رسانه های مکتوب کشور سالانه ۷۰ هزار تن کاغذ مصرف می کنند

رسانه های مکتوب کشور سالانه ۷۰ هزار تن کاغذ مصرف می کنند

سمنان- ایرنا- معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۷۰ هزار تن از مجموع ۴۰۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز کشور، سالانه توسط رسانه های مکتوب مصرف می شود.

به گزارش ایرنا، علی اصغر کاراندیش مروستی شامگاه پنجشنبه در جشن پنج هزارمین نسخه از انتشار روزنامه پیام استان سمنان در سالن هلال احمر شهر سمنان افزود: اصحاب رسانه مهم ترین دغدغه های مردم را به ‌گوش مسئولان برسانند و رسانه از سویی دیگر چالش ها و‌ موفقیت های کشور را به درستی به مردم بیان کند.
وی خاطر نشان کرد: بی طرفی، رکن اساسی در حرفه خبرنگاری است و رسانه ها باید نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کرده و با وجود امنیت شغلی اصحاب رسانه باید در این حوزه تلاش‌ داشته باشند.
کاراندیش مروستی ادامه داد: نظارت عمومی باید با فعال شدن خبرنگاران در کشور افزایش یابد.

** ۵۶۰۰ نشریه از ۱۰هزار نشریه مجوز دار کشور فعالند
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اکنون ۱۰ هزار نشریه در کشور مجوز دارد که پنج هزار و ۶۰۰ نشریه از این تعداد فعال و ۳۰۰‌ رسانه مکتوب محلی در نقاط مختلف کشور فعال است.
وی ادامه داد: نقش رسانه محلی در بیان رویکردهای‌ منطقه ای بسیار تاثیرگذار است اما همه این رسانه ها توقع دارند که هزینه آن ها را دولت بدهد که این امر اشتباه است.
کاراندیش مروستی تصریح کرد: به دلیل مشکل اقتصادی این رسانه های محلی نمی توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و این امر در افزایش کپی برداری ها و رعایت نشدن رویکردهای حرفه ای در این رسانه ها افزایش می یابد.

** یارانه مطبوعات در دولت تدبیر و امید افزایش یافت
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در گذشته به ناشران سهمیه کاغذ می دادند اما بعدها یارانه کاغذ به وجود آمد و در دولت تدبیر و امید با وجود افزایش یارانه های مطبوعات بازهم رسانه ها گلایه دارند.
وی اضافه کرد: یارانه رسانه ها در بودجه سال آینده به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پیشنهاد شده است و با وجود توزیع ۱۵ هزار تن کاغذ در ماه های گذشته بازهم مشکل در این بخش در سال جاری وجود دارد.
کاراندیش مروستی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید یارانه مطبوعات از بیش از یک هزار میلیارد ریال به ۲ هزار و ۳۰۰‌ میلیارد ریال رسید و با این وجود این افزایش اعتبار باز هم مشکل رسانه ها حل نشد.
وی گفت:‌ مشکلات اصحاب رسانه با همدلی مسئولان و بانک مرکزی برطرف‌ می شود که برای سال آینده با افزایش پرداخت یارانه ها برای حیات روزنامه ها تلاش می شود.
به گزارش ایرنا، در این آیین علیرضا آشناگر استاندار سمنان، مصطفی کواکبیان رئیس خانه مطبوعات کشور، احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان حضور داشتند.
روزنامه پیام سمنان به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مصطفی کواکبیان که در شمارگان ۱۵ هزار نسخه منتشر می شود سابقه ای ۲۷ ساله دارد.