تولید در شرکت چوب و کاغذ مازندران به یک سوم ظرفیت کاهش یافت

ساری- ایرنا -مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: به دلیل کمبود مواد اولیه، تولید کاغذ این کارخانه در سال گذشته به ۶۳ هزار تن کاهش یافت که معادل یک سوم ظرفیت ۱۸۵ هزار تنی ان است.

علی حسین پور روز یکشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران که با هدف تسهیل گری برای کارخانه چوب و کاغذ در محل این کارخانه با حضور استاندار و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، افزود: این کارخانه قادر به تأمین ۱۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور است، اما تحقق آن منوط به تأمین چوب مورد نیاز به عنوان مواد اولیه است.
وی با اشاره به اینکه این کارخانه همچنین نقدینگی برای تهیه مواد اولیه کم دارد، گفت که برای تداوم فعالیت به هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش نیاز داریم.

حسین پور با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و درآمدی این کارخانه که حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند، انتظار داریم تسهیلات بلندمدت با تنفس یکساله دریافت کنیم، گفت: در حال حاضر ۲هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به دستگاه‌های خدماتی از جمله آب، برق و گاز، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی نیز بدهکار هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت که البته از ۴۴۸ میلیارد ریال بدهی به امور مالیاتی ۳۴ میلیارد ریال آن جریمه است که انتظار داریم با حمایت استاندار بخشیده شود.

وی به مشکلات تأمین چوب در استان اشاره کرد و گفت: طبق قانون مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل سازمان جنگل‌ها از ۱۵۰ هزار هکتار جنگلی که در اختیار شرکت بود در حال حاضر اجازه بهره برداری نداریم و حتی قادر به برداشت درختان شکسته و افتاده نیستیم و به همین دلیل هم با کمبود چوب به عنوان مواد اولیه مواجه شدیم.

حسین پور افزود: هم اکنون بیشتر چوب مورد نیاز کارخانه از بیرون خریداری می‌شود که انواع چوب‌های باغی است و نمی‌تواند پاسخگوی ظرفیت کارخانه باشد.

طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح (اواخر سال ۹۵) هیچ قرارداد پایان یافته در طرح‌های جنگلداری را تمدید نکند و وضعیت سایر قراردادهای مدت دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص کند.
شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه را تحت پوشش داشت که بر اساس این قانون از اول آذر ماه سال ۹۶ طرح ممنوعیت شامل حال این شرکت شد و حق برداشت از جنگل را ندارد.
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: اگر چه برداشت از جنگل برای ما ممنوع شد ولی چوب‌های جنگلی زیادی در حال حاضر هر روزه قاچاق و بعضاً برای فروش تحویل کارخانه می‌شود و این جای بسی تأسف دارد که نظارت کامل در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

حسین پور با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون روند تأمین چوب جنگلی به صفر رسیده است و تا ۹۲ درصد چوب استفاده شده در یکسال اخیر از چوب‌های باغات است، گفت: در سال‌های گذشته فقط ۲۰ درصد چوب مورد نیاز شرکت از باغات بوده است.
وی گفت: مشکل تأمین چوب کارخانه از طریق جمع آوری و برداشت درختان شکسته و افتاده جنگل از یک سو و کاهش تعرفه‌های گمرکی واردات چوب از سوی دیگر قابل رفع است.
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران گفت: تنها راه رسیدن به تولید کامل بر اساس ظرفیت این کارخانه تأمین چوب به عنوان مواد اولیه است که راهکار و پیشنهادات زیادی را ارائه کردیم.
وی یکی از راهکارها را اجازه برداشت از جنگل تحت پوشش دانست و توضیح داد: در صورت تحقق این پیشنهاد کارخانه با همه امکانات و بویژه نیروی انسانی نه تنها می‌تواند از جنگل تحت پوشش حفاظت کند، بلکه با کاشت نهال بهینه کردن آن را تعهد خواهد کرد.
حسین پور بر لزوم همکاری سازمان جنگل‌ها با شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بر اساس قوانین و مقررات تاکید کرد و گفت: در حالی که برداشت از جنگل قطع شد و اجازه برداشت درختان افتاده و شکسته را هم نداریم، در مقوله واردات نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم که از جمله آن تأمین ارز مورد نیاز است.
وی افزود: اگر دولت ارز مورد نیاز برای واردات چوب را اختصاص بدهد و مشکلات گمرگی حل و فصل شود، بخشی از مشکلات تأمین چوب کارخانه ما نیز حل و فصل خواهد شد.
شرکت چوب و کاغذ مازندران از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور محسوب می‌شود. این شرکت با در اختیار داشتن حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و ارتباط شغلی با چند صد نفر دیگر به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در اشتغال استان مازندران دارد.