نامناسب بودن بخش اعظم بسته‌بندی زعفران صادراتی‌ کشور

رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: هزینه بسته‌بندی، ۱۰ درصد قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهد.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، رحیم بنامولایی اظهار کرد: متأسفانه صنعت بسته‌بندی در ایران آن طور که باید و شاید پیشرفته نیست و دیگر کشورها از این ضعف سوءاستفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این‌ کشورها محصولات زیرمجموعه خود را به‌صورت فله‌ای و نازل از شرکت‌های ایرانی خریداری می‌کنند و سپس با عملیات بسته‌بندی در کشور خود، با نام‌های تجاری‌ گوناگون و به‌عنوان محصولی از کشور خود، با قیمتی مضاعف، مجدداً به دیگر کشورها صادر می‌کنند.
بنامولایی افزود: به‌عنوان مثال هم‌اکنون ۸۵ درصد زعفران صادراتی‌ کشور به‌صورت فله‌ای و در بسته‌بندی‌های بزرگ به فروش می‌رسد و تنها ۱۵ درصد آن با بسته‌بندی مناسب و شکیل به‌ کشورهای دیگر صادر می‌شود.
این مسئول توضیح داد: با وجودی‌ که هزینه بسته‌بندی ۱۰ درصد قیمت تمام شده‌ کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهد اما تا ۹۰ درصد می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.
بنامولایی ابرازکرد: ایجاد ارزش افزوده در بعد ملی باعث درآمدزایی بیشتر شده و در بعد بین المللی نیز افزایش ارزش صادرات را به دنبال دارد.
رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: صادرکنندگان ایرانی باید به این باور برسند که امروزه از بسته‌بندی فقط برای محافظت از کالا استفاده نمی‌شود، بلکه برای آن نقش‌ها و مسئولیت‌های زیادی تعریف شده است.
وی‌ یادآور شد: امروزه بسته‌بندی مناسب از ابزارهای مهم بازاریابی شناخته می‌شود و شرکت‌ها و دولت‌ها برای افزایش توان رقابتی خود در بازارهای داخلی و خارجی از آن سود می‌برند.