پژمانفر: یارانه‌ها رانت شدید ایجاد کرد/ کارخانه‌های موجود کاغذ را با حمایت راه‌اندازی کنیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در کشور کارخانه‌هایی وجود دارد که با اصلاح و حمایت و در دستور کار قرار دادنشان نه تنها نیاز داخلی خودمان حل خواهد شد، بلکه بخشی از صادرات حوزه کاغذ را می‌توانیم شاهد باشیم.
پژمانفر: یارانه‌ها رانت شدید ایجاد کرد/ کارخانه‌های موجود کاغذ را با حمایت راه‌اندازی کنیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی موضوع بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع کنونی ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام سالک، حجت‌الاسلام پژمانفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین تعدادی از اعضای صنف نشر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست طی سخنانی به تولید کاغذ پرداخت و اشاره کرد و ابراز داشت: واقعاً راه‌حل مسأله این است که ما در کشور ظرفیت‌های لازم را داریم، کارخانه‌هایی وجود دارد که با اصلاح و حمایت و در دستور کار قرار دادنشان نه تنها نیاز داخلی خودمان حل خواهد شد بلکه بخشی از صادرات در حوزه کاغذ را می‌توانیم شاهد باشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اینها فرصت‌هایی است که از دست می‌رود. صادرات خمیر کاغذ که در حال حاضر صورت می‌گیرد فرصت‌های کشور است که از مرزها خارج می‌شود؛ تولید کاغذ باید در برنامه دستگاه‌ها قرار گیرد و مصوبه مجلس را دارا باشد مجلس هم از سوی دیگر باید روی موضوع اصرار داشته باشد تا با توجه به شرایطی که داریم و مباحث اقتصادی که در تولید داخلی مدنظر است، باید روی تولید داخل سرمایه‌گذاری شود. ما هم ظرفیتش را داریم و می‌توانیم با هدایت و برنامه‌ریزی آن را به هدف برسانیم.

حجت‌الاسلام پژمانفر به ارائه یارانه و نرسیدن آن به گروه هدف اشاره کرد و ابراز داشت: گاهی پول مفتی که به عنوان یارانه وجود داشته ما را از اصل ماجرا دور کرده است وقتی دلار را با قیمت پایین عرضه می‌کردیم و سوبسید پشت این مسأله بود تولید به صرفه نبود بنابراین همه چیز را وارد می‌کردیم و جایگزینی برای واردات یعنی تولید داخل نداشتیم. در صورتی که باید روی اقتصاد غیرنفتی اتکا می‌کردیم.

به گفته وی، ما در هیچ جلسه‌ای نباید از مسأله تولید غفلت کنیم باید به این سمت برویم که در حوزه مسائل استراتژیک تأکید داشته باشیم و شاهد تولید باشیم که هم ظرفیت آن را داریم و هم توجیه اقتصادی برای آن داریم.

وی به یارانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: یارانه‌ها عامل برون‌رفت از مشکلات نه تنها نتوانسته باشد بلکه رانت‌های شدیدی را در جامعه شکل داده، روز گذشته ما در کمیسیون تلفیق مجلس در مورد ۱۴ میلیارد یارانه‌‌ای که مطرح است پیشنهادهایی را دادیم از جمله اینکه یارانه‌ای را به صورت ورود کالا پرداخت نکنیم اما ارائه یارانه در هر بخشی به دست مصرف‌کننده در هیچ جا نمی‌رسد. در حال حاضر گوشت ۳.۵ دلار وارد می‌شود اگر ۵۰ سنت برای انتقال از بندر به داخل شهرها کرایه در نظر بگیریم با ارز ۴۲۰۰ تومان مجموعاً ۲۱ هزار تومان قیمت آن خواهد شد اما دولت آن را ۵۰ هزار تومان می‌فروشد به این نتیجه می‌رسیم دولت هم با ارز ۴۲۰۰ تومان گوشت وارداتی را عرضه نمی‌کند حتی بالاتر از نیمایی آن را محاسبه می‌کند. اگر به گوشت ارز تخصیص نیابد و بر اساس دلار ۱۳ هزار تومان آن را وارد کنیم نهایتاً باز هم گوشت ۷۵ هزار تومان خواهد شد نه قیمت کنونی آن؟ دلیل این مسأله آن است که وقتی کالایی حاشیه سود بالا داشته باشد رانت برای آن ایجاد می‌شود.

وی با بدتر خواندن اوضاع کاغذ تصریح کرد: با توجه به اینکه گوشت در جامعه حساسیت دارد لذا به نظر من باید به این سمت حرکت کنیم که راه‌حل آن دادن سوبسید و ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی است از ابتدای سال ۱۰ هزار میلیارد برای گوشت و ورود دام زنده هزینه کرده‌ایم محاسبه کنید چقدر سوبسید به آن داده‌ایم. تنها نیم درصد در قیمت گوشت تأثیرگذار بوده است پس راه‌حل مسأله را این گونه نباید بدانیم.

وی افزود: کاغذ را با هزار مشکل وارد می‌کنیم اما این مسأله راه‌حل نیست، ما باید راه‌حل را در تولید داخل و سپردن کار به دست کسانی که این کاره هستند بدانیم بازار رقابتی که در فضای آزاد ایجاد می‌شود موجب رقابت واقعی خواهد شد و در ادامه واردکنندگان واقعی وارد مسیر شده و دلال‌ها به کنار می‌روند.

پژمانفر با اشاره به ایجاد بازار رقابت اظهار داشت: رقابت در وارد کردن کاغذ برای حل مشکل نیست بلکه برای استفاده از سهم بیشتر از یارانه‌ها است لذا یارانه را باید به دست مصرف‌کننده برسانیم اما اینکه شکل آن چگونه باشد باید مورد کارشناسی قرار گیرد.

این عضو مجلس در ادامه با بیان اینکه شاید دارایی ناشر در حال حاضر یک پنجم شده باشد اما ممکن است با ادامه بی‌دقتی‌ها کسی از ناشران قادر به ادامه مسیر نباشد تصریح کرد: در درازمدت تولید و در کوتاه‌مدت نظارت را باید داشته باشیم در حالی که امروز نظارت را نمی‌‌بینیم سازمان بازرسی ورود نکرده و تنها تعزیرات ورود دارد. بر اساس واقعیات باید راهکارهایی داشته باشیم و ما نیز در مجلس با شما همکاری خواهیم کرد اما برای جبران وضعیت ناشران در شب عید باید هر چه سریعتر تدبیری اندیشید. باید در مورد صادرات خمیر سخت‌گیری کرد.