تقاضای کاغذ بیش از توان تامین ماست/معیارهای ممیزی تغییر نکرده است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری خود، ضمن اشاره به تغییرنکردن معیارهای ممیزی گفت: میزان تقاضای کاغذ از توان تامین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایوب دهقان کار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی صبح امروز در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری جوادی با ارائه آمارهایی از وضعیت انتشار کتاب در سال جاری گفت: امسال ۵۵ هزار مجوز چاپ کتاب صادر شده و حدود ۶۱ هزار عنوان کتاب نیز از ابتدای سال نیز منتشر شده است که نسبت به سال گذشته با رشد ۵ درصدی همراه بوده است. در حوزه امور مربوط به چاپ نیز جشنواره صنعت چاپ در ۲۰ استان کشور برگزار و جشنواره نهایی نیز در دست برگزاری است. همچنین در حوزه واردات محصولات چاپی نیز امسال ۳۶ میلیون کیلو واردات محصول داشتیم و ۴ میلیون کیلو صادرات محصولات که نسبت به سال گذشته در بحث واردات از حیث تعداد محصول وارد شده با کاهش رو به رو بودیم.

جوادی در ادامه به موضوع خرید کتاب اشاره کرد و گفت: ۳۴۰۰ عنوان کتاب با شمارگان ۴۰۰ هزار نسخه که از این تعداد ۳۵۰ هزار نسخه به کتابخانه ها اهدا شده و باقی در دست اهدا است.

وی همچنین از کاندیداتوری ۱۷۲ شهر برای حضور در انتخاب پایتخت کتاب ایران خبر داد و افزود: در حوزه تخصیص یارانه‌ها در سال جاری دو جشنواره فصلی خرید یارانه ای کتاب را برگزار کردیم اما در فصل زمستان این اتفاق رخ نخواهد داد.

جوادی همچنین از انعقاد تفاهمی ۴۰ میلیارد تومانی با ادارات کل ارشاد استان‌ها به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی خبر داد.

در بخش دیگری از نشست خبری ایوب دهقان کار نیز در سخنانی عنوان کرد: برنامه‌هایی که آقای جوادی عنوان کردند در سال جاری در حالی اجرا شده که ما در حوزه تخصیص تنها در ۳ نوبت به میزان ۲.۱۰ و ۲۰ درصد از بودجه را دریافت کردیم. ما شرایط کشور را درک می‌کنیم اما انتظار داریم دستگاه‌های بودجه‌ای با مهر بیشتری به حوزه فرهنگ نگاه کنند.

وی در ادامه به بحث نمایشگاه کتاب نیز اشاره‌ای کرد و اطلاعاتی درباره زمان برگزاری، مکان و میهمان ویژه نمایشگاه کتاب ارائه داد که پیش از این در رسانه‌ها بیان شده بود.

دهقان کار که مسئولیت دبیری کارگروه کاغذ معاونت فرهنگی را نیز برعهده دارد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه کارهای صورت گرفته در این کارگروه به منظور تسهیل توزیع کاغذ میان ناشران عنوان کرد: ما آئین نامه و شیوه نامه کاری خود را منتشر و تدوین کردیم و از همه دستگاه‌ها اعم از تعزیرات، سازمان حمایت، اتاق اصناف و صنف نشر در تشکیل این کارگروه استفاده کردیم. سعی مان بر این بوده که در کنار این مساله از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم به همین خاطر فرآیند تخصیص کاغذ توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و فرآیند نظارت نیز توسط اتحادیه تعاونی ناشران ایران اجرا شده است.

وی ادامه داد: ما در سال جاری ۴۰ هزار تن کاغذ سهمیه فرهنگی که با ارز دولتی باید تهیه می‌شد را به منظور واردات تخصیص دادیم ولی نکته در این است که بعد از تأیید پرونده‌ها توسط ما باید در مراجع دیگری از جمله وزارت صنعت نیز پرونده‌ها تأیید شود و به مرحله تأیید و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برود و از آنجا به بعد موضوع گمرک و ترخیص آن مطرح می‌شود.

دهقان کار در همین زمینه عنوان کرد: ارزش پرونده‌های تأیید شده برای واردات کاغذ بخش نشر تاکنون ۳۷ میلیون دلار بوده که از این میزان ۲۶ میلیون دلار آن تأمین ارز و تنها ۲۵ میلیون دلار آن به فروشنده خارجی داده شده است. با این همه میزان کاغذهای ترخیص شده ۱۰ میلیون دلار بوده است که امیدواریم به زودی بقیه محموله‌ها نیز در مرحله ترخیص قرار بگیرند که در این صورت روند کاهشی قیمت کاغذ ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی ما کاهشی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد نسبت به قیمت فعلی است.

