چاپ دیجیتال و افست در مقابل یا کنار هم؟

برای کسانی که در چاپ خبره نیستند و تجربه‌ای ندارند تشخیص این دو نوع چاپ سخت است. در چاپ افست رنگ در تاروپود کاغذ نفوذ می‌کند اما در چاپ دیجیتال یک‌لایه رنگ‌بر روی کاغذ تشکیل می‌شود که اگر کاغذ را تا کنیم رگه‌های سفیدرنگ کاغذ در محل تا مشخص می‌شود که این امر در چاپ افست دیده نمی‌شود.

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار نو پا هستید یا به‌تازگی یک محصول تولید کرده‌اید و نیاز به بسته‌بندی و چاپ دارید یا حتی یک کارت ویزیت شخصی برای خود لازم دارید و… نام‌های چاپ دیجیتال و افست را شنیده‌اید.
تبلیغات

ممکن است از خود بپرسید:  تفاوت میان چاپ دیجیتال و چاپ افست چیست؟

از محاسبات در خصوص وزن کاغذ گرفته تا انتخاب روکش مناسب برای محصول چاپی، مقدار زیادی زمانی از شما صرف می‌کند. خیلی از کسب‌وکارها نیاز به چاپ دوره‌ای دارند. ‌

این موارد می‌توانند برای صاحبان کسب‌وکار و متخصصان بازاریابی که می‌خواهند برند خود را به بازار عرضه کنند، گیج‌کننده باشد. به همین جهت با امیرحسین کاهه فعال صنعت چاپ به این سؤالات پاسخ داده است. وی دانش‌آموخته رشته گرافیک و مدیرعامل شرکت چاپ وستا هست.

چاپ وستا، یک شرکت نوین و توسعه‌یافته در عرصه ارائه خدمات چاپ افست است. این مجموعه با تجربه بیش از یک دهه در صنعت چاپ، هم اکنون با باز طراحی اهداف خود و همکاری متخصصان توانا در زمینه طراحی، توانسته با استفاده از ایده‌های نوین و بروز در مدت‌زمان بسیار کوتاه خود را به‌عنوان یکی از فعالان در صنعت چاپ افست کشور معرفی کند .

چاپ وستا با حذف واسطه و دلال توانسته است فاصله مشتری تا چاپخانه را کاهش دهد تا هزینه تمام شده محصولات چاپی برای کسب‌وکارهای مختلف کاهش یابد. همچنین این مجموعه با بهره‌گیری از به‌روزترین دستگاه‌ها توانسته است بالاترین کیفیت چاپ در سایزها و پلتفرم‌های مختلف را ارائه نماید. چاپ اختصاصی، چاپ تراکت، کارت ویزیت، سربرگ، ست اداری و مدیریتی و …. در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ارسال سریع و رایگان با پایین‌ترین قیمت و با تضمین کیفیت چاپ اختصاصی از ویژگی‌ها و مزیت‌های مهم رقابتی این مجموعه با سایر رقبا است.
چاپ دیجیتال چیست؟

اطلاعات مربوط به چاپ تصاویر، از طریق رایانه و در قالب یک‌رشته بیت به چاپگر ارسال می‌شود. درواقع پایه و اساس چاپ دیجیتال، یک تصویر شطرنجی یا اصطلاحاً یک بیت مپ است؛ که داده‌ها را از طریق رایانه به چاپگر منتقل می‌کند. به همین دلیل این نوع چاپ به دیجیتال معروف است.

اگر شما یک پی‌دی‌اف روی کامپیوترتان درست کرده و می‌خواهید آن را چاپ کنید، می‌توانید فایل دیجیتالی خود را مستقیماً به یک چاپگر دیجیتال ارسال کنید. این نوع چاپ قادر به چاپ فایل‌های دیجیتال بدون نیاز به ایجاد یک صفحه چاپ (زینک) است.

مزایای چاپ دیجیتال چیست؟

کاهه با اشاره به حذف فرآیند لیتوگرافی در چاپ دیجیتال، افزود چاپ دیجیتال اجراهای کوتاه‌تری نسبت به افست دارد. یعنی مراحل آماده‌سازی کمتری نسبت به افست دارد. در چاپ افست باید زینک تهیه شود و برای فرم‌های عمومی این امر زمان‌بر است البته در چاپ اختصاصی افست می‌توان از زینک برای اجراهای طولانی استفاده کرد ولی امکان شخصی‌سازی هر برگ چاپ‌شده وجود ندارد اما در چاپ دیجیتال امکان شخصی‌سازی هر برگ چاپی وجود دارد.

در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در شمار محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف یا کارت پرسنلی با طرح‌های مختلف را در هر دور چاپ کنید یا اگر قرار است برای ۵۰ نفر، ۵۰ کارت دعوت چاپ شود، کافی است ۵۰ فایل مختلف به چاپگر دیجیتال ارسال شود. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال یا نام گیرنده یا تصویر هر فرد باشد. اما این امکان برای چاپ افست وجود ندارد.

