اهمیت چاپ کاتالوگ

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یک سند تجاری و تبلیغاتی برای هر برند محسوب می شود که به حالت یک کتابچه یا دفتر کوچک طراحی شده و برای معرفی خدمات و محصولات به مشتری های بزرگ ارائه می شود.

انواع کاتالوگ

کاتالوگ چاپی

کاتالوگ دیجیتال

انواع کاتالوگ چاپی

چاپ کاتالوگ با دستگاه افست

چاپ کاتالوگ با دستگاه دیجیتال

 معمولا برای چاپ کاتالوگ از دستگاه افست و یا از دستگاه دیجیتال استفاده می شود چاپ کاتالوگ با افست رایج تر و معمول تر است در این مطلب قصد بررسی همین موضوع را داریم.

چاپ کاتالوگ افست یعنی چه؟

برای چاپ کاتالوگ افست در ابتدا صفحه های آلومینیومی مخصوصی به نام پیلت تهیه می شود و طرح اصلی بر روی آن ها قرار می گیرد دستگاه چاپ افست از برج های رنگی مختلفی ساخته شده و بر اساس سیستم رنگی cmyk کار می کند هر پلیت بر اساس رنگ مورد نظر درون یک برج قرار می گیرد پلیت طرح اصلی را به  لاستیک و لاستیک آن را به کاغذ انتقال می دهد تا دستگاه در نهایت کاتالوگ مورد نظر را چاپ می نماید.

مزایا کاتالوگ افست

برای چاپ کاتالوگ در تیراژ بالا مناسب است
برای چاپ کاتالوگ بسیار به صرفه می باشد
اجازه استفاده از کاغذ های مختلف را به مشتری می دهد
دست مشتری در انتخاب رنگ باز است

معایب کاتالوگ افست

به دلیل لیتوگرافی و تهیه زینک با توجه به رنگ و طرح کار زمان بر است
برای چاپ تیراژ های کم مناسب نیست
وقتی اپراتور برای دستگاه طرح را تعریف کند امکان تغییر در حین چاپ وجود ندارد

ابعاد کاتالوگ افست

برای چاپ کاتالوگ افست محدودیت انتخابی وجود ندارد و با توجه به سلیقه و انتخاب مشتری چاپ کاتالوگ در سایز های مختلف امکان پذیر است اما در ادامه سایز های استاندارد و پر کاربرد را بیان می کنیم.

اهمیت چاپ کاتالوگ

کاغذ مصرفی برای چاپ کاتالوگ افست

معمولا برای چاپ کاتالوگ افست از کاغذ های مخصوصی به نام گلاسه استفاده می شود اما استفاده از کاغذ های دیگری نظیر : تحریر ، کرافت ، روزنامه ، کرومو و سایر کاغذ ها با توجه به خواسته مشتری امکان پذیر است.

چرا کاتالوگ افست پس از چاپ روکش می خورد؟

همان طور که گفتیم کاتالوگ سند تبلیغاتی هر برندی محسوب می شود و خریداران به خصوص در خرید های عمده نیاز به اطلاعات کاملی پیرامون خدمات و محصولات ارائه شده توسط آن برند دارند پس وجود کاتالوگ الزامی و ضروریست در واقع روکش خوردن صفحات شامل خدمات پس از چاپ است و به طولانی تر شدن عمر کاتالوگ و بالارفتن کیفیت کار کمک می کند روکش پوشش نسبتا شفافی ست که پس از چاپ روی کار فیکس می شود

انواع روکش های مصرفی برای کاتالوگ افست

ورنی

سلفون

یووی

لمینت

لمینت در کاتالوگ افست

لمینت یک طلق از جنس پلاستیک است که به عنوان روکش بر روی سطح کاغذ قرار می گیرد یکی از مزایا استفاده از لمینت به عنوان روکش محافظت از کاتالوگ افست در برابر رطوبت ، آلودگی ، ذرات غبار و عوامل خارجیست. اما مزیت بزرگ تر آن ایجاد کنتراست و بهبود بخشیدن به کیفیت کار است.

سلفون در کاتالوگ افست

سلفون یک لایه مشمپایی نازک است که به عنوان پوشش بر روی سطح کار قرار می گیرد و باعث محافظت از کاتالوگ ، جلوگیری از نفوذ آلودگی و رطوبت می گردد.

یووی در کاتالوگ افست

یو وی نوعی ترکیب که بر روی صفحات کاتالوگ شما به حالت خیس قرار می گیرد و سپس به کمک اشعه فرا بنفش خشک می شود این پوشش ظاهر زیبا و براقی به متریال های چاپی می بخشد

ورنی در کاتالوگ افست

ورنی نوعی جوهر بدون رنگ است که به عنوان پوشش بر روی کاتالوگ قرار می گیرد و مانع از خراش و آلودگی بر سطح کار می شود استفاده از روکش های ورنی باعث کمی ایجاد براقیت در کار می گردد معمولا این روکش در دو حالت مات و براق قابل استفاده است.

اهمیت چاپ کاتالوگ

امباس کاتالوگ افست

امباس به معنی بافت دار و برجسته کردن کاغذ است گاهی اوقات کاغذ پس از چاپ به کمک دستگاه های مخصوصی امباس می شود.

صحافی کاتالوگ افست

صحافی با منگنه تخت :

در این حالت برگه های کاتالوگ را به کمک منگنه ساده به هم متصل می کنند استفاده از این روش ارزان و پر کاربرد است.

صحافی با منگنه لوپ :

 منگنه لوپ نوعی منگنه به حالت D شکل است که در برخی کاتالوگ ها برای صحافی به کار می رود این مدل منگنه به طور آماده قابل تهیه است اما منگنه های مخصوصی نیز هست که مفتول خام را به شکل منگنه لوپ در می آورد.

صحافی با فنر مارپیچ :

 در این حالت برگه های کاتالوگ پس از پانچ توسط یک فنر استوانه ای شکل صحافی می شوند و برگه ها می توانند آزادانه حول فنر بچرخند فنر مارپیچ از دو سو باز است و باید سفت شود.

صحافی با فنر دوبل :

 این حالت نیز بسیار مشابه صحافی با فنر مارپیچ است اما با این فرق که فنر به ازا هر ردیف پانچ نیاز به سفت شدن دارد و برگه ها در صحافی فنر دوبل در مقایسه با فنر مارپیچ چرخش کم تری دارند.

صحافی با چسب گرم :

 در این حالت برگه ها کاتالوگ از یک سو به کمک چسب بر روی هم قرار می گیرند این روش کاملا مشابه صحافی اکثریت کتاب ها و مجلات است.

تاثیر کاتالوگ افست بر بازاریابی

طبق تحقیقات انجام شده از میان افرادی که کاتالوگ های تبلیغاتی دریافت کرده بودند مشخص شد ۳۰ درصد مردم بیش از آنچه که در نظر گرفته بودند ، خرید داشته اند. و بیش از ۷۰ درصد اعلام داشته اند که پس از دریافت کاتالوگ با اطلاعات کامل و اطمینان بیش تری خرید کرده اند آنچه از میان تمام این نظر سنجی ها عیان است ارتباط برقرار کردن خوب مشتری ها با کاتالوگ افست و تاثیر مثبت آن بر بازاریابی محصولات است.

تاثیر کاتالوگ افست بر برند سازی

بیش تر از ۸۰ درصد افراد بعد دریافت کاتالوگ آن را نگه داشتند و اعلام کردند نام مجموعه را به همراه انواع محصولات برای خرید های بعدی به خاطر سپردند چاپ کاتالوگ افست موجب  تثبیت برند شما در ذهن مشتری می شود