در ادامه این نشست خبری نوبت به پرسش و پاسخ‌های اهالی رسانه رسید.

خبرگزاری مهر در این زمینه درباره علت صادر نشدن حواله کاغذ برای ناشران از مرداد ماه سال جاری سوال پرسید که دهقان کار در این زمینه عنوان کرد: امسال ۳۹۶۶ فقره حواله برای ناشران صادر شده است اما برخی از دوستان مبلغ مورد نیاز برای این حواله‌ها را واریز نکرده اند برخی نیز نتوانسته اند کاغذهایی که در نوبت قبل دریافت کرده بودند به اصطلاح تسویه کنند و مشخص کنند آنها را در چه زمینه‌ای به کار بردند. با این همه طبق برآورد ما از ۱۰ هزار تن کاغذ ترخیص شده در سال جاری ۹۷۰۰ تن آن توزیع شده است.

تقاضای کاغذ بیش از توان تأمینی ماست

محسن جوادی نیز در همین زمینه عنوان کرد: تقاضا برای کاغذ نشر بیشتر از توان تأمینی ماست و بسیاری از ثبت نام‌ها عملاً کاغذی برای پاسخگویی ندارند. گاهی هم تخصیص داده شده اما هزینه آن پرداخت نشده یا اعلام وصول موارد قبلی ارائه نشده است. منتهی اطمینان می‌دهیم تخصیص کاغذ نه سوگیری دارد نه طرفداری. در مواردی بوده که دوستان سازمان بازرسی هم به این مساله ورود کرده اند و بررسی‌هایی انجام داده اند که هنوز منتظر صدور گزارش آنها هستیم.

قیمت‌گذاری کتاب از کانال ارشاد نیست

در ادامه نشست خبری، سوالی در مورد علت افزایش قیمت کتاب با وجود کاهش قیمت کاغذ پرسیده شد، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در این زمینه گفت: قیمت گذاری کتاب کار تخصصی است، ما در این زمینه جلسات مختلفی را برگزار کردیم اما به فرمول واحدی برای قیمت گذاری نرسیدیم تنها توانستیم اتحادیه ناشران تهران را مأمور کنیم تابخواهد تمام کسانی که کاغذ دولتی دریافت کرده اند کتاب منتشر کنند. خود این اتحادیه هم به یک فرمول واحد برای قیمت گذاری نرسیده است و البته توجه داشته باشید که همه کتاب‌ها با کاغذ دولتی منتشر نمی‌شوند که قیمت یکسان داشته باشند.

مجری تصمیمات دولت هستیم

در ادامه درباره حمایت دولت از واردات کاغذ و زمان خاتمه آن سوال شد که دهقان کار اینگونه پاسخ داد: در زمینه تخصیص یارانه به کاغذ دولت تصمیم گیرنده است و ما مجری اگر سیاست دولت در سال بعد هم نرخ ارز ترجیحی برای واردات کاغذ باشد ما حتماً نسبت به آن انجام وظیفه می‌کنیم اما خود وزارت ارشاد در این زمینه تصمیم گیرنده نیست.

کاغذ گران فروخته نمی‌شود

در همین زمینه خبرنگار دیگری درباره شائبه‌های گران فروشی کاغذ توسط وزارت ارشاد سوال کرد که دهقان کار پاسخ داد: ما در حوزه قیمت گذاری کاغذ ورودی نداریم و مرجع تصمیم گیری در این زمینه نیستیم اما می‌بینیم برخی سودجوها در این حوزه مغلطه می‌کنند. تعیین قیمت کاغذ در کارگروه ما با حضور نمایندگان تعزیرات، سازمان حمایت، صنف نشر و دستگاه‌های دخیل در قیمت گذاری انجام می‌شود و با قیمت جهانی کاغذ منطبق است. ملاک ما در کارگروه قیمت ارز در زمان تأیید پرونده است نه قیمت ارز در زمان واردات کالا.

سوال دیگر خبرنگاران در این نشست خبری در مورد نمایشگاه کتاب و رسیدگی به تخلفات بخش تبلیغات آن در دوره قبل بود که دهقان کار در این زمینه گفت: کمیته بازرگانی نمایشگاه کتاب در سال جاری با نمایندگانی از معاونت، صنف و مؤسسه نشر شامل ۹ نفر شکل گرفته و مساله واگذاری تبلیغات را بررسی و ارائه می‌کند.

در ادامه نشست خبری محسن جوادی در پاسخ به سوالی مبنی بر بدهکاری ارشاد به مصلی امام خمینی (ره) نیز گفت: مبلغ بدهی باقی مانده طی دو، سه روز آینده پرداخت می‌شود، البته این پول در حساب مؤسسه بوده اما با هماهنگی مصلی و اطلاع سازمان‌های ناظر برای انجام برخی امور مؤسسه نمایشگاه‌ها با تأخیر پرداخت شد.

