۷ اشتباه بزرگ در انتخاب سررسید

در انتخاب سررسید و تقویم عموما ۷ اشتباه بزرگ اتفاق می افتد؛ این مشکلات می‌تواند شما را از سررسید دلخواه‌تان دور کند. با مطالعه‌ی این مقاله می تواند از این موارد اجتناب کنید.
اگر شما از کسانی هستید که هر سال پیش از نوروز برای مشتریان‎‏تان سررسید و سالنامه سفارش می‏‌دهید، احتمالا نارضایتی از کیفیت محصول دریافتی یا روند کاری را تجربه‏ کرده‌‏اید
مقاله‌‏ی زیر سعی می‏کند راهکارهایی ارائه دهد که این نارضایتی به حداقل ممکن برسد؛ بدین منظور ۷ اشتباه رایج و بزرگ در انتخاب سررسید و تقویم بررسی شده است.

۱- سفارش در دقیقه ۹۰

بسیاری از شرکت‌‏ها انتخاب سررسیدشان را به ماه‏های آخر موکول می‏کنند. جای تعجب بسیار زیادی است که بسیاری از سازمان‏‏‌های بزرگ و حرفه‌‏ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
تاخیر در سفارش سررسید از چند بعد می‏تواند مشکل‏ ساز شود:

الف) کاهش کیفیت و صف طولانی تولید

در روزهای انتهایی سال (یعنی از اواسط بهمن تا آخر اسفند) واحدهای مرتبط با تولید سررسید بیش از حد توان‏شان پرکار و شلوغ هستند. یعنی در بسیاری از موارد کارگران صحافی و جلدسازی و چاپخانه‏‌ها ناچار هستند که روزانه بیش از ۱۲ ساعت کار کنند. این موضوع ممکن است سبب کاهش کیفیت نهائی شود و حتی انجام کارهایی با جزئیات بیشتر منتفی است.
ضمنا صف تولید بسیار بیشتر می‏شود. یعنی به زبان ساده، کاری که در آبان و آذر ماه در ۲۰ روز امکان‌‏پذیر است به احتمال زیاد در بهمن و اسفند حداقل به ۳۰-۴۰ روز کاری نیاز دارد.

ب) افزایش قیمت (از دست رفتن فرصت‎های تخفیفاتی)

همانطور که گفته شد واحدهای تامین کننده سررسید در انتهای سال بسیار شلوغ هستند؛ لذا قانون و عرضه و تقاضا حکم می‏کند که این خدمات با قیمت بیشتری انجام خواهد شد؛ یا بهتر بگوییم که فرصت گرفتن تخفیفات ممکن و یا انجام کار با قیمت مناسب از دست می‏‌رود.

ج) استرس برای همه

حداقل برای رث بسیار اتفاق افتاده کسانی که سفارش محصولات‏‌شان را به تعویق انداخته‌‏اند به ناگهان متوجه می‏‌شوند که ارسال این سررسیدهای برای مشتریان‏‌شان بسیار دیر شده است؛ طبیعی است که دچار نگرانی و استرس ‏شوند؛ در این مواقع، اتفاقی که می‌‏افتد آن است که این استرس و نگرانی دامن گیر همه یعنی، سازمان‏شان، رث و حتی تامین‏‌کنندگان ما می‏‌شود.

نکته: پیشنهاد زمانی ما برای انتخاب سررسید، بازه‏‌ی زمانی مهر تا نهایتاً اواخر دی است. البته برای مشتریان بزرگ متفاوت است؛ کار تولید سررسید این گروه از مشتریان، بایستی نهایتا تا اواسط آذر شروع شده باشد.

۲- “ما فاکتور می‏دیم؛ قرارداد نداریم”

از نظر ما عقد قرارداد مکتوب، شفاف و جامع به نفع هر دو طرف است چرا که با داشتن چنین قراردادی سوتفاهم‌‏ها به حداقل می‌‏رسد. اما بسیاری از همکاران ما به این موضوع معتقد نیستند و ترجیح می‏‌دهند که با ارائه یک فاکتور قائله خاتمه پیدا کند.
پیشنهاد ما این است که حتماً قرارداد مکتوب امضا نمائید و تمام مسائلی که می‏تواند دغدغه آفرین باشند مانند زمان تحویل، نحوه بسته‏‌بندی را در آن لحاظ نمائید. ضمناً حتماً شرح جامعی از کیفیت مورد نظر را در آن درج نمائید.