به همین جهت چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست انعطاف‌پذیر است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی چاپ دیجیتال ازنظر کیفیت در حال رقابتی شدن با افست است، که به چاپخانه‌داران اجازه می‌دهد تا فنّاوری دیجیتال (به‌عنوان‌مثال برای قابلیت داده‌های متغیر آن) را برای برخی از امور چاپی به کار بگیرند. از همین رو حجم چاپ افست در حال کاهش است.
آیا چاپ دیجیتال محدودیت تعداد دارد؟

در صنعت چاپ کمیت، یک عامل تأثیرگذار بر قیمت است. بهتر است چاپ بیشتر از ۱۰۰۰ برگ به‌صورت افست انجام شود اما چاپ دیجیتال امکان چاپ بیش از ۱۰۰۰ برگ را هم دارد اما هزینه نهایی برای مصرف‌کننده به‌شدت افزایش می‌یابد و این افزایش چشم‌گیر است. به همین جهت بهتر است برای چاپ فوری و تعداد کمتر از ۱۰۰۰ برگ از چاپ دیجیتال استفاده شود. البته این امر باعث افزایش طول عمر دستگاه‌های چاپ دیجیتال هم می‌شود.

با افتتاح بخش چاپ دیجیتال در چاپ وستا، در کم‌ترین زمان ممکن، با تعداد دلخواه و باکیفیت محصول خود را چاپ نمایید.
کاهه در پاسخ به این سؤال که چه طور می‌توان فهمید محصول به‌صورت دیجیتال چاپ‌شده یا به‌صورت افست، افزود:

برای کسانی که در چاپ خبره نیستند و تجربه‌ای ندارند تشخیص این دو نوع چاپ سخت است. در چاپ افست رنگ در تاروپود کاغذ نفوذ می‌کند اما در چاپ دیجیتال یک‌لایه رنگ‌بر روی کاغذ تشکیل می‌شود که اگر کاغذ را تا کنیم رگه‌های سفیدرنگ کاغذ در محل تا مشخص می‌شود که این امر در چاپ افست دیده نمی‌شود. البته این روش برای موارد چاپی که روی آن‌ها روکش انجام‌شده چندان قابل پیاده‌سازی نیست.
سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا سرعت‌بالای چاپ دیجیتال موجب از دست رفتن کیفیت آن می‌شود یا خیر؟

خیر. در ابتدای ورود چاپ دیجیتال به دلیل نو بودن این فنّاوری کیفیت چاپ دیجیتال به‌مراتب پایین‌تر از چاپ افست بود، اما به‌مرور و با بروز شدن پرینترها تمامی مشکلات مربوط به کیفیت این دستگاه‌ها برطرف شده و امروزه چاپ دیجیتال در برخی از پارامترهای کیفی از چاپ افست نیز باکیفیت‌تر عمل می‌کند.

به‌طور خلاصه سرعت چاپ بالا، امکان چاپ در تعداد کم و امکان ویرایش آسان بدون افت کیفیت از مزیت‌های اصلی چاپ دیجیتال است.

به دلیل اینکه نیازی به ساخت صفحه چاپ نداریم شروع فرایند چاپ به‌محض ارسال فایل طراحی انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای ویرایش در زمان چاپ نداریم. درصورتی‌که اگر در چاپ افست طراحی ایراد یا اشتباهی داشته باشد امکان اصلاح لحظه‌ای آن وجود ندارد و چه بسا باعث باطل شدن چاپ و از بین رفتن کاغذ می‌شود ولی امکان رفع اشکال در کلیه مراحل چاپ دیجیتال بدون افت کیفیت و با کمترین کاغذ باطله به‌آسانی قابل انجام است.

با توجه به راه‌اندازی واحد چاپ دیجیتال در مجموعه چاپ وستا در هر زمان می‌توانید سفارش چاپ خود را از طریق سایت چاپ وستا ثبت نمایید. در خصوص چاپ سفارشی، کیفیت کار شما تضمین خواهد شد.

این فعال صنعت چاپ در جواب این پرسش که امکان چاپ چه محصولاتی با دستگاه‌های دیجیتال وجود دارد افزود:

با چاپ دیجیتال هرچه نیاز دارید را می‌توانید چاپ کنید، کارت ویزیت، برچسب، برچسب و استیکر، تراکت، پوستر، کاتالوگ و بروشور، کتاب و جزوه، انواع اوراق اداری، فاکتور و سربرگ و پاکت نامه و… در پایین‌ترین شمار حتی یک عدد! و در کمترین زمان ممکن حتی ۲ ساعت! در حال حاضر در مجموعه ما امکان چاپ هر محصولی تا ابعاد A3+ فراهم است.
آیا چاپ کتاب به‌صورت دیجیتال مقرون‌به‌صرفه است؟

کاهه در ادامه با اشاره به بازار متلاطم و کم استقبال کتاب چاپی گفت در حال حاضر با رشد نرم‌افزارهای کتاب‌خوان، مثل گذشته از کتاب‌های چاپی استقبال زیادی نمی‌شود مگر در موارد آموزشی. از طرفی هم با چاپ افست حداقل تعداد مقرون‌به‌صرفه چاپ ۱۰۰۰ جلد است که هزینه زیادی برای ناشر یا نویسنده دارد. در چاپ دیجیتال این امکان فراهم است که حتی یک جلد کتاب چاپ شود و از هزینه‌های زیاد چاپ افست در حوزه چاپ کتاب جلوگیری شود. ناشران و نویسندگان می‌توانند به تعداد دلخواه کتاب را به‌صورت دیجیتال چاپ کنند. اگر فردی به‌تازگی کتابی نوشته و قصد دارد کتاب خود را در قطع‌های مختلف و در تعداد چند صد عددی به بازار عرضه کند چاپ دیجیتال مناسب است. حتی اگر افراد به دنبال چاپ کتاب‌های نفیس برای کلکسیون شخصی یا فروش کلکسیون‌های موضوعی هستند بهترین شیوه مورداستفاده چاپ دیجیتال است.