آشنایی با دلایل اهمیت چاپ در صنعت

در دنیای دیجیتالی امروزی که رسانه‌های آنلاین به سرعت در حال رشد هستند، چاپ همچنان در بسیاری از صنایع جایگاه ویژه ای دارد. در واقع، چاپ به بخشی از زندگی روزمره همه انسان‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است و بسیاری از جنبه‌های مختلف کار و زندگی ما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اهمیت و مزایای خدمات چاپ در حوزه صنعت و تجارت بسیار زیاد بوده و به همین خاطر رشد سریع خدمات چاپ نیز در چندسال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم دلایل اهمیت چاپ در صنعت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از صنعت چاپ چیست؟

اصطلاح چاپ، (Printing) به طور کلی به فناوری تکثیر نقوش و طرح‌های دوبعدی از تصاویر، حروف، ارقام، خطوط و غیره، به‌ وسیله انداختن اثر این نقوش بر روی کاغذ، پارچه، یا هر ماده دیگر اشاره دارد.

صنعت چاپ، دراصل حوزه صنعتی مربوط به تولید محصولات چاپی مانند کتاب، بروشور، هولوگرام و تبلیغات را در بر می‌گیرد. بخش عمده ای از صنعت چاپ تجاری، ایجاد کار چاپ سفارشی، نشریات و رسانه‌های تبلیغاتی توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینگونه خدمات است.

دستگاه‌های چاپ، نقش مهمی در پیشرفت این صنعت از گذشته تاکنون داشته‌اند. در حال حاضر جدیدترین دستگاه‌های چاپ در مدت زمان کوتاهی می‌توانند هزاران صفحه از یک روزنامه یا یک کتاب را به چاپ برسانند.

چاپ آفست، رایج‌ترین تکنیک صنعت چاپ

می‌توان گفت تقریباً هر صنعتی برای تکمیل برخی از وظایف شغلی خود، به نوعی به صنعت چاپ اتکا دارد. امروزه چندین روش چاپ مختلف وجود دارد که بسته به متریالی که روی آن چاپ می‌شود و همینطور اندازه تصویر، برای اهداف مختلفی بکار می‌روند. چاپ آفست، یکی از رایج‌ترین تکنیک‌هایی است که در صنعت چاپ استفاده می‌شود.

تجهیزات چاپی بکار‌ گرفته شده در چاپ آفست، چاپ روزنامه، کتاب و سایر نشریات را به شیوه ای سریع و در عین حال مقرون به صرفه ممکن ساخته است. به این ترتیب، خوشبختانه با بهره گیری از فناوری‌هایی مانند تجهیزات چاپ آفست، تولید محصولات چاپی با کیفیت بهتر و ارزان‌تر برای همه مشتریان امکان پذیر گشته است.

با کاهش هزینه‌های چاپ، حتی مشاغل کوچک نیز می‌توانند از خدمات چاپ تجاری استفاده کنند تا محصولات چاپی مورد نیاز خود را تولید نمایند.

چاپ چه اهمیتی از گذشته تاکنون داشته است؟

بدون شک، یکی از اختراعات با ارزش تاریخ بشر، ماشین چاپ است. این اختراع نه تنها یک گام بزرگ در جهت گسترش دانش و هنر در سراسر جهان بوده، بلکه پیامدهای سیاسی نیز داشته که مسیر تاریخ را به طور کلی تغییر داده است!

امروزه صنعت چاپ، بخشی جدایی ناپذیر از هر واحد کاری مانند صنعت آموزش، صنعت تولید و هر جنبه تجاری دیگر به شمار می‌رود. در اینجا اهمیت چاپ را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم:

آموزش و یادگیری

پیشرفت صنعت چاپ، نقطه عطفی در افزایش نرخ باسوادی در سراسر جهان بوده و به پیشرفت علم کمک شایانی کرده است. میل عمومی برای یادگیری، قبل از اختراع فناوری چاپ نیز وجود داشته است اما در آن زمان کتاب‌ها دست نویس و گران قیمت بودند و همه به آن ها دسترسی نداشتند.

با معرفی دستگاه چاپ، هزینه کتاب‌ها کاهش یافت و افراد بیشتری قادر به تهیه کتاب‌‌ها بودند. در واقع، جامعه مدرنی که امروز می‌شناسیم به لطف صنعت چاپ به این نقطه رسیده است.

