۲۰۲۳ سال امید در میان تاریکی

ما با احساسات متفاوتی وارد سال ۲۰۲۳ شده ایم. خوشحالیم که کووید بالاخره پشت سرمان است و صنعت چاپ بار دیگر در مسیر رشد قرار گرفته است. با این حال، در طول سال ۲۰۲۲، صنعت هنرهای گرافیک با چالش‌هایی از جمله کمبود کاغذ، کمبود نیروی کار، افزایش تورم، اختلالات زنجیره تامین، جنگ در اوکراین و غیره مواجه شد.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، این چالش ها به احتمال زیاد در سراسر سال ۲۰۲۳ با ما باقی خواهند ماند. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که اقتصاد جهان در سال آینده در نتیجه افزایش نرخ های بهره در واکنش به تورم بالاتر با رکود مواجه شود. بنابراین، چشم انداز سال ۲۰۲۳ به نوعی تیره و تار است، اما همیشه امیدی وجود دارد. چاپ یک صنعت انعطاف پذیر است و چاپگرها افرادی انعطاف پذیر هستند.

چالش‌های کووید و متعاقباً پس از آن به ما آموخت که دیجیتالی شدن و دیجیتالی‌سازی عناصر کلیدی برای بقا در دوران سخت هستند. آنها به صنعت چاپ اجازه می دهند تا در بالاترین سطح عمل کند و نتایج را ارائه دهد. در طول سال ۲۰۲۳ ارتباطات مستقیم بین برندها و مشتریان افزایش می یابد و این بدان معناست که استفاده از راه حل های هوشمند مانند کدهای QR برای تسهیل این تعامل جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد. اختلالات در زنجیره تامین در طول سال ۲۰۲۲ ویرانی ایجاد کرد و به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ هم آزاردهنده خواهد بود. برای کاهش این مشکل، برندها برای دیده شدن بیشتر در زنجیره تامین خود رقابت می کنند. برای انجام این کار، آنها فناوری‌های پیشرفته مانند RFID را در هر مرحله از زنجیره ارزش انتخاب می‌کنند. در همین حال، برای چاپگرها و مبدل‌هایی که از سرویس‌های ابری استفاده می‌کنند، به جای استثنا تبدیل به یک امر عادی خواهد شد. فضای ابری ( Cloud ) فرصت های عظیمی برای چاپگرها و مشتریان آنها ایجاد می کند. وقتی صحبت از کاغذ در سال ۲۰۲۲ به میان می آید، مشتریان عجله کردند تا کاغذ بیشتری را که واقعاً به آن نیاز داشتند سفارش دهند و سفارشات در سه ماهه چهارم شروع به کاهش یافت. با این حال، انتظار می رود که تقاضا برای کاغذ در طول سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، اما به گفته تولید کنندگان، زمان تولید کاغذ کاهش خواهد یافت. در طول سال ۲۰۲۳ مبدل‌های بسته‌بندی با استفاده از ماشینهای لیبل به اسلیوها و بسته های کوچک تبدیل می‌شوند و چاپ فلکسو به دلیل انعطاف‌پذیری، سادگی و هزینه پایین‌تر، تقاضای بیشتری خواهد داشت. در طول سال ۲۰۲۳ افراد بیشتری به دفتر بازخواهند گشت، اگرچه مدل کار هیبریدی همچنان محبوبیت بیشتری خواهد داشت. چاپگرهای تجاری نیز باید در مدل کسب و کار خود تجدید نظر کنند تا جریان های درآمد بیشتری ایجاد کنند. در سال ۲۰۲۳ چاپگرهای تجاری بیشتری یا به بخش‌های دیگر چاپ از جمله چاپ بسته‌بندی یا چاپ با فرمت بزرگ متنوع خواهند شد یا در بخش خاصی از چاپ تجاری تخصص خواهند داشت. به عنوان مثال، استفاده از کاغذهای کمیاب و باکیفیت برای تولید محصولات چاپی تبلیغاتی لوکس و تبدیل شدن به ارائه دهنده خدمات چاپ پیشرو در آن بخش رواج خواهد یافت. سال ۲۰۲۳ می‌تواند پیشگوی زمان‌های بهتر یا حتی چالش‌های بیشتر باشد، اما صنعت چاپ به لطف مردم و چاپخانه‌هایی که یاد گرفته‌اند در طول رکود و رونق زنده بمانند و رشد کنند، رشد خواهد کرد.