کسب‌وکارهای گردشگری به‌تدریج بازگشایی می‌شوند

نویسنده: بنفشه نیک‌بخت
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی از بازگشایی تدریجی کسب‌وکارهای گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ثبت‌نام در سایت مرکز سلامت خبر داد.

ستاد ملی کرونا پیش از آغاز تعطیلات نوروز ۹۹ هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها را با هدف کاهش سفرها و کاهش خطر شیوع ویروس کرونا تعطیل کرد. البته دستور تعطیلی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر نشده بود؛ اما برخی مراکز گردشگری نیز به دلیل کاهش ضررهای اقتصادی، واحدهای خود را تعطیل کردند.

مراکز گردشگری و اماکن اقامتی در رسته‌ی مشاغل پرخطر هستند و هنوز ستاد ملی کرونا دستورالعملی درباه‌ی نحوه‌ی بازگشایی آن‌ها صادر نکرده است اما مدیران میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برخی استان‌ها اعلام کردند تأسیسات گردشگری با ثبت‌نام در سایت مرکز سلامت می‌توانند از ۶ اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کنند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز باتوجه به دومین پروتکل بهداشتی مراکز گردشگری اعلام کرده است واحدهای تعطیل شده برای بازگشایی مجدد باید از مراجع مرتبط مجوز بگیرند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد هرزمان دستورها لازم از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شود، این وزارت‌خانه سفرها را رونق خواهد داد. او همچنین از برداشته شدن ممنوعیت سفرهای بین استانی از اول اردیبهشت با هدف انجام شدن سفرهای کاری و اضطراری خبر داد و گفت این طرح با عنوان «کار همراه‌با سلامت» تعریف شده است. تیمور پیش از این طرح «الگوی سفر هوشمند» را به ستاد ملی کرونا برای سفرهای کاری و ضروری پیشنهاد داده بود. او گفت:

هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند در صورت تمایل، خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند. دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز در خصوص بازگشایی و آغاز به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز ابلاغ شده است.

امکان دارد تعدادی از مراکز اقامتی به دلیل عدم وجود صرفه‌ی اقتصادی، اقدام به بازگشایی و فعالیت دوباره نکنند و برخی از هتل‌ها هم یک طبقه‌ی خود را برای صرفه‌جویی در مسائل اقتصادی و انرژی در اختیار مسافرانی که برای کارهای اضطراری خود به استان‌ها سفر می‌کنند، اختصاص دهند.

مقاله‌ی مرتبط:

ارائه خدمات گردشگری ازطریق پلتفرم‌های آنلاین مجددا امکان‌پذیر می‌شود

پیش از این رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره‌ی کسب‌وکارهای مجازی نیز اعلام کرده بود ممنوعیت رزرو آنلاین اقامتگاه‌های گردشگری لغو شده است؛ ممنوعیتی که به‌علت شیوع ویروس کرونا در کشور اعمال شده بود. اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکار مجازی ۲۸ اسفند سال گذشته اعلام کرده بود هرگونه خدمات رزرو آنلاین در حوزه‌ی گردشگری مانند رزرو هتل و منزل و اتاق تا اطلاع ثانوی ممنوع است اما این ممنوعیت در تاریخ ۳۰ فروردین سال جاری با دستور دادستانی برداشته شد. دادستانی کل کشور گفت هتل‌ها و اماکن اقامتی و گردشگری درصورت اخذ مجوز لازم برای آغاز مجدد فعالیت می‌توانند در چهارچوب پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده‌ی ستاد ملی مدیریت کرونا همکاری خود را با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی آگهی و انواع خدمات اینترنتی گردشگری در حوزه‌ی اجاره‌ی مسکن، سوئیت هتل و… از سر بگیرند.