چاپ فلت بد چیست و چه کاربردی دارد؟

چاپ فلت بد یا چاپ روی اجسام سخت از فناوری های جدید و نوظهور است که با استقبال زیادی روبرو شده است. صنعت چاپ و طراحی به مدد دستگاه های پیشرفته، دچار تحول اساسی شده است. دستگاه های چاپ قادرند هر نوع سبک و تکنیکی را اجرا کنند. به طور مثال دستگاه هایی که برای چاپ فلت بد استفاده می شوند از فناوری متفاوتی برخوردارند. این دستگاه ها را در عرف رایج به دستگاه های همه کاره می شناسند و این به خاطر تنوع متریال مورد استفاده است.

چاپ فلت بد را می توان نوعی چاپ روی اجسام مسطح نامید. این نوع چاپ تقریبا روی هر سطح همواری قابل اجراست و نوع مواد اولیه و متریال زیر کار، تاثیری در کیفیت چاپ ندارند. در این دستگاه از یک صفحه صاف استفاده شده که محل قرار گرفتن متریال مختلف است. با استفاده از دستگاه مخصوص و روش فلت بد می توان عملیات چاپ را به طور مستقیم روی هر متریالی انجام داد. صنعت طراحی و چاپ داخلی با ورود دستگاه های چاپ روی اجسام سخت، در رقابت با سایر کشورها قرار گرفته است.
چاپ فلت بد در صنایع مختلف

فناوری به کار رفته برای چاپ بر روی اجسام سخت با آنچه که در شیوه های قدیمی به کار رفته، متفاوت است. اصلی ترین تفاوت در به کارگیری ماده اولیه در طراحی و چاپ است. برای مثال در چاپ تراکت تبلیغاتی یا چاپ کاتالوگ یا بروشورها از کاغذ استفاده می شود. همچنین متریال اولیه برای چاپ کارت ویزیت یا کتاب و … نیز انواع کاغذ با گماژ مختلف است. تا پیش از ابداع دستگاه های چاپ اجسام سخت، کاغذ اصلی ترین متریال در صنایع چاپ جهان به حساب می آمد اما این روزها تقریبا محدودیتی در چاپ روی اجسام مختلف وجود ندارد. نمونه هایی از چاپ روی اجسام سخت را در چاپ روی هدایای تبلیغاتی می توان دید. اولین تکنیک به کار رفته در flatbed print متفاوت است با این دستگاه ها، تنها می توان روی سطوح صاف عملیات چاپ را اجرا کرد.
هزینه چاپ فلت بد
کاربرد چاپ روی اجسام سخت

این فناوری در صنایع تبلیغات و دکوراسیون داخلی کاربرد بیشتری دارد. محصولات چاپ شده با دستگاه های فلت بد را در گالری های نقاشی، آتلیه های عکاسی، فضاهای نمایشگاهی، نمای ساختمان ها و حتی پروژه های تبلیغات تجاری و زیباسازی نمای شهری می توان دید. آسمان مجازی و چاپ بلک لایت نمونه هایی از تکنیک چاپ مستقیم روی اجسام سخت هستند که با دستگاه های مدرن اجرا شده است. دستگاه flatbed قادر به چاپ مستقیم روی این متریال است:

پلی کربنات
پی وی سی
کامپوزیت
چوب و ام دی اف
چاپ فلت بد روی فلز
سنگ، کاشی و سرامیک
چرم طبیعی و مصنوعی
کارتن بلاست
پلکسی گلاس
فوم برد
وینیل
موکت و چمن مصنوعی
چاپ فلت بد روی آینه و شیشه
تخته شاسی
استیل
ورق های گالوانیزه
تابلو راهنما
چاپ انواع استیکر و کاغذهای چسب دار

هم اکنون تکنولوژی این تکنولوژی برای چاپ روی فلش مموری، پاور بانک، چاپ روی سی دی، کارت های بانکی، فلش کارت، جا سوئیچی و بسیاری از وسایل کاربردی دیگر، به کار گرفته شده است.