درخشش ناشران ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ترکمنستان

تهران-ایرنا- ناشران ایرانی با حضور فعال و تاثیرگذار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ترکمنستان به عنوان بهترین شرکت کننده خارجی در این نمایشگاه برگزیده شدند.

به گزارش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، ۷ ناشر ایرانی شامل الهدی، راه ابریشم، آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، بوستان کتاب، فرهنگستان هنر و مختومقلی فراغی گرگان در کنار رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق آباد که با ۸ غرفه بیشترین تعداد ناشران کشورهای خارجی در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ترکمنستان را به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و به خاطر تنوع آثار ارائه شده و نیز طراحی غرفه‌ها به عنوان شرکت کننده برتر این نمایشگاه برگزیده شدند.

این نمایشگاه ۲ روزه که روز سه‌شنبه ۱۴ آبان با پیام «قربانعلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و با حضور «رشید مرداف» معاون رئیس جمهور، وزیران فرهنگ و آموزش این کشور و همچنین سفرا، دیپلمات‌های خارجی مقیم عشق‌آباد و شخصیت‌های فرهنگی ترکمنستان افتتاح شده بود، شامگاه ۱۵ آبان طی مراسمی به کار خود پایان داد.

ناشران ایرانی در این نمایشگاه با ارائه ۱۱۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی، روسی و ترکمنی و در سطوح مختلف کودک و بزرگسال، میزبان خیل علاقمندان ترکمنی بویژه دانشجویان این کشور بودند.

رایزنی فرهنگی کشورمان نیز با ارائه کتاب‌های نفیس با موضوعات مختلف بویژه گردشگری و ایرانگردی، همچنین عرضه بیش از ۵۰ عنوان کتاب ترجمه شده به ترکمنی، مخاطبان را مهمان تاریخ، فرهنگ و معارف غنی کشورمان کرد.

تقدیر از پروفسور «آلماز یازبردی‌اف» نویسنده شهیر ترکمن در غرفه رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور «بهرام طاهری» معاون سفیر و اعضای سفارت جمهوری جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، از جمله رویدادهای دیگر این نمایشگاه بود که نخستین تقدیر از این نوع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ترکمنستان به شمار می‌رود.

درحاشیه این نمایشگاه همایش کتاب راه همکاری و توسعه نیز برگزار شد که «رضا خانیان» رایزن فرهنگی کشورمان با ارائه مقاله‌ای با موضوع کتاب و کتابخوانی نزد ایرانیان به ریشه‌های تاریخی توجه ایرانیان به موضوع کتاب و اهمیت آن در ایران پس از انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

در طول برگزاری نمایشگاه، غرفه‌های ایران از سوی «رشید مرداف» معاون رئیس جمهور و وزیر امورخارجه، «بهار گل عبدی یوا» معاون رئیس جمهور در امور فرهنگی و «تا گلدی شاه مراد اف» وزیر فرهنگ ترکمنستان مورد بازدید و تقدیر قرار گرفت.

در مراسم پایانی این نمایشگاه که با حضور ناشران خارجی و داخلی، مقامات رسمی دولت ترکمنستان و شخصیت‌های فرهنگی این کشور برگزار شد، ناشران ایرانی به عنوان بهترین شرکت کننده خارجی در این نمایشگاه به خاطر ارائه آثار متنوع و طراحی غرفه‌ها برگزیده شدند و دیپلم افتخار و لوح ویژه نمایشگاه از سوی رئیس اداره دولتی انتشارات ترکمنستان، به رایزنی فرهنگی کشورمان به عنوان مسئول و هماهنگ کننده حضور شایسته ناشران ایرانی اهداء شد.

همچنین با دعوت مسئولین این نمایشگاه، رایزن فرهنگی کشورمان با حضور در جایگاه هیات رییسه، جوایز و لوح یادبود نمایشگاه را به دیگر شرکت کنندگان اهدا کرد.