نامه‌نگاری ارشاد با بانک مرکزی برای تسریع در تخصیص ارز به کاغذ/ برخی ارز ۲۸ هزار تومانی گرفتند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش تسنیم، درباره موانع و مشکلات اختصاص ارز برای واردات کاغذ مورد نیاز نشر گفت: برخی از واردکنندگان کاغذ در ثبت سفارش‌ها برای زمان تخصیص ارز مشکلات دارند. همچنین در زمینه عدم امکان جابجایی نوع ارز مسائلی مطرح است؛ در نتیجه مکاتبه‌ای با بانک مرکزی انجام شد تا در تخصیص ارز تسریع شود و همچنین امکان تبدیل نوع ارزها وجود داشته باشد.

وی افزود: اخیراً برخی از واردکنندگان ارز ۲۸ هزار تومانی برای واردات کاغذ دریافت کرده‌اند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره درباره میزان اعتبار یارانه‌های نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ گفت: هرسال یارانه نخبگانی داریم که به دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود، این یارانه به اندازه سال گذشته تدارک دیده شده تا اختصاص پیدا کند. تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو و مذاکرات منابع بیشتری در اختیار قرار بگیرد. امیدواریم تا روز نخست نمایشگاه این منابع دراختیار قرار بگیرد تا بتوانیم مبلغ را افزایش بدهیم.

رئیس نمایشگاه کتاب به افزایش قیمت کاغذ و کتاب اشاره و اضافه کرد: با توجه به این افزایش قیمت، لازم است یارانه‌ها را افزایش دهیم، امیدوارم منابع لازم در اختیار قرار بگیرد، تا بتوانیم یارانه‌ها را افزایش بدهیم.

وی با بیان این مطلب که امسال بخشی از یارانه‌ها به خرید از کتاب‌فروشان اختصاص پیدا می‌کند، گفت: این یارانه جدای از یارانه ناشران است، البته مبالغ نهایی نشده چرا که در حال جذب مبلغ بیشتری هستیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود بودجه یادآور شد: با رقمی که در لایجه بودجه مصوب شده نمی‌توان حتی نمایشگاه استانی برگزار کرد، در نتیجه لازم است نمایشگاه کتاب مشارکت و حمایت بگیرد تا بتواند نمایشگاه را در زمینه یارانه و هزینه‌های جنبی به نحو مطلوب اجرا کند.

وی با بیان اینکه تلاش هایی در این زمینه انجام شده است، ادامه داد: وزارتخانه در سطوح مختلف تلاش می‌کند، دولت و شرکت‌های دولتی همراهی می‌کنند و مذاکرات انجام می‌شود، امیدواریم سهم بخش یارانه‌ای هم توسعه پیدا کند؛ زیرا نمایشگاه هزینه‌های پشتیبانی و اجرایی دارد. اخبار خوب بعد از قطعی شدن اعلام خواهد شد.

احمدونددرباره حضور کتاب‌فروشان در بخش مجازی نمایشگاه نیز گفت: سال اولی است که کتاب‌فروشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور خواهند داشت؛ به همین دلیل تعدادی از مخاطبان تحلیل درستی از این مسئله ندارند، فعالیت کتاب‌فروشان در نمایشگاه تاکنون آزموده نشده و باید اجرای آن را ببینیم تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی کنیم.

به گفته معاون فرهنگی ارشاد؛ حضور ناشران در بخش مجازی کمک‌کننده است؛ البته کتاب‌فروشان غرفه ندارند و در بخش مجازی فعال هستند.

وی درباره برخی نگرانی ها از احتمال دو نرخی شدن فروش کتاب توسط ناشر و کتاب‌فروش، گفت: ممکن است در سایت نمایشگاه کتاب کالا با دو نرخ ارائه شود، نمایشگاه کتاب هم بازاری است مانند بازارهای دیگر و ممکن است در خیلی از بازارها کالاهای دو نرخی وجود داشته باشد؛ این روند دلایلی دارد. برای مثال ممکن است به دلیل سالِ نشر یا تغییر قیمتی که ناشران دادند، قیمت کتابی که کتاب‌فروش ارائه می‌دهد با قیمت ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب متفاوت باشد. این مسائل در نرم‌افزار قابل مدیریت است. تلاش این است که چنین آشفتگی‌هایی در نمایشگاه کتاب وجود نداشته باشد و مردم با کالای دو نرخی مواجه نشوند. ملاک، قیمت‌گذاری است که ناشر انجام می‌دهد.