گوگل امکان برقراری تماس تصویری به‌طور مستقیم از جیمیل را برای کاربران گوگل میت فراهم کرد

نویسنده: امیرحسین مرتضوی

گوگل از یکپارچه شدن پلتفرم ویدئوکنفرانس خود با سرویس جیمیل خبر داده است. بدین ترتیب کاربران به‌طور مستقیم از طریق جیمیل قادر به برقراری تماس تصویری خواهند بود.

گوگل سخت در تلاش است تا سرویس Google Meet را به سطحی قابل‌رقابت با پلتفرم‌های ویدئوکنفرانس زوم و مایکروسافت تیمز برساند. این شرکت در جدیدترین اقدام جیمیل را با این سرویس کنفرانس ویدئویی یکپارچه کرده است؛ بدین ترتیب کاربران می‌توانند مستقیما از طریق جیمیل تماس‌های ویدئویی را شروع یا به یک کنفرانس ویدئویی ملحق شوند. کاربران برای این کار می‌توانند مطابق تصویر زیر از طریق سایدبار جیمیل روی دکمه‌ی ورود به تماس ویدئویی کلیک کنند.

یکپارچه شدن گوگل میت و جیمیل / Google Meet integration in Gmail

خاویر سولترو، قائم‌مقام بخش G Suite گوگل در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که این ویژگی هم‌اکنون در دسترس کاربران G Suite قرار گرفته است. این ویژگی در حالی به سرویس گوگل میت اضافه می‌شود که این پلتفرم به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ رشد عظیمی در شمار کاربران خود دیده است.

گوگل در بیانیه‌ای درباره‌ی این ویژگی جدید این‌طور توضیح داده است:

به دلیل افزایش روزافزون تعداد کسانی که از خانه کار یا تحصیل می‌کنند قصد داریم روند برقراری ارتباط و انجام امور را تسهیل کنیم. با یکپارچه شدن سرویس گوگل میت و جیمیل، کاربران قادر خواهند بود در عرض تنها چند ثانیه یک تماس ویدئویی را آغاز یا به تماس دیگری وارد شوند. هدف ما این است که با فراهم کردن امکان جابه‌جایی سریع بین ایمیل و تماس تصویری حسب نیاز کاربر به روان‌تر شدن انجام امور روزانه کمک کنیم.

افزون‌براین، گوگل تصمیم دارد در پلتفرم کنفرانس ویدئویی خود امکان مشاهده‌ی ویدئوهای تمامی شرکت‌کنندگان حاضر در کنفرانس را در کنار یکدیگر به شیوه‌ای مشابه پلتفرم زوم فراهم کند. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌طور هم‌زمان تصویر حداکثر ۱۶ شرکت‌کننده در تماس ویدئویی را در یک قاب مشاهده کند. به گفته‌ی سولترو این ویژگی زمانی در ادامه‌ی ماه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند که نرم‌افزار زوم اجازه‌ی دیدن تصاویر بندانگشتی حداکثر ۴۹ شرکت‌کننده در تماس ویدئویی را برای کاربر فراهم می‌کند.

گوگل همچنین امکان افزایش دادن کیفیت تصویر برای زمانی‌که کاربر در شرایط نوری ضعیف قرار دارد را به پلتفرم میت اضافه می‌کند؛ بدین ترتیب کاربر می‌تواند با افزایش کیفیت تصویر نویز پس‌زمینه را از حذف کند. این قابلیت نیز در همین ماه در اختیار کاربران این سرویس قرار خواهد گرفت.

ویژگی دیگری که به‌زودی به این پلتفرم راه پیدا خواهد کرد ابزاری برای حذف صداهای محیطی در حین تماس تصویری است. شایان‌ذکر است که چند روز پیش شاهد اضافه شدن ویژگی مشابهی به سرویس دیسکورد نیز بودیم.

گوگل هفته‌ی پیش اعلام کرده بود که روزانه بیش از دو میلیون کاربر جدید از پلتفرم میت استفاده می‌کند. این سرویس از ماه ژانویه تاکنون بیش از هر سرویس دیگر گوگل کاربر جذب کرده است. گوگل هفته‌ی پیش دسترسی رایگان به برخی ویژگی‌های پیشرفته‌ی سرویس ویدئوکنفرانس میت را تا سی‌ام سپتامبر (نهم مهر) تمدید کرده بود. باید منتظر ماند و دید که آیا گوگل می‌تواند با این ویژگی‌های جدید با پلتفرم‌هایی نظیر زوم، تیمز و اسلک به‌طور جدی رقابت کند یا خیر.