نکات بسیار مهم جهت ساختن کلیشه با کیفیت عالی

متدی دیرینه در صنعت چاپ وجود دارد که به آن چاپ فلکسو گفته می‌شود. از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی اجناس مختلف از جمله مقوا، کارتن‌، سلفون‌، پلاستیک، برچسب‌، پارچه، نوارهای فلزی و همچنین برای انواع بسته بندی‌ها استفاده می‌شود. این نوع چاپ با استفاده از یک ورقه انعطاف پذیر به نام کلیشه که جنس آن معمولا از ژلاتین و یا پلاستیک می‌باشد اتفاق می‌افتد.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، متدی دیرینه در صنعت چاپ وجود دارد که به آن چاپ فلکسو گفته می‌شود. از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی اجناس مختلف از جمله مقوا، کارتن‌، سلفون‌، پلاستیک، برچسب‌، پارچه، نوارهای فلزی و همچنین برای انواع بسته بندی‌ها استفاده می‌شود. این نوع چاپ با استفاده از یک ورقه انعطاف پذیر به نام کلیشه که جنس آن معمولا از ژلاتین و یا پلاستیک می‌باشد اتفاق می‌افتد. در ساخت کلیشه ژلاتینی کلمات یا نوشته به صورت وارونه روی فلز یا سطوح دیگر حک می‌شود. سپس طرح روی کلیشه‌ها که بر اثر کشیده‌ شدن کمی بزرگ‌تر شده است به جوهر آغشته می‌شود. سپس به سرعت با یک چرخش فوری تصویر را روی لایه مورد نظر می‌اندازد.

به کمک کلیشه ژلاتینی می‌توان رنگ‌های مختلف را روی لایه‌های متخلخل و سطوح صاف و صیقلی چاپ کرد. جوهر مورد استفاده در کلیشه ژلاتینی به سرعت خشک شده و نیازی به زمان برای خشک کردن ندارد، از این رو می‌توان چندین رنگ را با فاصله زمانی کم روی سطح مورد نظر به چاپ کرد. کلیشه ژلاتینی در صنعت کارتن سازی و چاپ غلتکی کاربرد فراوانی دارد.

طراحی طرح کلیشه چاپ

برای ساخت کلیشه ژلاتینی با کیفیت عالی باید نکاتی را رعایت کرد. رعایت نکات باعث چاپ شدن بهتر و جلوه بیشتر نوشته و طرح می‌شود. در نتیجه کیفیت عالی در ساخت کلیشه ژلاتینی فروش بهتر محصول را به ارمغان می‌آورد. نکات بسیار مهم و استانداردهای مختلف که در ساخت کلیشه ژلاتینی و طراحی کلیشه چاپ باید مد نظر داشت عبارتند از:

استفاده از نرم افزار طراحی مناسب

امروزه نرم افزارهای گرافیکی مختلفی برای طراحی کلیشه چاپ عرضه شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. از نرم افزارهای گرافیکی پرکاربرد در ساخت کلیشه ژلاتینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· فتوشاپ

· کورل دراو

· ایلوستریتور

· تری دی مکس

کیفیت طرح یا لوگوی طراحی شده به وسیله نرم افزارهای نام برده شده تعیین می‌شود. نرم افزار قدرتمند فتوشاپ معروف‌ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار گرافیکی است. طراح کلیشه چاپ برای ساخت کلیشه ژلاتینی ایده‌آل باید حداقل به دو نرم افزار گرافیکی تسلط داشته باشد. قطعا یکی از این دو نرم افزار گرافیکی فتوشاپ است تا کلیشه ژلاتینی طراحی و تولید شود. ارائه دهنده کلیشه سازی باید مهارت خاصی در فتوشاپ داشته باشد تا کاری بدون نقص و عالی تحویل مشتری دهد.

در هنگام طراحی باید به رنگ انتخابی دقت کرد زیرا در نگاه اول رنگ‌های چاپ شده روی قطعه تاثیر گذار است. در صورتی که رنگ ها توجه مخاطب را جلب نماید پس از آن توضیحات، نوشته‌ها و طرح نیز به چشم خواهد آمد.

نکات بسیار مهم جهت ساختن کلیشه با کیفیت عالی

استفاده از طراحان مجرب و خلاق

مهمترین مسئله در طراحی کلیشه چاچ و ساخت کلیشه ژلاتینی، استفاده از کارشناسان کار آزموده و خلاق در این زمینه است. ابتدا باید طرح اولیه جذاب و با محتوا ایجاد شود تا به سادگی در ذهن مخاطب ماندگار شود. استفاده از طرح‌های ساده و رنگ‌های مناسب باعث بیشتر دیده شدن طرح می‌شود. همچنین طرح باید کوتاه، تاثیر گذار و رسا در اعلام خدمات ارائه شده و یا نوع محصولات تولیدی توسط یک شرکت باشد.

برای ساخت کلیشه ژلاتینی ابتدا طرح موردنظر توسط رایانه به کمک فتوشاپ یا سایر نرم افزارهای گرافیکی طراحی می‌شود و بعد روی کاغذ مخصوص پرینت گرفته می‌شود. سپس کاغذ پرینت گرفته شده با ژلاتین یا پلاستیک درون میز نور UV قرار داده می‌شود. پس از نوردهی با فرچه و حلال مخصوص شستشو داده شده تا برجسته شود.

نکات بسیار مهم جهت ساختن کلیشه با کیفیت عالی