چرا و چگونه مشتری‌هایمان را بشناسیم؟

در بازاریابی محتوایی باید به سلیقه مخاطب توجه کنیم.
در ایمیل مارکتینگ باید فلان پیام‌ها را به مشتری ارسال کنید.
در تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو، باید ببینید که مشتریان احتمالی شما چه کلمات و عباراتی را بیشتر جست و جو می‌کنند.
و…

سوال این است که این مخاطب، مشتری، مشتری احتمالی،خریدار، بینندگان، شنوندگان و… که همیشه باید شناخته شوند، بررسی شوند و بر طبق سلیقه‌شان رفتار شود، چه کسانی هستند، چرا شناخت آن‌ها اهمیت دارد؟ و چگونه آن‌ها را بشناسیم؟
کسی که قرار است مشتری ایده‌آل شما باشد

مخاطب شما، کسی‌ست که استعداد این را دارد که برای شما به یک “مشتری ایده‌آل” تبدیل بشود.
اکثر بازاریابان با این دسته بندی برای شناخت مخاطب، آشناهستند:

سن
جنسیت
نژاد و قومیت
شغل و طبقه اجتماعی
میزان درآمد
سطح سواد و…

اما شناخت مخاطب، یک مرحله از این دسته بندی‌ها جلوتر است. شما باید:

مخاطب را تحت نظر داشته باشید!
باید با او رو در رو صحبت کنید.
باید تمامی رفتارها و حتی شیوه تفکر او را بررسی کنید.
و ریزترین جزئیات مربوط به او را با اهمیت بیشتری واکاوی کنید.

مهم‌ترین سوالاتی که باید برای بررسی مخاطبانتان به آن پاسخ بدهید

ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم. دنیایی که شناختن مردم بسیار راحت‌تر از قبل شده است. ده‌ها و بلکه صد‌ها ابزار، وب‌سایت، شرکت و … وجود دارند که به شما می‌توانند کمک کنند تا پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید:

مخاطب شما، روزانه مشغول چه فعالیت‌هایی‌ست؟
دغدغه های پیش روی او و مشکلاتش چیست؟
معمولا به چه دلایلی تصمیم به خرید نهایی می‌گیرد؟
ویژگی مورد توجه او، که باعث ترجیح کالای شما به کالاهای رقبا می‌شود چیست؟
مخاطب شما خرید حضوری را ترجیح می‌دهد یا اینترنتی؟
سوالات متداول او قبل، بعد و در هنگام خرید چیست؟

اکثر کسب و کار ها با مشتریان متفاوت و متنوعی در ارتباطند. چه خوب می‌شود اگر بتوانید خواسته‌های همه‌ی آن‌ها را پاسخگو باشید.
چرا به شناخت مخاطبان (و مشتریان) نیاز داریم؟

بازاریابی درونگرا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی، سئو و هر روش بازاریابی دیگری که سراغ دارید، به شناخت مشتری احتیاج دارد.
شناخت مشتری کمک می‌کند تا به برخی سوالات اصلی‌تان پاسخ بدهید:

چه نوع محتوایی را برای درج در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات، بروشور و… برندمان ایجاد کنیم؟
از چه رسانه ای استفاده کنیم؟
چه اِلِمان‌هایی در روند فروشمان باید حذف، یا اضافه شوند؟
چه خدمات و سرویس هایی را باید توسعه دهیم؟

در دنیایی که همه می‌خواهند صدایشان را به گوش مردم برسانند، مردم تنها از صداهایی استقبال خواهند کرد که به آن‌ها اطمینان بدهد: “برای کمکشان آمده است و برای پاسخ گویی به نیازشان راه‌حل‌هایی دارد.”
و فقط کسی می‌تواند این اطمینان را به مخاطب بدهد که قبل از آن، نیازهای مخاطبش را کامل شناخته باشد.

وقتش رسیده که وارد دنیای مشتریان‌مان شویم!