٢ هکتار از جنگل‌های سردشت بذرکاری و نهال‌کاری شد

رحمت ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ششمین پویش مشارکت مردمی کاشت نهال در جنگل های اطراف «نلاس» برگزار شد و نهال بادام و بذر بلوط در عرصه جنگلی کاشته و غنی سازی شد و در این پویش علاوه بر دوستداران و همیاران طبیعت، دانش آموزان هم مشارکت داشتند.

وی اضافه کرد: تا پایان سال میزان عرصه‌های جنگلی بذرکاری و غنی شده به ۱۱۰ هکتار خواهد رسید که از این میزان ۵۰ هکتار بذرکاری و ۶۰ هکتار نیز نهال کاری خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: طرح مشارکتهای مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال و با شعار هر ایرانی سه درخت اجرا می شود که طی این مدت یک میلیون و ۵۰۰ هزار درخت در شهرستان‌های سردشت و میرآباد کاشته خواهد شد.

وی اظهار کرد: برگزاری انواع مناسبت‌ها، فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ کاشت درخت است و منابع طبیعی نیز تلاش دارد در طول سال به مناسبت‌های مختلف چنین برنامه‌هایی را با مشارکت مردم و طبیعت دوستان در راستای حفظ و صیانت از اراضی جنگلی اجرا کند.

وی تاکید کرد: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی تعیین شده است.

به گزارش ایرنا،سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از ۱۰۰ گونه دیگر است.

شهرستان سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.