای غیر سفید) و رنگهای اکلیلی و براق وجود ندارد . پس اگر در یک کار چاپ شده با تکنولوژی افست چنین رنگهایی را ببینید معنی آن اینست که آنها به عنوان رنگهای پنجم و اضافی بعد از چاپ CMYK بر روی کار چاپ شده اند.

نوشته شده توسط : مهندس امیر حسین گرشاسبی