احیا و راه اندازی یک کارخانه کاغذ در فارس ، گامی به سوی خودکفایی در تولید

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در نخستین سفر استانی خود به فارس (۲۲ مهرماه ۱۴۰۰) در بازدید از این کارخانه گفت که ‘مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند’.

رئیس جمهور این را هم متذکر شد که ‘در حالی ‌که کشور برای تامین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذسازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود’.

آیت‌الله رئیسی در جریان آن بازدید دستور داد استاندار فارس کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده، هرچه‌سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تامین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

در سفر دوم هیات دولت به استان فارس که طی روزهای بیستم و بیست و یکم مهرماه امسال انجام شد نیز بر اتمام این کارخانه تاکید دو باره شد و تکمیل اعتبارات و تامین تسهیلات مورد نیاز از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت.

کاغذسازی زاگرس از امیدهای اصلی برای خودکفایی در تولید کاغذ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در بازدید از کارخانه کاغذسازی زاگرس، با اشاره به برنامه دولت برای خودکفایی در تولید کاغذ گفت: این کارخانه یکی از امیدهای اصلی عملیاتی شدن این برنامه است و امید ما این است که با بهره‌برداری از این کارخانه مشکل کاغذ تحریر در کشور حل شود.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: در سفر استانی ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان فارس بازدیدی از کارخانه کاغذسازی صورت گرفت و ما مصمم هستیم با وجود تمام مشکلات موجود، موضوع تسهیلات این کارخانه برطرف شود.

وی ادامه داد: جلساتی در این زمینه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار و مسائل مربوط به این کارخانه پیگیری شده است.

او اظهار کرد: چند بار در نطق پیش از دستور دولت به این موضوع اشاره کردم و رئیس جمهور هم مرتب پیگیر حل مسئله کاغذ هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه زاگرس یکی از امیدهای اصلی پروژه خودکفایی کاغذ است و مساله ما این است که مشکل کاغذ تحریر حل شود.

اسماعیلی افزود: درست نیست که یک‌سال از بازدید رئیس جمهور از این کارخانه گذشته و هنوز عملیات آن به اتمام نرسیده باشد. هرچند کار زیادی صورت گرفته اما باید عملیات راه‌اندازی این کارخانه با سرعت بیشتری دنبال شود.

کمک به خودکفایی کشور با راه اندازی کارخانه کاغذ زاگرس
استاندار فارس نیز در جریان بازدید هفته گذشته خود از کارخانه کاغذسازی زاگرس گفت: با تکمیل عملیات اجرایی و آغاز به کار این کارخانه، بخش اعظمی از نیاز کشور به کاغذ تأمین و ایران در زمینه تولید این کالا به خودکفایی می‌رسد.

محمد هادی ایمانیه، پیگیری تعهد دولت در خودکفایی کاغذ را تکلیف مدیران استان و بستر ساز توسعه همه جانبه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصتی برای آبادانی استان دانست.

او افزود: از بانک‌های عامل خواسته شده تا براساس سهم خود، پرداخت تسهیلات برای خرید تجهیزات این کارخانه را تسریع کنند.

وی، در جریان بازدید خود بر لزوم تامین برق مورد نیاز کارخانه نیز تاکید کرد.

لزوم همکاری بانک ها در تامین منابع
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: معتقدیم که با تامین به موقع منابع توسط بانک ها و همچنین آورده سرمایه گذار، این کارخانه در زمان کوتاه تری به بهره برداری برسد.

جعفر قادری، در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکید اولیه بر تامین منابع برای راه اندازی همزمان خط تولید کاغذ کرافت (از ویژگی های این محصول این است که ۱۰۰ درصد قابل تجزیه و بازیافت بوده و از انواع کاغذهای دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود) و کاغذ تحریر بود اما ما معتقدیم که منابع باید به گونه ای تزریق شود که در مرحله اول خط تولید کاغذ کرافت و در ادامه نیز از محل درآمد حاصل سایر بخش ها راه اندازی شده و توسعه یابد.

وی ادامه داد: تجهیزات، ماشین آلات و تکنولوژی این کارخانه به روز است و چون بحث تولید کاغذ برای ما جنبه حیاتی دارد باید زودتر این کارخانه به بهره برداری برسد.

او اظهار کرد: برای راه اندازی این کارخانه یک افق زمانی هشت ماه در نظر گرفته شده که معتقدیم که زمان طولانی است و جمع بندی این بود که اگر بانک ها کمک کند و سرمایه‌گذار هم منابع خود را به موقع بیاورد می توان این افق را کوتاه تر کرد و کارخانه را زودتر به بهره برداری رساند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: این کارخانه در صورت راه‌اندازی می تواند ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند.

قادری افزود: تولیدات این کارخانه کاملا با محیط زیست سازگار است و در تولید محصولات خود از کاغذهای باطله استفاده می‌شود.