۳- واسطه‌های مشکل آفرین

بسیاری از فروشندگان سررسید، خود تولید کننده نیستند. حالت بدتر آن است که تعداد واسطه‌‏ها در برخی موارد بیشتر از یک نفر است.
حضور واسطه‌ها همیشه منفی نیست؛ اما واسطه‏‌ها از چند بعد می‏‌توانند مشکل آفرین باشند:

الف) انتقال خواسته‏‌ها، نظرات و نکاتی شما مد نظر دارید با حضور واسطه‏‌ها دچار نقصان ‏شود.

ب) حضور واسطه‏‌ها سبب افزایش قیمت شود. البته در صورتی که واسطه‏‌ها بتوانند نقش تسهیل‏‌گری خود را به خوبی ایفا کنند، احتمالا این اضافه هزینه توجیه پیدا خواهد کرد.

۴- وقفه‏‌های بی جهت

بسیار برای رث پیش آمده که برای گرفتن یک لوگوی ساده یا طرح صفحات رنگی، یک هفته به انتظار بنشیند. این موضوع از آن دست مسائلی است که بی جهت و به راحتی سبب تاخیر در تحویل خواهد شد که طبعاً برای هیچ یک از طرفین مطلوب نیست.

۵- جنس خوب کدام است؟

سررسید در عین سادگی پیچدگی‏‌های کیفی خودش را دارد. متاسفانه برخی از فروشندگان از این پیچیدگی‌‏ها سوء استفاده می‏‌کنند؛ پیشنهاد ما این است که برای آن که از این طریق مغبون نشوید این است که اطلاعات لازم برای انتخاب سررسید را کسب کنید. برای این منظور می‏‌توانید سلسله مقالات رث را در این جا مطالعه نمائید:

قطع و اندازه مناسب سررسید و سالنامه

انواع صحافی سررسید و سالنامه

جلد مناسب سررسید و سالنامه

۶- صفحات رنگی زیبا در میان فصل‏‌ها

برخی علاقه‏‌مند هستند برای آن که سررسیدشان متفاوت و متمایز دیده شود، صفحات رنگی زیبایی یا حتی تبلیغات رنگی‏‌شان را در میان هر فصل سال قرار دهند؛ در خصوص سررسیدهای که صحافی‏شان ته‏‌دوخت است این موضوع می‏‌تواند به قیمت از دست رفتن کیفیت صحافی تمام شود.
تشریح این مشکل نیاز به آشنایی به مسائل فنی دارد که در حوصله این بحث نمی‌گنجد. ضمنا انجام این کار با ماشین‌آلات امکان پذیر نیست؛ لذا در سفارش‏های بزرگ بیشتر مشکل‌ساز می‏‌شود. بدیهی است که در سررسیدهای فنری برای این کار مشکلی وجود ندارد.
پیشنهاد ما این است که صفحات رنگی را در ابتدا و یا انتها سررسید در نظر بگیرید.

۷- پیچدگی ضربدر فراوانی

برای مشتریانی که تیراژ سفارش‌‏شان بسیار زیاد است در نظر گرفتن موارد پیچیده می‌‏تواند بسیار مشکل آفرین باشد؛ مشکلاتی از جنس طولانی شدن کار و کاهش کیفیت.
موارد پیچیده از نظر ما اموری است که ماشین آلات قادر به انجام آن نباشند و نیروی کارگری مسئول انجام آن هستند؛ برای مثال چسباندن پلاک به روی سررسید از آن موارد است. یا همان مورد صفحات رنگی در میان فصل‏‌ها (حتی برای سررسیدهای فنری).
پیشنهاد همیشگی ما به سازمان‏‌های بزرگ این بوده و هست که برای زیبایی سررسیدشان از طریق خلاقیت‏‌های دیگر اقدام کنند.