وزارت فرهنگ از فعالان مطبوعاتی خواهان تاسیس چاپخانه حمایت می‌کند

اصفهان – ایرنا – مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : این وزارتخانه از فعالان مطبوعاتی که به عنوان سهام دار در صدد تاسیس چاپخانه باشند، حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، ایمان شمسایی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان با اشاره به اینکه جای تاسف دارد که این خطه با حدود ۵۲۰ نشریه چاپخانه رُول ندارد، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کمک مالی و نیز وام برای تاسیس چاپخانه کمک می کند اما بهتر است تعدادی از افراد مطبوعاتی به صورت سهام دار خود در این زمینه سرمایه گذاری کنند و سپس از وزارت ارشاد نیز مطالبه مالی داشته باشند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت نمی خواهد تصدی گری کند و در این زمینه می تواند پشتوانه فرهنگی اجتماعی و ارائه دهنده تسهیلات باشد و از نمایندگان مجلس نیز کمک بگیرد.

وی همچنین در زمینه ارائه یارانه مطبوعات گفت: بر اساس دستور رییس جمهور و معاون اول ریاست جمهور ۴۰ میلیون دلار ارز ترجیحی در این زمینه اختصاص یافته است که ۲۰ میلیون دلار آن برای واردات کاغذ مطبوعات و ۲۰ میلیون دلار اعتبار دیگر به حوزه کتاب اختصاص یافته است.

شمسایی اضافه کرد: این اعتبار به صورت سرمایه گذاری برای تجاری است که بتوانند واردات کاغذ داشته باشند تا پس از معرفی به بانک مرکزی و سازمان صمت به صورت قانونی با ارز ترجیحی کاغذ وارد کنند.

وی با بیان اینکه این کاغذ به مصرف چاپ و نشر کتاب، نشریات و روزنامه‌ها می رسد، افزود : سهم استان‌ها براساس تیراژ رسانه است و هر رسانه ای که تیراژ زیادتر ی داشته باشد به همان میزان سهم بیشتری در یارانه کاغذ دارد .

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در باره مطالبه داریوش مهرجویی و اعتراض وی ، در جمع خبرنگاران گفت: آنچه شنیدم فیلم مهرجویی توقیف نشده بلکه فقط در لیست اکران های نوروزی قرار نگرفته است.

وی در باره ممیزی فیلم این کارگردان پاسخ داد: از ممیزی فیلم ایشان خبری ندارم و فقط فیلم ایشان در نوبت نوروز پخش نمی شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به اصفهان سفر کرد و در نشستی با هفته نامه های این استان حضور یافت.