«هفته فرهنگی گلستان در گلستان» برگزار شد

«هفته فرهنگی استان گلستان»با برپایی برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در فرهنگسرای گلستان در حال برگزاری است.
«هفته فرهنگی گلستان در گلستان» برگزار شد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، پنجمین روز از «هفته فرهنگی استان گلستان» در فرهنگ‌سرای گلستان با استقبال شهروندان و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری سپری شد.

محمود بخرد نوازنده موسیقی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس گفت: متولد سال ۱۳۵۴ شهر کرمانشاه و فارغ‌التحصیل هنر در رشته بازیگری تئاتر هستم. از کودکی موسیقی را شروع کردم که مدت سی سال می‌گذرد. مدت سی سال است که به نوازندگی سازهای تار، دف، سه‌تار، تمبک و تنبور و هنر آواز سنتی مشغول هستم.

وی همچنین آهنگسازی در نمایش ساعت پنج شد بابا به کارگردانی شهرام میکائیلی، کارگردانی و بازی در نمایش آژیر چهارگوش، نوازندگی در نمایش زکریای رازی به کارگردانی مجید جعفری، آهنگسازی نمایش شب به خیرجناب کُنت و آهنگ ‌های شکلاتی به کارگردانی میکائیل شهرستانی را به عنوان بخشی از فعالیت هنری خود برشمرد.

بخرد خاطر نشان کرد: هنر، فرهنگ یک جامعه را می‌سازد از صنایع دستی، ساخت ظروف سفالی گرفته تا هنر عکاسی، نقاشی و هنر موسیقی در کشورهای پیشرفته میزان قابل توجهی از بودجه کشور صرف فرهنگ و هنر می‌شود. حتی در برخی کشورهای اروپایی همانند فرانسه و اتریش این بودجه بالاتر از هزینه‌های نظامی بسیاری از کشورهای جهان سوم است.

این نوازنده موسیقی در ادامه افزود: کشورهای پیشرفته هنر را با ارزش می‌دانند و معتقدند جامعه زمانی ترقی  می‌کند که فرهنگ و هنر آن پیشرفت کرده باشد چرا که هنر عکس‌العملی است از تمام رفتارهای زندگی ما که خیلی ساده از کنار آن می‌گذریم.

بخرد اظهار داشت: بیشتر اوقات، ما از کنار هنر ساده می‌گذریم، اگر به هنر عکاسی با دقت نگاه کنیم حرف‌های بسیاری دارد یا هنر موسیقی، هنری که نیاز به ترجمه ندارد. آواهای موسیقی ماندگار نیست مگر ضبط شود اجرای زنده موسیقی در لحظه احساسی را به مخاطب و شنونده منتقل می‌کند که اگر آن موسیقی را ضبط و دوباره گوش دهیم آن حس را نمی‌گیریم برای همین می‌گویند «موسیقی زبان خداوند است».

بخرد ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این هفته فرهنگی به خصوص بخش موسیقی آن تاکید کرد: مردم باید در این گونه برنامه‌ها حضور یابند و با آداب و رسوم و فرهنگ کشورشان آشنا شوند. به طور مثال من رقص خنجر را فقط در فیلم‌ها دیده بودم ولی امروز از نزدیک با این هنر آیینی آشنا شدم و حس جدیدی را تجربه کردم و بدون این که سفر کنم و هزینه‌ای بپردازم با استان گلستان آشنا  شدم و لذت بردم.

بخرد در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: همه این عزیزان که در غرفه‌ها حضور دارند و یا اجرای موسیقی و صحنه دارند از خانواده‌های خود دور شده‌اند و با زحمت زیاد آمده‌اند و یک رویداد فرهنگی را رقم زده‌اند تا مردم با استان گلستان از استان‌های بزرگ و سرسبز کشور با ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی بسیار و آداب و رسوم و هنر و فرهنگ غنی آن آشنا شوند. باید هم از این عزیزان هم دست اندرکاران و مسئول فرهنگ‌سرا برای تدارک این برنامه تشکر کرد. با حضور در این برنامه‌ها درمی‌یابیم که خیلی جاها را نرفته‌ایم و نمی‌شناسیم و می‌توانیم به راحتی بدون سفر کردن و پرداخت کمترین هزینه‌ای با اقوام، فرهنگ، آداب و سوم، سوغات، هنر و صنایع دستی شهرهای مختلف نیز آشنا شویم.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه تا فردا سه‌شنبه ۱۰ دی‌ماه فرصت دارند از ساعت ۱۰ تا ۲۱ به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، بوستان فدک نگارخانه فرهنگ‌سرای گلستان، مراجعه کنند.

انتهای پیام/