واردات کاغذ با ارز ۳۱ هزار تومانی انجام می‌شود/ افزایش قیمت کاغذ A۴ به بسته‌ای ۱۲۳ هزار تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا خبر از واردات کاغذ با ارز ۳۱ هزار تومانی داد و افزود: ما قیمت بالاتری برای واردات نسبت به سایر صنایع پرداخت می‌کنیم.

احمد شریفان رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بازار کاغذ و مقوا را متاثر از قیمت دلار دانست و خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته اکثر مصنوعات کاغذی افزایش قیمت داشتند، اما قیمت کاغذ‌های A۴ و کاغذ گلاسه افزایش قیمت بیشتری نسبت به سایر محصولات کاغذی تجربه کرده اند. به عنوا مثال قیمت کاغذ A۴ هشت درصد افزایش داشته و از ۱۱۵ هزار تومان در هر بسته به ۱۲۳ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: علت عدم تغییر قیمت مقوا، اتمام فصل رونق بازار خرید مقوا بود که باعث شد بازار مقوا با کاهش تقاضا روبرو شود و این مهم سبب گشت تا قیمت مقوا تغییراتی نداشته باشد. در حال حاضر هر کیلو مقوا به قیمت ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان معامله می‌شود که این ثبات قیمت تا پایان سال ادامه دارد.

**تأمین ۸۵ درصد نیاز بازار کاغذ کشور با واردات

شریفان تامین بیش از ۸۵ درصد نیاز بازار کاغذ کشور را از طریق واردات دانست و اضافه کرد: عمده‌ی واردات مقوا از کشور‌های چین، هند، روسیه و کره جنوبی تامین می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: تولید کاغذ در داخل به دلیل مصرف بالای آب، توجیه ندارد و واردات آن به سبب شرایط موجود آبی عقلانی‌تر است. کارخانه‌های تولیدکننده کاغذ و مقوا منطقه خود را با چالش آبی مواجه کرده اند. برای نمونه می‌توان به استان‌های خوزستان، یزد و زنجان اشاره کرد.

این مقام صنفی قیمت کاغذ کاهی داخلی را از ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و قیمت کاغذ کاهی وارداتی (روسی) را ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان عنوان کرد. همچنین در بازار امروز کاغذ A۳ هشتاد گرمی بسته‌ای ۲۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ضایعات کاغذ (آخال) بین کیلویی ۶ تا ۱۲ هزار تومان معامله شده و دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردد که میزان قابل توجهی است.

شریفان خبر از واردات کاغذ با ارز ۳۱ هزار تومانی داد و افزود: ما قیمت بالاتری برای واردات نسبت به سایر صنایع پرداخت می‌کنیم.