نگاهی به بازاریابی صادراتی در صنعت چاپ و بسته بندی

آرش نیک دست، کارشناس و فعال حوزه چاپ در نشست «بازاریابی صادراتی» گفت: موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی و بازارهای صادراتی تابع آشنایی با قوانین و مقررات مختلف بین‌المللی و تجاری است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اولین جلسه دوره آموزشی تخصصی «بازاریابی صادراتی» (چهارشنبه ۳۱ فروردین) با حضور آرش نیک دست، کارشناس و فعال حوزه چاپ و جمعی از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی دکتر بابک عابدین ریاست اتحادیه صادرکنندگان و مهندس امیر هومن محمدی نایب رییس این اتحادیه بهمراه دست‌اندرکاران و علاقمندان به صادرات صنعت چاپ در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این نشست که اولین جلسه از دوره آموزشی تخصصی بازاریابی صادراتی در حوزه چاپ و بسته بندی بود، نیک دست درباره بازاریابی و فروش صادراتی در صنعت چاپ، گفت: ابتدا باید بدانیم، دیدگاه صاحبان کسب و کار در صنعت چاپ در بحث‌های مدیریتی به‌خصوص در حوزه بازاریابی و فروش به معنای بازاریابی صادراتی است یا فروش صادراتی؛ بنابراین باید یک تعریف از بازاریابی صادراتی و فروش صادراتی داشته باشیم و بدانیم که بازاریابی یک فرایند بلندمدت و فروش، آخرین مرحله از بازاریابی و ایجاد یک رابطه بلندمدت با مشتری است.

وی با بیان این‌که بازاریابی در صنعت چاپ از سه بخش تشکیل می‌شود، عنوان کرد: این سه بخش شامل بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است که بازارشناسی به معنای شناخت بازار خود، شناخت رقبا، شناخت مشتری و نیاز آن‌ها، بازارسازی به معنای خلق و به دست آوردن سهم بازار و جذب مشتری و بازارداری به معنای سهم بازار و حفظ مشتری است.

کارشناس و فعال حوزه چاپ افزود: برای بازارشناسی از مدلی استفاده می‌کنیم که سازمان‌ها را براساس شناخت مشتری و مخاطب، شناخت رقبا و شناخت محیط و عوامل ارزیابی می‌کنیم، در این مرحله اهداف و آرمان‌های سازمان را در بازار بررسی می‌کنیم این‌که سهم در بازار، چه میزان باشد و استراتژی‌های خود را تعیین می‌کنیم.

نیک دست در ادامه به بحث بازارشناسی در صنعت چاپ و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: در این مرحله بحث شناخت رقبا را داشتیم، در این میان سهم هر یک از رقبا در بازار چیست، میزان خدمات‌شان و جایگاهشان بررسی می‌کنیم تا بتوانیم به یک شناخت کلی دست پیدا کنیم.

به گفته وی، در مرحله سوم نیز که به شناخت مشتری اختصاص دارد، اندازه بازار هدف را بررسی می‌کنیم، این‌که قصد داریم در چه منطقه‌ای وارد شویم و از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف برای این مرحله مثل تحقیق درباره شناخت علایق مخاطب استفاده می‌کنیم تا بدانیم محصولات برای او مفید است یا نه.

نیک دست با بیان این‌که در بحث بازارسازی به معنای خلق و به دست آوردن سهم بازار است، از آمیخته بازاریابی استفاده می‌کنیم و در صنعت چاپ نیز می‌توانیم از آن بهره بگیریم، گفت: در این مرحله باید محصولمان را به درستی تولید کنیم، بشناسیم و از نظر تکنیکی همه چیز مناسب باشد، قیمت مناسب انتخاب کرده باشیم و بتوانیم در کانال‌های مناسب ترویج و توزیع کنیم.

وی همچنین درباره مبحث بازارداری به معنای حفظ مشتری و تاثیر آن بر ایجاد بازار مناسب صادراتی در صنعت چاپ برای فعالان آن تاکید کرد: باید از تکنیک‌های مختلف استفاده کنیم تا مشتریان خود را نگه داشته و سهم بازار خود را افزایش دهیم، برای این منظور از دو اصطلاح بازاریابی مفهومی و بازاریابی وظیفه‌ای استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: بازاریابی مفهومی به معنای شناسایی و ارضای نیاز مشتری، بهتر از رقبا است و بازاریابی وظیفه‌ای به معنای حفظ مشتریان فعلی و ارتقای مشتریان سابق است که به حفظ سهم بازار و جذب بیشتر مشتریان سابق و کنونی منجر می‌شود و باید روی ارزشمندترین مشتریان تمرکز کنیم.