هم اکنون نیز اهمیت صنعت چاپ در حوزه آموزش دیده می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانش‌آموزان متن‌های چاپ شده را بهتر از رسانه‌های دیجیتال درک می‌کنند. در واقع، استدلال این است که سوسو زدن و تابش خیره ‌کننده صفحه‌ نمایش بیشتر به مغز آسیب می‌زند و وسوسه کلیک کردن روی صفحات دیگر نیز منجر به حواس‌ پرتی افراد می‌شود.

به این ترتیب، دانش آموزانی که کتاب و سایر متون آموزشی را به صورت چاپی در خانه دارند، در آزمون‌های تحصیلی نمرات بالاتری کسب می‌کنند.

چاپ در صنعت

بازاریابی و تبلیغات

چاپ، همواره در طول تاریخ یکی از روش‌های مهم تبلیغات بوده است؛ چرا که اغلب مردم هنوز علاقه‌مند به خواندن روزنامه‌ها و مجلات هستند. بسیاری از مردم ارزش زیادی برای تبلیغات چاپی قائل هستند و آن را مرجع معتبری می‌شناسند. از این رو بسیاری از شرکت‌ها از چاپ بروشورهای جامع و رنگارنگ برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند.

مهمترین نقش چاپ در تبلیغات، طول عمر آن است. به این نکته توجه داشته باشید که سایر روش‌های تبلیغاتی نوین معمولا یک بازه زمانی کوتاهی دارند، این درحالی است که مشتریان می‌توانند بروشور را برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها نزد خود نگه دارند.

یکی دیگر از مزایای اصلی چاپ با کیفیت بالا، تاثیر مثبت آن بر تصویر یک برند است. تصویر برند، درک مصرف کنندگان نسبت به شرکت و محصولات یا خدمات آن را افزایش می‌دهد. چاپ بروشورهای باکیفیت بالا، کارت ویزیت و سربرگ‌ها به افزایش اعتبار شرکت شما کمک کرده و حس حرفه ای بودن و توجه به جزئیات را به مصرف کنندگان منتقل می‌سازد.

بسته بندی

تمام محصولات مصرفی، اعم از مواد‌ غذایی یا محصولات آرایشی و بهداشتی، به چاپ جزئیاتی مربوط به سال ساخت، انقضا، ترکیبات و غیره بر روی بسته بندی خود نیاز دارند. در واقع، این جزئیات برای مصرف کنندگان ضروری هستند. جدای از اطلاعات، چاپ شفاف و باکیفیت به ظاهر کلی محصول نهایی می‌افزاید و در نتیجه بخشی از برندسازی محسوب می‌شود.

به همین خاطر است که کارخانجات تولیدی، از مواد بسته بندی خوب و فناوری چاپ بی عیب و نقص برای تهیه محصول نهایی خود استفاده می‌کنند.

تکنیک چاپ فلکسو اغلب برای چاپ روی بسته بندی استفاده می‌شود، زیرا بسته بندی در اشکال و اندازه‌ های مختلف وجود دارد و این تکنیک امکان چاپ بر روی سطوح ناهموار را نیز فراهم می‌کند. دیگر موارد استفاده از چاپ فلکسو عبارتند از:

  • کاغذ کادو و بسته بندی هدیه
  • روزنامه‌ها
  • کاغذ دیواری
  • کیسه‌ های خرید

صنعت عکاسی

امروزه بیشتر عکس‌ها به صورت دیجیتالی به اشتراک گذاشته و مشاهده می‌شوند اما قطعا تأثیر یک عکس چاپ شده بسیار بیشتر از عکس‌های دیجیتالی است. از طرف دیگرT حتی دیسک‌های سختی که برای ذخیره‌سازی تصاویر استفاده می‌شوند، ممکن است روزی از بین بروند اما عکس‌های چاپ شده برای نسل‌های آینده نیز به عنوان میراث خانوادگی باقی می‌مانند.

چاپ در صنعت

صنعت نساجی

صنعت نساجی و پوشاک اکنون به لطف فناوری چاپ، ابعاد جدید و تنوع بیشتری دارد، از این رو، این صنعت ارزش بالایی برای چاپ قائل است. در حال حاضر، روی هر پارچه ای طرح‌های مختلفی چاپ می‌شود که نشان دهنده سلیقه مردم و مد روز است. به این ترتیب مصرف کنندگان طیف گسترده ای از رنگ‌ها و طرح‌ها را برای انتخاب در اختیار دارند.