محسن جوادی همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره موضوع قاچاق کتاب از تصویب دستورالعملی روشن به منظور مقابله با این پدیده در معاونت فرهنگی خبر داد.

فرآیند ادغام مؤسسات؛ شاید بعد از نمایشگاه کتاب

سوال دیگر مطرح شده در این نشست خبری در مورد ادغام مؤسسات تابع معاونت فرهنگی بود که محسن جوادی در این باره عنوان کرد: بحث اصلی ما در ادغام ساماندهی مؤسسات است، مدل بودجه دهی دولت تغییر کرده و فعالیت محور شده است به همین خاطر به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها لازم بود این پدیده و اصلاح ساختار شکل بگیرد اما کار انجام شده در واقع منجر به هم افزایی خواهد بود. موضوع ادغام در مراحل نهایی خود است و سه مؤسسه معاونت فرهنگی در قالب یک مؤسسه ادغام می‌شود در حال حاضر ما گرفتار مسائل حقوقی در خصوص انحلال این مؤسسات هستیم که کار را سخت کرده است و البته نمایشگاه کتاب را هم در پیش داشتیم که کار را با تأخیر همراه می‌کرد. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و پس از نمایشگاه این مساله به سرانجام برسد.

امیدواری برای افزایش یارانه نمایشگاه

جوادی همچنین درباره بحث بودجه‌ای نمایشگاه کتاب تهران گفت: بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب بزرگ تهران با ۲۰ درصد نیروی انسانی نمایشگاه ما برگزار می‌شود. ما هم به همین خاطر به دنبال مدیریت هزینه‌ها رفته ایم، رویکرد اصلی ما صرفه جویی است به همین خاطر سال گذشته بخش زیادی از بن کارت‌ها حذف شد اما امسال در تلاش هستیم تا در حوزه یارانه‌ها قطعاً با افزایش بودجه همراه باشیم و هزینه‌های جاری را حتماً کاهش خواهیم داد.

معیارهای ممیزی تغییر نکرده

سوال دیگر مطرح شده در این نشست به موضوع نظارت پیش از انتشار کتاب و سخت گیری های اخیر اداره کتاب در این زمینه اشاره داشت، محسن جوادی در این زمینه عنوان کرد: رویه‌های ما در بررسی‌های پیش از نشر تغییر نکرده اما این موارد را در نظر بگیرید که بسیار پیش آمده نویسنده ای که فکر می کرده کتابش چندین ماه است در سد ممیزی مانده در واقع نمی دانسته که ناشر کتابش را برای بررسی اصلاً عرضه نکرده، مورد دیگر این است که تذکراتی که از سمت اداره کتاب داده می‌شود بعضاً مورد قبول قرار نمی‌گیرد و اجرایی نمی‌شود، گاهی اوقات هم اخباری غیرواقعی درباره بررسی منتشر می‌شود. در کنار آن حجم کارهای اداره کتاب زیاد شده و دوستان من تمام تلاش خود را می‌کنند تا بر مبنای همان ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی کار را پیش ببرند امیدواریم با شکل گیری پنجره واحد نشر که طی روزهای قبل شاهد افتتاح آن بودیم موضوع صدور مجوز نشر کتاب سرعت بگیرد.

اعلام نظر درباره لایحه مالکیت فکری

در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد لایحه مالکیت فکری و تصویب آن در مجلس سوال پرسیده شد که محسن جوادی در این زمینه گفت: این لایحه از سال‌ها پیش در دست تدوین بوده و مدت طولانی از نگارش آن گذشته من تا حدی در جریان آن بودم البته طرف مشورت برای تدوین آن نبودم اما تا اندازه‌ای که از من در این زمینه نظر خواسته شده است نظراتم را عنوان کرده ام. می دانم دوستانی هم هستند که به این مساله نقدهایی دارند اما منتظریم ببینیم در نهایت تصمیم مجلس درباره آن چیست. تصور ما بر این است که این لایحه بر اساس مجموعه‌ای از برآیند نظرات به صورت کنوانسیونی در دست بررسی قرار می‌گیرد. امیدواریم هدف اصلی در آن گم نشود و با تصویب آن حق مالکیت معنوی در کشور ما جدی تر گرفته شود.

ماجرای یک استعفا

جوادی همچنین در پاسخ به سوالی درباره استعفای مدیر کمیته بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب نیز گفت: آقای نیکنام حسین پور روز گذشته استعفای خودشان را از مسئولیت این کمیته به من اعلام کرد و علتش را هم مشغله‌های خودشان اعلام کردند البته از ایشان خواستم در این سمت باقی بمانند.