نقدی به تصمیمی تازه درباره صنعت چاپ

مهندس سعید کلاری کارشناس صنعت چاپ و فعال صنفی در ارتباط با تصمیم عجیب اتحادیه چاپخانه داران تهران در روز نامه شرق نقدی منتشر نموده است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در این مطلب آمده است:

چندی پیش در خبرها مطلبی از مسئول اتحادیه چاپخانه داران تهران منتشر شد ، مبنی بر لغو فروش و صادرات ماشین آلات دست دوم چاپ به خارج از کشور و در آن به رایزنی و توافق برای تسهیل این امر با دو وزارتخانه ارشاد و صمت اشاره شده بود.
اقدامی که در شرایط زمانی فعلی مطمئناً کارشناسی شده نبوده و نیست و در کوتاه ترین زمان مشکلات زیادی برای صنعت چاپ ایجاد خواهد کرد. و باید دید چه کسانی و در راستای چه منافعی ، چنین تفکری را به مسئولین اتحادیه القاء کرده اند و چرا مسئولین وزارت خانه های ارشاد و صمت با چنین تصمیم اشتباهی موافقت نموده اند. جای کارشناسان آنها در این تصمیملت کجا و چه بوده است؟
با توجه به اینکه چنین تصمیمی قبلا و در حدود ۲ سال پیش تجربه شده و نتایج منفی آن مشخص است ولی لازم است نسبت به عواقب چنین کاری ، مجددا تذکری تلنگرانه به مسئولین اتحادیه و دو وزارتخانه ی ارشاد و صمت داده شود بلکه از زیان بیشتر صنعت چاپ در شرایط حاد فعلی جلوگیری شود.
این اتفاق در نگاه اول شاید حرکتی عادی و خوب به نظر برسد و اشکالی بر آن وارد نباشد کما اینکه در شرایط اقتصادی ایده ال هم واقعا حرکتی روتین و طبیعی است، اما زمانی که به سمت شرایط اقتصاد جنگی تغییر میکند دیگر آن ، نه تنها اقدام خوبی نیست، که در جهت تخریب منابع و منافع داخلی می باشد.
در شرایط اقتصادی سالم و بدون فشار و تحریم ، واردات و صادرات کالا بدور از تنشهای سیاسی و بر پایه تعاملات بین المللی ، جریان بخش حرکت قطار تولید در کشور بوده که چند سالی است که این روند به شدت مختل گشته است.

به طور خیلی خلاصه ، اگر مسیر صادرات را یک طرف جریان اقتصادی در نظر بگیریم ، واردات طرف دیگر آن بوده و هر دو مکمل یکدیگرند که اگر یکی فعال و دیگر غیر فعال باشد اقتصاد داخلی دچار عدم تراز و توازن و در نتیجه درگیر چالش های متعددی خواهد شد بنابر این در شرایط اقتصاد جنگی که این مسیر روال طبیعی خود را ندارد ، حفظ داشته ها و منابع موجود از الویت بالایی برخوردار است.
نکته جالبی در این بین وجود دارد ، شما اگر ماشین چاپی از برند….. و سال ساخت مثلا ۲۰۰۰ میلادی را در نظر بگیرید که سالها پیش به کشور وارد شده و فعال است اگر اکنون بخواهید مشابه همان برند و سال ساخت را وارد کنید اختلاف قیمتی بسیار زیادی بین آنها می باشد که البته بی دلیل هم نیست اما همین تفاوت قیمتی ، مصرف کننده را به خرید از بازار داخل سوق می دهد.
نتیجه حاصل از چنین تصمیمی را میتوان در چند بند عنوان کرد:
اول آنکه در نتیجه صادرات ، باعث از دست رفتن ماشین آلات در داخل کشور و در نتیجه افزایش قیمت دستگاه های چاپ موجود در داخل شده که چنین اتفاقی صنعت چاپ کشور را دچار کهنگی و فرسودگی بیشتر و چالشهای مزمن از جمله ؛ افزایش هزینه تولید ، مقرون به صرفه نبودن چاپخانه داری و عدم سرمایه گذاری در حد ماشین آلات دست دوم و در انتها تعطیلی گسترده را شاهد خواهیم بود.
دومین نتیجه حاصله ، سود سرشاری است که به جیب دلالان ماشین آلات دست دوم سرازیر می شود بی آنکه به عاقبت این صنعت فکر کنند.
لذا لازم است در راستای حفظ منافع صنعت چاپ کشور ، مسئولین دو وزارتخانه ارشاد و صمت نسبت به تصمیمات اتخاذ شده ، بازنگری مجددی داشته باشند.
در انتها لازم است به این نکته هم اشاره مواکد داشته باشم که به هیچ وجه از ورود و ایجاد قبرستانی از ماشین آلات دست دوم در کشور حمایت نمیکنم و عمیقا معتقدم باید از ایجاد شرایطی در جهت تسهیل در واردات و تجهیز چاپخانه ها به ماشین آلات نو حمایت همه جانبه کرد.
با وجود تمام مشکلات ریز و درشت و به روز نبودن قسمت سخت افزاری ، اگر صنعت چاپ در کشور همچنان و به سختی سر پا بوده تنها تکیه بر مدیران لایق چاپخانه ها و منابع انسانی اش بوده است.