لطفا قیمت کاغذ را حدس نزنید

تهران- ایرنا- اخبار نادرستی مبنی بر دو برابر شدن قیمت کاغذ در رسانه‌ها مطرح شد که معاون وزیر ارشاد آن را گمانه زنی و شایعه پراکنی دانست، آیا ناشران می‌توانند به کار خود ادامه بدهند؟

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، قیمت کاغذ این روزها، دچار نوسان است، ارقام نجومی که این روزها برای خرید این کالای فرهنگی مطرح می‌شود، بازار را دچار التهاب شدیدی کرده تا آنجا که دیروز (شنبه) در آخرین نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نمایشگاه کتاب، همه سوال‌ها درباره قیمت کاغذ بود.
چند روز پیش یکی از «رسانه‌های کاغذی»، در یادداشتی به افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ اشاره کرده بود اما ارقامی را برای هر بند کاغذ تحریر که برای انتشار کتاب استفاده می‌شود، مطرح کرد که غیرواقعی بود حتی امروز هم قیمت فروش کاغذ به این رقم نرسیده است.
ناگفته نماند که این گزارش در دو رسانه برخط نیز به گونه‌های دیگری اما با همین مضمون و همین داده‌های نادرست تکرار شده است.

**افزایش قیمت کاغذ در سال ۹۸
قیمت کاغذ را نمی‌توان تابع نوسانات ارزی دانست زیرا در روزهای ثبات قیمت دلار هم این کالای فرهنگی، به شدت رشد قیمت داشته و هر روز بر بهای آن افزوده می‌شود. حتی پس از تعطیلات عید نوروز هم ارقام اعلامی، برای ناشران عجیب بود اما این نکته که در آغاز نمایشگاه کتاب سی و دوم، قیمت کاغذ سیر صعودی به خود گرفته را نمی‌توان نادیده گرفت، این مساله ناشران را به حدی دچار مشکل کرده است که به گفته خودشان، برای انتشار هر کتاب، حداقل سود و حداکثر ضرر را در نظر می‌گیرند تا بتوانند کتاب تازه‌ای منتشر کنند.

**واکنش وزارت ارشاد
پس از انتشار خبر دو برابر شدن قیمت کاغذ، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، در آخرین نشست خبری خود در نمایشگاه کتاب، اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها را گمانه‌زنی و شایعه پراکنی در جامعه خواند و گفت موضوع دو برابری شدن قیمت کاغذ حقیقت ندارد.
از سوی دیگر همان روز که روزنامه‌ای با اطلاعات نادرستش، بازار را دچار التهاب کرد، کارگروه کاغذ وزارت ارشاد اعلام کرد، کاغذهایی که با ارز دولتی وارد شده یا در فرآیند واردات هستند همچنان براساس قیمت‌گذاری قبلی و با حواله‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع می‌شوند تا اختلالی در مصرف مورد نیاز ناشران و مطبوعات ایجاد نشود.
به گفته محسن جوادی، مقرر شده نتایج تصمیمات کارگروه ساماندهی کاغذ و دیگر جلسات وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت بلافاصله برای شفاف‌سازی افکار عمومی، اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای شود.

**قلب سیاه بود از آن در حرام رفت
شاید برخی رسانه‌ها از تبعات مطالبی که منتشر می‌کنند آگاه نباشند یا به اتفاقی که پس از انتشار آن می‌افتد چه برای دولت و چه در جامعه اهمیتی ندهند اما چندی پیش هومان حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اعلام هر قیمتی برای کاغذ در رسانه‌های مکتوب یا آن‌لاین، منجر به نوسان در بازار کاغذ و افزایش غیرعادی آن خواهد شد.
در روزهای گذشته چند رسانه با خط فکری مشترک دارند در چند موضوع و نه تنها کاغذ، ارقامی را اعلام کرده‌اند که باعث آشفتگی در جامعه شد، این بزرگ‌نمایی و دروغ‌پردازی‌ها در حالی روی می‌دهد که روز آزادی جهانی رسانه در همین روزها گرامی داشته شده است.

**کتاب یا روزنامه؟
مساله مهم دیگری که وجود دارد، مطالبی است که درباره افزایش قیمت کاغذ روزنامه‌ای مطرح شده و گفته شده قیمت این کاغذ در بازار آزاد خواهد شد، این آزادی قیمت که به گفته مسئولان چند روزنامه هنوز اعمال نشده است اما در همین حالت هم قیمتی که برای کاغذ مجلات استفاده می‌شود در شرایطی بحرانی قرار دارد.
سید علی میرفتاح، سردبیر روزنامه اعتماد و مجله کرگدن، هفته گذشته در سرمقاله‌ روزنامه اعتماد نوشت: «حالا که همه رفیقیم، محض خالی نبودن عریضه، شکایت از مسئولان دل‌گنده ارشاد و اقتصاد را ضمیمه شکرم از آن بزرگواران می‌کنم و می‌گویم وضع کاغذ افتضاح است خسته نباشید. اگرنه همه‌اش، بیشترش به گردن اهمال و نابلدی و بی‌خیالی چند تن از شما عزیزان یا لااقل چند تن از زیردستان شما عزیزان و بزرگواران است. هیچ احدی در هیچ مرتبه‌ای از مراتب دولتی گزارش نداد که آن واردات کاغذ با ارز چهار و دویستی چه بلایی سرش آمد. هیچ معلوم نشد ارشاد چه تدبیری در خصوص کاغذ اندیشید، تدبیر که سهل است، چه کار کرده تا لااقل کشتی شکسته مطبوعات به گل ننشیند. زمان جنگ با آن وضعیت نابسامان اقتصادی حتی یک روز هم روزنامه‌ها به دیوار سفت کاغذ و فیلم و زینک نخوردند. بالاخره تدبیر یعنی همین که در این فاجعه رسانه‌ای، روزنامه مجله‌ها را حفظ و حراست کنیم تا باد ماهواره و اینترنت زیر و زبرمان نکند.»

**این نیز بگذرد؟
آیا واقعا این روزها می‌گذرد؟ بله، زمان را نمی‌توان را متوقف کرد اما چند ناشر و روزنامه مکتوب از این آشفته بازار بیرون خواهند آمد؟
اگر باور کنیم این شایعه پراکنی‌ها که حتی تکذیب‌های دولتی هم دیگر نمی‌تواند آن را به سامان برساند، هیچ هدف پنهانی ندارد، آیا قابل قبول است که هر رسانه‌ای هر حرفی بزند و تشنجی به بازار بدهد که در عرض دو روز از انتشار این خبر تا روز پایان نمایشگاه کتاب، روند صعودی قیمت کاغذ به حدی سرعت بگیرد که آینده پس از نمایشگاه به روزها مه‌آلودی تبدیل می‌شود.
روزهایی که به قول خود ناشران، بحران، نه قیمت کاغذ که موجودی آن در بازار خواهد بود، آن چه گران می‌شود، نایاب خواهد شد.