نگاهی به روند جهانی چاپ دیجیتال لیبل

توسعه روز افزون چاپ دیجیتال در همه ابعاد و بخش های صنعت چاپ بسیار نمایان است.با نزدیک به زمان برگزاری مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان در حوزه لیبل گفتگویی کردیم با دکتر بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین با اشاره به رشد صنعت چاپ لیبل طی پنج سال آینده گفت:با توجه به روند جهانی، رشد بیش از ۶.۵ درصدی صنعت چاپ لیبل تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد(بر اساس آمار TRM). میزان رشد در حجم تولیدات لیبل در جهان و پیشرفت پایدار در تکنولوژی های مورد استفاده در خطوط تولیدی که مهمترین آن را می توان ترکیب فرایند دیجیتالی با تکنولوژی صنعتی مدرن برشمرد، این بخش از صنعت چاپ یکی از بخش های امن سرمایه‌گذاری طی دهه آینده گردیدهاست.

وی افزود: با توجه به کاهش تیراژ سفارشات، بسیاری از چاپخانه‌های لیبل در دنیا اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش چاپ دیجیتال و نرم افزارهای مربوطه نمودند که استفاده از امکانات کلود ( فضای ذخیره ابری ) قابلیت ارایه سرویس های بسیار گسترده ای برای آنها فراهم نموده است.

با توجه به این که چاپ دیجیتال امکانی مهیا نموده که می تواند جذابیت بدون ایجاد هیچگونه تغییراتی در اصل محصول و ارزش افزوده بیشتری به آن بدهد، تولیدکنندگان و صاحبان برند انگیزه بیشتری برای استفاده از لیبل ها پیدا نموده اند. بازار هدف برندها می توانند از برچسب های جذاب تر با تمرکز جمعیتی جهت افزایش فروش استفاده نمایند که با در نظر گرفتن ذائقه مصرف کننده تولید و ارایه گردد. در این راستا تولیدکنندگان لیبل باید از طراحان حرفه ایی با خلاقیت و دانش بروز همکاری نمایند تا بتوانند جذابیت بصری مناسب برای بازار هدف ایجاد نمایند.

عابدین ادامه داد: تغییرات کاربردی مانند تغییر رنگ زمینه، اعمال افکتهای خاص و طراحی گرافیکی می‌تواند برای سفارش دهنده ارزش افزوده بدون افزایش هزینه ایجاد نماید.بازار لیبل های پشت چسب دار با توجه به رشد مصرف بسته بندی و افزایش سطح درآمد جهانی و تقاضای بیشتر برای کالاهای بسته بندی بیشترین رشد را داشته ، اما به همین ترتیب تنوع و متغیر بودن طرح‌ها با توجه به بازار هدف، نگاه ویژه‌ ی تولیدکنندگان به بخش چاپ دیجیتال لیبل دوچندان شده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با اشاره رویکرد جهانی تولید لیبل و حفظ محیط زیست گفت: نوع دیگر لیبل هایی که در حال رواج است لیبل های زیست تخریب پذیر هستند که با محیط زیست بسیار سازگارند. این لیبل ها از موادی مانند کاغذ های قابل کمپوست که با محیط زیست سازگارند و امکان بازیافت نیز دارند، ساخته شده اند.

وی در ارتباط با لیبل های شخصی سازی شده (پراویت لیبل) گفت: با توجه به اینکه در بسیاری از بازارها گرایش به سمت شخصی سازی می‌رود، لیبل های اختصاصی از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند‌. این لیبل ها در جشن ها جشنواره ها یا مناسبت های مختلف استفاده می شوند که امکان چاپ دیجیتال تولید آنها را بسیار مقرون به صرفه نموده است.حتی می‌توانند مشتری را از طریق المان های خاص به وب سایت، شبکه های اجتماعی، بخش CRM صاحبان برند یا کالا بدون هزینه اضافه هدایت نمایند.با توجه به افزایش سرعت چاپگر های دیجیتال و روند کاهش قیمت ملزومات و مواد مصرفی این روش چاپی در حال پیشرفت به سمت تصاحب بازار سفارشات با تیراژهای متوسط است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چا و بسته بندی ایران در پاسخ به این پرسش که نظر شما در ارتباط با اشباع شدن بازار چاپ لیبل در ایران چیست پاسخ داد: البته این نظرات بیشتر بعد تاکتیکی دارد تا بعد تکنیکی و در جهت خارج نمودن رقیب و یا کاهش انگیزه سرمایه گذاران جدید است.با توجه به اینکه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در ایجاد و تشویق سرمایه گذاری در این بخش طی یم دهه گذشته نقش کلیدی داشته و نظارت مستمر بر رخدادهای بازار داخلی و جهانی دارد، شاهد سرمایه گذاری های مستمر، متعدد و جدید توسط فعالان این بخش از صنعت چاپ و بسته بندی حتی طی یک سال گذشته هستیم که نمایانگر حجم تقاضا در بازار بوده است.

آنچه مسلم است مدیران محترم چاپخانه های لیبل افرادی تحصیلکرده و با دانش روز از بازار و اقتصاد هستند و بدون برنامه مدون و تحقیق کامل از نیاز بازار سر مایه گذاری چندده میلیاردی برای توسعه واحدهای تولیدی انجام نمی دهند. لذا سرمایه گذاری هدفمند و با استفاده از مشاوره ی حرفه ایی بهترین گزینه برای آینده و بهره وری از روند رشد پایدار تقاضای لیبل در داخل و جهت صادرات طی یک دهه آینده می باشد.

عابدین در پایان با اشاره به اهمیت نمایشگاه جهانی لیبل اکسپو اروپا گفت: این رویداد مهمترین، بزرگترین و برترین نمایشگاه تخصصی لیبل در جهان است. علاقه مندان به کثرت اطلاعات و دانش بیشتر در این زمینه می توانند از بزرگترین رویداد نمایشگاهی لیبل بازدید بعمل آورند.