اهمیت بازاریابی در صنعت چاپ

نیک دست در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان این‌که فرآیندهای بازاریابی شامل تحقیقات، بخش‌بندی و هدف‌گذاری بازار است، عنوان کرد: هر یک از عوامل فعال در حوزه صنعت چاپ برای این‌که در کار خود موفق باشند و بتوانند بازارهای صادراتی منطقه را در اختیار داشته باشند باید به همه این عوامل توجه کنند و با تکیه بر این موضوعات سیاستگذاری کنند.

وی افزود: اهمیت بازاریابی صادراتی در تفاوت قیمت‌هایی است که در جوامع بین‌المللی است، این تفاوت‌ها به دلایل تفاوت شرایط عرضه و امکان تولید یا تفاوت در شرایط الگوی مصرف کشورها است.

این مدرس حوزه چاپ همچنین به اهمیت توجه تولیدکنندگان حوزه چاپ به محصولات نهایی‌شان تاکید کرد و گفت: فعالان حوزه چاپ باید به این نتیجه برسند که محصولات تولیدی‌شان قابلیت عرصه در جوامع مختلف را دارد و اگر فکر می‌کنیم توانایی جهانی شدن دارد باید مخاطب و بازار هدف خود را نیز تعیین کنیم.

نیک دست یادآور شد: نیاز مشتری و سطح توقع مشتری در کشورهای مختلف متفاوت است، باید محصول خود را براساس نیاز هر کشور و مخاطب‌هایمان تولید کنیم و به همین دلیل باید ابتدا بازار را خوب بشناسیم.

وی با بیان این‌که باید در مرحله دوم رقبای خود را بشناسیم، گفت: از سوی دیگر باید بدانیم شرکت‌هایی که در این حوزه موفق هستند از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند و آن‌ها را هر چند وقت یکبار به‌روز می‌کنند و با تکیه به این تجربیات مسیر خود را ترسیم کنیم.

نیک دست ادامه داد: چاپخانه‌داران و مجتمع‌های چاپی برای اینکه در بازاریابی صادراتی موفق باشند باید استراتژی‌های مختلفی مثل ورود به بازار، شناخت بازار، قیمت‌گذاری، برندینگ، تبلیغات و ارائه خدمات را در نظر داشته باشند تا بتوانند حضور موفقی در عرصه‌های بین‌الملل داشته باشند.

وی با طرح این موضوع که موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی و بازارهای صادراتی تابع آشنایی با قوانین و مقررات مختلف بین‌المللی و تجاری است، گفت: باید پیشنهادی ارزشمند و خاص به مخاطبان خود ارائه بدهیم تا آن‌ها را مجاب به خریداری از شرکت و مجتمع خود کنیم.

به گفته نیک دست، موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که چاپخانه‌ها باید بدانند چطور و از کجا باید مشتری خارجی جذب کنند که در این زمینه باید تحقیقات گسترده‌ای انجام داد، روی معرفی برند خودمان سرمایه‌گذاری کنیم و وب‌سایت دو زبانه یا چند زبانه ایجاد کنیم تا سطح دسترسی مخاطبان مختلف را فراهم کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود بر لزوم بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: در این زمینه اهالی چاپ می‌توانند با تکیه بر ظرفیت و فضایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده کرد و از ظرفیت ایمیل یا سایر وب سایت‌ها بهره برد تا موفق‌تر بود.

نیک دست همچنین به لزوم بهره‌گیری از فرآیند بازاریابی دیجیتال اشاره کرد و افزود: این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا تاثیر مستقیم بر بازاریابی دارند، طراحی سایت، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه اجتماعی، تبلیغات آنلاین، سئوی سایت و بازاریابی محتوایی تاثیر مستقیمی در رضایت مشتری، وفاداری او، افزایش سهم بازار، افزایش فروش و سودآوری دارد.

اولین دوره آموزشی تخصصی بازاریابی صادراتی به همت اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران و با حمایت اتاق باززرگانی تهران، دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع چاپ و بسته بندی هودیس پارس در چهار جلسه برگزار می شود.