همکاری اینتل و تولیدکننده قدرتمند ماشین آلات لیتوگرافی

شرکت اینتل، بزرگترین تولید کننده تراشه های نیمه هادی جهان از نظر درآمد، اولین سفارش خود را با شرکت چند ملیتی هلندی ASML Holding NV برای یک سیستم جدیدتر و پیشرفته تر ساخت تراشه TWINSCAN EXE:5200 با هزینه بیش از ۳۴۰ میلیون دلار ثبت کرده است. تولیدکنندگان نیمه هادی به صنعت پر رونق نگاه می کنند.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، همراه با درآمد بهتر از حد انتظار در سه ماهه چهارم، ASML گفت که سفارشات پنج دستگاه لیتوگرافی نسل بعدی خود را دریافت کرده است و همچنین سفارش مدل جدیدتری را که هنوز در دست طراحی است، دریافت کرده است.

پیشرفته‌ترین ماشین‌های ASML در تولید تجاری فعلی، که به دلیل امواج نور فرابنفش قوی که برای نقشه‌برداری مدارهای تراشه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند، به عنوان سیستم‌های لیتوگرافی EUV شناخته می‌شوند، به بزرگی یک اتوبوس هستند و هر کدام حدود ۱۵۰ میلیون دلار قیمت دارند.

یک کارخانه تولید تراشه های پیشرفته به ۹ تا ۱۸ دستگاه از این دستگاه ها نیاز دارد که یکی از بزرگترین هزینه های سرمایه ای برای سازندگان تراشه است.

شرکت ASML تنها سازنده چنین ماشین‌هایی است که راه‌حل‌های لیتوگرافی را با استفاده از نور برای چاپ الگوهای کوچک روی سیلیکون گامی اساسی در تولید انبوه ریزتراشه‌ها است، به سازندگان تراشه‌های پیشرو جهان – TSMC تایوان، اینتل آمریکا و سامسونگ کره جنوبی ارائه می‌دهد.

این شرکت مستقر در Veldhoven گفت که سفارشات پنج دستگاه High-NA EUV را دریافت کرده است، این سفارش جدید دارای یک سیستم نوری متفاوت با دیافراگم دیجیتال بالاتر است.

معاون اجرایی و مدیر مالی ASML راجر داسن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این ماشین‌ها پس از کسب درآمد در سال ۲۰۲۳ برای آزمایش به مشتریان ارسال خواهند شد.

اینتل که تلاش می کند جایگاه خود را به عنوان سازنده کوچکترین و سریع ترین تراشه ها از رهبر فعلی TSMC پس بگیرد، قبلاً خود را به عنوان اولین خریدار TWINSCAN EXE:5000 ASML معرفی می کرد.

شرکت چندملیتی آمریکایی که مقر آن در سانتا کلارا، کالیفرنیا است، گفت که اولین مدل TWINSCAN EXE:5200 خود را نیز خریداری خواهد کرد، اولین مدلی که برای استفاده در تولید تجاری در نظر گرفته شده است، که ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ دریافت کند.