چرا ورود کاغذ به بورس مشکل‌آفرین خواهد بود؟

 مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران از مخالفت با ورود کاغذ به بورس سخن گفت و دلایل این مخالفت را برشمرد.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به بالا بودن قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر گفت‌: امروز قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر که از ماه‌ها پیش در داخل کشور موجود بوده به بندی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد:‌ این در حالی است که در ماه‌های گذشته تاجران رغبتی به واردات کاغذ چاپ و تحریر نداشته‌اند؛ چرا که نگران ورود کاغذ به بورس هستند.

شجاع تصریح کرد:‌ ورود کاغذ چاپ و تحریر به بورس نگرانی‌هایی را هم برای مصرف‌کنندگان هم واردکنندگان و هم دیگر دست‌اندرکاران بحث کاغذ ایجاد کرده است. تاکنون نیز سابقه نداشته که یک کالای وارداتی در بورس عرضه شود.

وی با اشاره به دلایل این نگرانی‌ها گفت:‌ قیمت کاغذ تحریر وارداتی متغییر است و تابع قیمت جهانی‌، قیمت ارز نیمایی و مسائل دیگری است،‌ برای نمونه یک ماه پیش قیمت جهانی کاغذ از قیمت امروز گران‌‌تر بوده است،‌ اگر قرار بر ورود کاغذ به بورس باشد،‌ فروشنده‌ای که کاغذ را یک ماه پیش خریداری کرده و امروز به دستش رسیده است،‌ ضرر خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که مهمترین دلیل مخالفت با ورود کاغذ چاپ و تحریر به بورس متغییر بودن قیمت کاغذ برای واردکننده‌هاست،‌ گفت:‌ دفتر سلولزی وزارت صمت در زمینه عدم ورود کاغذ به بورس فعلا همکاری لازم را داشته است،‌ البته هدف از ارائه این پیشنهاد این بود که اولا کاغذ مستقیم از دست واردکننده به دست مصرف‌کننده برسد و ثانیا کاغذ موجود در داخل تابع افزایش نرخ ارز نباشد. اما با شرایط موجود امکان تحقق این دو هدف نیست.