۱۰ نکته برای طراحی لوگو

۱.راجع به مشتری خود اطلاعات کسب کنید

اولین مرحله در طراحی لوگو این است که در مورد نیازهای مشتری و حیطه ی فعالیت شرکت و یا موسسه ی او اطلاعات کسب کنید. مطمئنا نمی خواهید یک لوگوی شرکت اسباب بازی را برای یک شرکت بزرگ تجاری طراحی کنید.

به خوبی به صحبت های مشتری گوش دهید و به او اجازه دهید تا در مورد شرکت و کار آن صحبت کند. از او سوالاتی راجع به هدف اصلی و اولیه ی شرکت سوال کنید، فقط هدف اصلی شرکت. این کار باعث می شود در ذهن شما ایده های زیادی در باره ی طراحی لوگو شکل گیرد.

بعد از اینکه به مشتری فرصت دادید تا در مورد شرکت خود صحبت کن، شروع کنید به پرسیدن سوالاتی که می تواند ایده ی اصلی طراحی را شکل می دهد. برای مثال، از مشتری در مورد رنگ های کمپانی، نظرات او در مورد لوگو و اینکه یا طرح و یا نظر خاصی در ذهن خود دارد بپرسید.

سپس همه ی سوالات را در یک پرسشنامه قرار دهید تا بتوانید یک جمع بندی کلی راجع به بازخوردها و انتظارات مشتری بدست آورید.

۲.شناسایی

طراحی یک لوگو مانند شخصیت بخشیدن، شناساندن و عینیت بخشیدن به یک کمپانی است. به هر حال، شما باید خطوط و رنگ های بکار رفته در طرح به نوعی کار تبلیغات و اطلاع رسانی را در لوگو انجام می دهد.

در حقیقت روش ها و لوازم شناساندن و معرفی یک شرکت عبارتند از لوگو شرکت، کارت های ویزیت، سربرگ ها یا سرنامه ها و بروشورها.

با طراحی لوگو شما خود را در قبال نتیجه چاپ شده آن نیز مسئول خواهید دانست، یعنی سعی می کنید کاری ارائه کنید که در زمان چاپ با بهترین کیفیت تولید شود. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که لوگویی طراحی کنید که تمیز و خوانا باشد و همه ی جزییات و مطالب آن نیز آشکار و قابل رویت باشند.

۳.منحصر به فرد بودن

لوگو اولین طرحی است که برای یک کمپانی طراحی می شود، سپس آن شرکت این لوگو را در مکان ها و موقعیتهای مختلف بکار می برد.

به هر حال طرح باید منحصر به فرد باشد طوریکه بیننده با دیدن آن نام شرکت را به خاطر بسپارد. اگر یک لوگو فاقد این خصوصیت را باشد، ممکن است بیننده بین آن و لوگو های مشابهی که قبلا دیده است دچار سردرگمی و ابهام شود.

بسیاری از طراحان ایده های خود را برای اضافه کردن یک محرک که نمایانگر کمپانی است محدود می کنند. در حقیقت محدود کردن ایده ها روش مفید و موثری نیست.

ذهن خود را آزاد بگذارید و ایده های خود را در کنار نظرات و خواسته های مشتری قرار دهید تا یک شکل، منحنی یا حتی فونت جدیدی ایجاد شود که نمایده ی هدف اصلی شرکت است.

۴.تعداد رنگ ها را محدود کنید

در طراحی لوگو از رنگ های زیادی استفاده نکنید. تعدد رنگ باعث گیج کردن بیننده می شود و باعث پیچیده شدن طرح می شود مخصوصا در لوگو هایی که سایز آن ها کوچک است.

رنگ های بکار رفته در لوگو در بسیاری از طرح های دیگر نیز بکار می روند و این رنگ ها تبدیل به رنگ های اولیه ی و اصلی شرکت می شوند.

مطمئن شوید رنگ هایی که در لوگو بکار برده اید از ۳ رنگ تجاوز نکند. گاهی لازم است در لوگو فقط از رنگ سیاه و سفید استفاده کرد، در چنین مواقعی استفاده از رنگ های بیشتر باعث پایین آوردن ارزش لوگو خواهد شد.

