مخالفت واردکنندگان کاغذ با تفاوت نرخ ارز

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا از مخالفت با تفاوت نرخ ارز خبر داد و گفت: تفاوت نرخ ارز می‌تواند واردات را با مشکل جدی برای سال آینده روبرو کند.

«حسن میرباقری»، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: طی تعامل وزارت صمت با واردکننده‌های کاغذ و همکاری بین آنها، قیمت کاغذ در بازار رو به کاهش گذاشت.

وی با اشاره به عدم تخصیص ارز طی دو ماه اخیر به واردکنندگان کاغذ گفت: مشکل اصلی ما عدم تخصیص ارز است،‌ که امیدواریم برطرف شود چرا که در صورت ادامه‌دار شدن این روند،‌ ما برای ماه‌های ابتدایی سال آینده با کاهش کالا در بازار مواجه خواهیم شد.

میرباقری با بیان این مطلب که کاغذ کمترین تورم را میان کالاهای دیگر در چند ماه گذشته داشته است،‌ گفت: برخی از کالاها نیز که در گمرک مانده بود را توانستیم ترخیص کرده و وارد بازار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مدعی هستند تبانی بین واردکنندگان موجب افزایش قیمت در بازار کاغذ شده است،‌ گفت:‌ برخی بر این هستند که در بازار با شایعات تنش ایجاد کنند؛ ما تلاشمان این است که تنش را از بازار محو کنیم.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که ما واردکنندگان با آن در ماه‌های گذشته روبرو بودیم،‌ این بود که پس از ثبت سفارش باید ۵ درصد پول را بلوکه می‌کردیم؛ اگر در یک ماه اول ارز را دریافت و خرید را انجام دهید که هیچ‌، اگرنه ۱۰ درصد پول باید بلوکه شود. دوباره اگر ارز دریافت نکرده و خرید را انجام ندهید،‌ این ۱۰ درصد تبدیل به ۲۰ درصد می‌شود. این در حالی است که واردکننده هیچ دخالتی در دریافت ارز ندارد و این بانک مرکزی است که ارز را اختصاص نمی‌دهد. این مشکل در ماه‌های اخیر موجب انتقاداتی شد که خوشبختانه هفته گذشته در تعامل با وزارت صمت توانستیم آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید توجه کرد،‌ تفاوت نرخ ارز است. انجمن واردکنندگان با تفاوت نرخ ارز مخالف است و معتقد هستیم که این موضوع در آینده ما را در واردات کاغذ دچار مشکل خواهد کرد،‌ و بیم آن را داریم که تجربه تلخ مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز ۹ هزار تومانی در گذشته تکرار شود؛ بنابراین با هر گونه تفاوت نرخ ارز مخالف هستیم‌ و از یکسان‌سازی حمایت می‌کنیم.