قیمت کاغذ داخلی با همتای خارجی تفاوت چندانی ندارد

به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از میزان؛ حمید خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی درباره نیاز جامعه ناشر به کاغذ گفت: کاغذ یک کالای استراتژیک در حوزه نشر است و در چند سال اخیر همه توجهات به کاغذ جلب شد. این مهم به دلیل نوساناتی بوده که در قیمت این کالا رخ‌ داده است. اخیراً نیز پیرامون تولید ملی و کاغذ داخلی نکاتی بیان‌ شده که خبر از حمایت همه ناشران از تولید ملی دارد.

کاهش قیمت کاغذ داخلی و صرفه اقتصادی ناشران

وی ادامه داد: کاغذ خارجی که با ارز دولتی وارد می‌شد، به دلیل حمایت ویژه دولت دچار مافیا شد، بنابراین دیده می‌شود که هر روز قیمت کاغذ با دلار بالا می‌رود و با کاهش قیمت دلار هرگز پایین نمی‌آید. بنابراین مدیران و مسئولان تصمیم گرفتند تا به حمایت از کاغذ تولید داخل بپردازند و آن را جایگزین کاغذ خارجی کنند. آنچه در این میان مهم است، جدای از کیفیت بحث قیمت کاغذ داخلی است که با اختلاف کمی نسبت به قیمت کاغذ خارجی به فروش می‌رسد. این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود و قیمت کاغذ داخلی کمتر باشد تا ناشر صرفه اقتصادی را در استفاده از کاغذ داخلی بداند.

خلیلی پیشنهاد داد: چنانچه دولت، کاغذ داخلی را به‌صورت اقساط و چکی به ناشران ارائه کند، شرایط برای چرخه نشر راحت‌تر خواهد شد، زیرا ناشران سرمایه‌های خود را بر روی کتاب‌ها قرار داده اما پولی که از حوزه پخش به ناشر بازگردانده می‌شود حداقل ۶ تا ۹ ماه خواب دارد و این ضرر ناشر را به دنبال دارد.

وی عدالت در عرصه توزیع کاغذ را مورد بررسی قرار داد و افزود: طی دو سال اخیر شاهد عدالت بیشتری در حوزه توزیع کاغذ هستیم و طبق سازوکارهای در نظر گرفته‌ شده در وزارت فرهنگ و ارشاد ناشران با اعلام وصول و ارائه اطلاعات مربوط به نشر هر کتاب می‌توانند نظارت بهتر و بیشتری بر نحوه استفاده از کاغذ دولتی داشته باشند.

مدیر انتشارات شهید کاظمی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود و نام‌گذاری هر سال حمایت از تولید داخل را مورد تاکید قرار دادند، از این ‌رو ناشران نیز به تبعیت از سخنان ایشان استفاده از کاغذ داخلی را در دستور کار خود قرار دادند؛ این مهم در بخش تولید کتاب‌های درسی دستاوردی ارزنده بود که در پیش‌ گرفته شد.

وی عدالت در توزیع کاغذ را نکته ای مهم دانست و تاکید کرد: طی دو سال اخیر عملکرد خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد در توزیع عادلانه کاغذ دیده می‌شود. اگر کاغذ نبوده برای همه نبوده و اگر بوده، اگرچه کم اما به‌صورت عادلانه در بین ناشران توزیع‌ شده است.