پنج کشور میزبان برپایی هفته کتاب ایران

تهران- ایران- مدیرکل همکاری‌های فرهنگی، هنری و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از اعلام آمادگی پنج کشور جهان برای برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

محمدعلی کیانی روز شنبه با اعلام این خبر درباره فعالیت‌های انجام شده توسط رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزهای ایران، گفت: کشورهای ایتالیا، بلاروس، پاکستان، قرقیزستان و اوگاندا تاکنون جهت برپایی هفته کتاب ایران اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: در هر کشور برنامه‌های متفاوتی اعلام شده است. مقارن با ایام هفته کتاب در ایتالیا، نشستی با حضور احمد دهقان نویسنده کتاب سفر به گرای ۲۷۰ درجه و مترجم ایتالیایی آن در سالن اجتماعات موسسه بین‌المللی شرق برگزار خواهد شد. در بلاروس نیز نمایشگاهی با ۱۲۳ عنوان کتاب ایرانی که به زبان روسی ترجمه شده‌اند، برگزار می‌شود.

اینگونه رویدادهای فرهنگی و به ویژه حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر با حضور ایرانیان مقیم و دانشجویان زیان فارسی و دانش آموختگان زبان فارسی در هفته کتاب رنگ و بوی بین المللی به خود می گیرد و به دنبال حضور ایرانیان در این رویدادهای فرهنگی، علاقه ای نیز در مردم مقیم در کشورهای مقصد نیز خواهد شد.

کیانی اظهار داشت: همچنین در پاکستان ترجمه اردوی کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب اثر مهدی آذریزدی با حضور وزیر ایالت بلوچستان رونمایی می‌شود. در بیشکک قرقیزستان نیز نمایشگاه کتابی با کتاب‌های قرقیزی و فارسی در یکی از سالن‌های کتاب‌خانه ملی قرقیزستان برپا خواهد شد. برنامه‌های هفته کتاب در اوگاندا نیز به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرکل همکاری‌های فرهنگی، هنری و امور ایرانیان خارج از کشور با توجه به اینکه چند روزی تا برپایی بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران باقی است پیش بینی می کنیم کشورهای دیگری نیز به این تعداد کشور فعلی افزوده شود.

کیانی در عین حال خاطرنشان کرد: با حضور ایرانیان مقیم و دانشجویان زیان فارسی و دانش آموختگان زبان فارسی هفته کتاب بین المللی خارج از کشور و علاقه آنها به برپایی نمایشگاه های فرهنگی به ویژه کتاب در خارج از کشور، تجربه ثابت کرده که استقبال چشمگیری از اینگونه رویدادهای فرهنگی را توسط ایرانیان خارج از کشور همواره در سطح گسترده ای شاهد بوده ایم.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

فایل پوستر این رویداد بر روی سایت هفته کتاب بارگذاری شده است.