چاپ مستقیم روی مواد غذایی با دستگاه ایران‌ساخت

توسعه فناوری‌های دیجیتال در کشور چاپ مستقیم روی مواد غذایی را با استفاده جوهرهای خوراکی ممکن کرده است.

به گزارش ایسنا، این شیوه نیاز به استفاده از کاغذ خوراکی را که روش مرسوم حال حاضر است، برطرف می‌کند و از واردات آن می‌کاهد. ازجمله ویژگی‌های این محصول، کارتریج قابل شارژ و هد قابل شست‌وشوی آن است. این قابلیت سبب می‌شود تا کیفیت سطح نهایی کار در این چاپگرها، با کیفیت عکس برابری کند.

مهم‌ترین عامل در مورد کیفیت، فاصله چاپ است که نباید فاصله هد با سطح، زیاد یا کم باشد؛ چرا که خطای یک میلیمتری سبب خراب شدن فرآیند چاپ می‌شود. دقت بالای این محصول ایران‌ساخت سبب شده تا محصول نهایی، با کیفیت بالا و گویی که بر روی کاغذ و گلاسه کار شده است، باشد.

این چاپگر به‌صورت مستقیم تصویر یا نوشته را بر روی سطح مواد غذایی گوناگون مانند کیک، خامه، فوندانت، ماکارونی، بیسکوئیت، نان، شکلات، نوقا، آب‌نبات و خمیر شکر صرف‌نظر از ارتفاع و شکل هندسی آن چاپ می‌کند.

چاپگر مواد غذایی، مشابه داخلی نداشته و به لحاظ فنی، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی خود است. البته که قیمت نمونه مشابه خارجی این محصول، ۵ هزار دلار است که محصول ایرانی، حدود یک‌سوم این میزان قیمت دارد و از خدمات پس از فروش نیز برخوردار است.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این دستگاه که تنها ۶۷ کیلوگرم وزن دارد، از قابلیت اتصال به شبکه داخلی و شبکه وای‌فای برخوردار است و ضمن پشتیبانی از اپلیکیشن‌های موبایل، به واسطه منوی فارسی خود، از کاربری آسانی برخوردار است. این محصول هم‌اکنون علاوه بر پوشش بازار داخل، به کشورهای همسایه نیز صادر شده است.

طرح چاپگر مواد غذایی، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در قالب طرح‌های فناورانه حوزه چاپ مورد حمایت قرار گرفته است.