ناپایداری قیمت کاغذ، سنگ بزرگ جلوی پای نویسندگان است

ایسنا/مازندران مدیرمسئول انتشارات هاوژین بزرگترین مشکلات ناشران استان و کشور را ناپایداری قیمت کاغذ اعلام کرد و گفت: تورم کاغذ باعث شده که بسیاری از فعالان این عرصه حجم چاپ را کاهش دهند.

در حاشیه نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران از فعالان برتر حوزه چاپ و نشر قدردانی شد و انتشارات هاوژین نیز جزو ۲۱ برگزیده این رویداد بوده است.

به همین بهانه سمانه خاتمی کاوردی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیشترین کتاب‌های چاپ شده ما در حوزه ادبیات بومی و استان مازندران بوده است.

وی با اعلام اینکه در گذشته زیر نظر اتحادیه ناشران تهران که خودش زیر مجموعه وزارت ارشاد بود، سهمیه کاغذ داشتیم، افزود: در مدت دو سالی که زیر پوشش اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران قرار گرفته‌ایم هنوز سهمیه‌ای به ما تعلق نگرفته است. البته رایزنی‌هایی با مدیران چوب و کاغذ استان انجام شده اما هنوز وعده‌ تامین کاغذ عملیاتی نشد.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین با اشاره به اینکه کاغذ بحث اصلی چاپ است و در این زمینه با چالش مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در بحث حمایتی برای مجموعه ناشران و نویسندگان در چند سال اخیر تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.

خاتمی کاوردی، ادامه داد: بحث خرید کتاب از نویسندگان تنها دلگرمی متولیان این حوزه بود که متاسفانه از سال گذشته این موضوع هم منتفی شد و وزارتخانه اعلام کرده از روی اعلام وصول‌ها، کتاب نویسندگان را خریداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته وزارت ارشاد از هیچ ناشر مازندرانی کتاب خریداری نکرده است، خاطرنشان کرد: عرصه بر فعالان و نویسندگان به حدی تنگ شده که حتی شمارگان کتاب‌های ارزشمند هم به بیش از ۵۰۰ نسخه نمی‌رسد.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین، یادآور شد: بسیاری از نویسندگانی که سراغ دارم پس از مشاهده وضعیت چاپ و نشر از ادامه کار انصراف دادند و یا اینکه در حد چند نسخه کوتاه و تنها برای یادگاری و اینکه اثری مکتوب داشته باشند نسبت به چاپ اقدام می‌کنند.

خاتمی کاوردی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود سختی‌های حوزه چاپ و نشر، کمبود منابع و هزینه‌های بالای نشر اصرار به ادامه حضور در این عرصه دارید، گفت: ناشران با کتاب زندگی می‌کنند و با انتشار هر کتاب احساس می‌کنیم که نفس تازه‌ای به فضای فرهنگی کشور داده‌ایم.

وی اضافه کرد: چاپ یک کتاب به مثابه تولد یک فرزند است و به همین دلیل هم بسیاری از ناشران پاگیر این عرصه شده و نمی‌توانند به آسانی از این مجموعه جدا شوند.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین دیگر دلگرمی ناشران را فرسایشی نبودن فعالیت این حوزه اعلام کرد و یادآور شد: هر کتاب؛ حرف، سخن، موضوع و مبحث تازه و جدیدی داشته و به همین دلیل ناشران هیچ وقت دچار روزمرگی نمی‌شوند.

خاتمی کاوردی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب مازندران، گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا نمایشگاه کتاب برگزار نشد، این اقدام فرهنگی‌ بسیار ارزشمند بوده و از متولیان امر برپایی نمایشگاه سپاسگزاریم.

وی میزان فروش غرفه هاوژین را مناسب اعلام کرد و گفت: کتاب‌های بومی و مذهبی در صدر فروش قرار دارند.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین خواستار برگزاری فصلی نمایشگاه کتاب شد و از متولیان خواست در رابطه با زمان برگزاری نمایشگاه‌ها، نظر ناشران را لحاظ کنند.