۵.سادگی

سادگی عمل اصلی در خلق یک لوگو است. طراحی یک لوگوی ساده باعث می شود آن طرح و نیز نام شرکت در ذهن و چشم بیننده باقی بماند و آن را همیشه در یاد داشته باشد و هنگام مواجه شدن با طرح ها و تبلیغات سایر شرکت ها از سردرگمی و گیج شدن او جلوگیری می کند.

مزیت اصلی ساده بودن طرح لوگو این است که بیشترین تمرکز بر روی جزییات کمتر انجام شده و هنگام استفاده از آن در سایزهای کوچک از کیفیت آن کاسته نمی شود.

۶.هماهنگی

آیکن فونت لوگو و عناصر طرح باید با هم هماهنگ باشند و یک مسیر خلاقانه و ابداعی مشترک را دنبال کنند. برای مثال وقتی شما لوگویی با آیکن های زیبا برای یک شرکت که در زمینه ی مرتبط با کودکان کار می کند طراحی می کنید؛ باید فونتی را انتخاب کنید که با این ایده هم خوانی داشته باشد مثلا فونت هایی که زیاد رسمی و جدی نیستند.

۷.متناسب بودن

لوگو باید مناسب با کار و زمینه ی فعالیت شرکت باشد. هنگامی که شما سبک، رنگ ها و فونت لوگو را انتخاب می کنید، این عناصر باید با زمینه ی کاری و هدف اصلی شرکت هم خوانی داشته باشد. برای مثال شما می توانید برای یک شرکت تجاری در حال توسعه از رنگ های تجاری مانند آبی و خاکستری استفاده کنید. یا به طور مثال برای شرکت هایی که در زمینه های مرتبط با بانوان فعالیت دارند رنگ های سرخ، قرمز و ارغوانی یا زرشکی را بکار برید.

انتخاب بهترین رنگ ها، خطوط و فونت برای لوگوی شما بر مبنای بازخوردی است که شما از مشتری خود درباره ی کمپانی و هدف و مقصد اصلی شرکت دریافت می کنید.

۸.آیکن یا متن

بسیاری از لوگوهای مشهور دنیا بر پایه ی یک فونت یک تایپوگرافی خاص طراحی شده اند. اما شما ذهن خود را در لوگوهای شمایلی یا iconic محدود نکنید. آزادانه به هر دو روش فکر کنید. گاهی اوقات استفاده از فونت به تنهایی می تواند انتخاب مناسبی باشد، مخصوصا زمانی که شما فونت خاصی را خلق و یا انتخاب می کنید که لوگوی شما را به اندازه کافی منحصر به فرد و ماندگار می کند.

وقتی شما به یک فونت تایپوگرافیکی فکر می کنید، نام شرکت را بنویسید و فکر کنید اگر لوگو فقط از فونت تشکیل شود چگونه می تواند باشد.

۹.به چشمانتان آموزش دهید

فکر خوبی است که همیشه چشمان خود را با ایده ها و روش های طراحی لوگوی جدید آشنا کنیم. ایده های جدید در مورد لوگوهای نو و ابتکاری زمانی به ذهن شما می رسند که کارها و ایده های نور را ببینید. شما می توانید از طرح های جدید مطالب زیادی بیاموزید همچنین آن ها می توانند الهام بخش شما در خلق کارهای نو و منحصر به فرد باشند.

به همراه ایده های لوگو، گرایشات و روش های جدید با ایده های جدید برای لوگوها پدیدار می شوند، وقتی شما سایر ایده ها را می بینید، می توانید در مورد این گرایشات و روش های جدید نیز چیزهای نو بیاموزید.

۱۰.فرایند طراحی لوگو

فرایند طراحی لوگو با کاغذ و قلم آغاز می شود. وقتی شما طرح خود را روی کاغذ پیاده کنید، ذهن خود را برای آغاز و تمرکز بر روی ایدهای جدید آماده می کنید. مطالب و ایده هایی که در ذهنتان وجود دارد را روی کاغذ پیاده کرده و پس شروع به تصحیح و تهذیب آن ها کنید تا به بهترین انتخاب دست پیدا کنید.